• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5177 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ فروردين

دايي، جهانبخش و تمام ستاره‌هاي فوتبال جلو آمدند

حمايت از حق زنان براي ورود به استاديوم

مرضيه حسين‌خاني

 

با ورود علي دايي اسطوره فوتبال ايران به اتفاقات تلخ ديدار ايران و لبنان و حمايت او از ورود زنان به استاديوم، مي‌توان گفت تقريبا تمام چهره‌هاي شناخته‌شده و تاثيرگذار فوتبال ايران در اين رابطه موضعي صريح و شفاف گرفتند. علي دايي نماينده فوتبال ايران در قرعه‌كشي جام جهاني قطر روز گذشته در صفحه اينستاگرامش نوشت: «اتفاقات شرم‌آور و رفتارهاي غير انساني صورت‌گرفته در ورزشگاه امام رضا در برابر بانوان فوتبال‌دوست كشورمان در هياهوي قرعه‌كشي جام جهاني هرگز فراموش نخواهد شد. در تمامي موارد حقوق مرد و زن برابر است. اميدوارم روزي فرا رسد كه زنان و دختران ايراني در آرامش و امنيت آزادانه به استاديوم‌ها بروند و اشك آنها براي شوق پيروزي تيم محبوبشان باشد نه در اثر اسپري فلفل، گاز اشك‌آور و...» 
پيش از علي دايي ساير ملي‌پوشان فعلي و سابق فوتبال ايران نسبت به اين مساله واكنش نشان داده بودند. از جمله كاپيتان جهانبخش كه نشان داده هم متوجه مسووليت‌هايش داخل زمين فوتبال و هم خارج از مستطيل سبز است. جهانبخش كه صحبت‌هايش در مورد حضور زنان در استاديوم بعد از بازي با لبنان در صداوسيما سانسور شده بود، در صفحه شخصي‌اش متن بلندي در اين رابطه منتشر كرد. جهانبخش با اشاره به اين نكته كه از قبل بازي قرار بود زنان در استاديوم حضور داشته باشند، نوشت: «وقتي وارد زمين شديم ورزشگاه پر از جمعيت بود ولي متاسفانه خبري از بانوان نبود! بعد از بازي و با ديدن صحنه‌ها و بي‌احترامي‌هاي مختلف براي حضور بانوان مشهدي در داخل استاديوم شيريني برد تيم ملي را به كام همه تلخ كرد.» كاپيتان جهانبخش در بخش ديگري از نوشته‌اش اشاره كرد: «صحبت از حق ورود زنان به استاديوم‌ها در سال ۱۴۰۱ شمسي و ۲۰۲۲ ميلادي بسيار خنده‌دار و دردآور است و ما از صميم قلب اميدوار هستيم كه در آينده‌اي نزديك شاهد حضور همه بانوان عزيزمان در كنار آقايان در استاديوم‌ها باشيم. اين تيم ملي همه مردم ايران است و همه حق دارند براي تشويق به استاديوم بيايند، نود دقيقه براي نام ايران فرياد بكشند و تشويق كنند.»
در كنار مواضع اينچنيني تعدادي از چهره‌هاي شاخص فوتبال اعلام كردند تا زماني كه زنان حق ورود آزادانه به استاديوم نداشته باشند، ديگر در ورزشگاه‌ها حضور نخواهند داشت. از جمله اين افراد مي‌توان به مجتبي جباري و اميرحسين صادقي ملي‌پوشان سابق فوتبال كشورمان
 اشاره كرد.
 انتشار اينفوگرافي كه در آن نشان داده شده فقط در ايران و افغانستان زنان حق ورود به استاديوم را ندارند ديگر اقدام ستاره‌هاي فوتبال ايران بود. اميد عاليشاه يكي از كاپيتان‌هاي پرسپوليس و چند چهره ديگر از اين طريق اعتراض خود را نشان دادند. 
به جرات مي‌توان گفت اين براي نخستين‌بار است كه تقريبا تمامي اهالي فوتبال به زبان‌هاي مختلف روي موضوع ورود زنان به استاديوم‌ها همراه شده‌اند و مواضع يكساني اتخاذ كرده‌اند. در سال‌هاي گذشته با وجود فعاليت زياد گروه‌هاي اجتماعي و برخي ورزشكاران، ورود زنان به استاديوم چندان مورد دغدغه اهالي فوتبال قرار نمي‌گرفت و آنها بيشتر سعي مي‌كردند در لفافه يا به صورت گذري از آن حرف بزنند. اين‌بار اما همه صراحتا خواستار يك اتفاق واقعي هستند؛ همان‌طوركه علي دايي نوشته حضور آزادانه زنان در استاديوم بدون هيچ قيد و شرطي.
با وجود چنين حمايتي از سوي جامعه ورزش و با توجه به مواضع مقامات رسمي كشور از جمله رييس‌جمهور، رييس مجلس، دادستان كل كشور، معاون زنان رياست‌جمهوري و برخي مراجع تقليد كه همگي اتفاقات رخ‌داده در مشهد و بيرون ورزشگاه امام رضا را محكوم كردند، بعيد به نظر مي‌رسد ممنوعيت ورود زنان به استاديوم دوام داشته باشد. با اين حال اگر چنين چيزي رخ بدهد و همچنان ممنوعيت‌ها پابرجا بمانند ثابت مي‌شود عده‌اي كه كسي نمي‌شناسدشان يعني نه ورزشي هستند و نه جزو مقامات رسمي كشور در حال تصميم‌گيري براي مسائل مهم مملكتي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون