• ۱۴۰۳ جمعه ۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5192 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱ ارديبهشت

خبر

اسلامي: بحث فني  در مذاكرات وين تمام شده است
رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه بحث فني در مذاكرات وين تمام و مشخص شده است، گفت: «سايت‌ها و مراكز هسته‌اي آسيب‌ديده سامان يافته‌اند و در حال حاضر طبق قانون اقدام راهبردي، فعاليت‌هاي آنها به صورت كمي و كيفي در حال انجام است.» به گزارش حوزه سياست خارجي ايرنا، محمد اسلامي با اشاره به بحث فني مذاكرات وين اظهار داشت: «موضوعات و مباحث فني در مذاكرات وين تمام و مشخص شده است بحث‌هاي فني صورت گرفته و تنها موضوعات سياسي باقي مانده كه مربوط به وزارت امور خارجه است.» رييس سازمان انرژي اتمي افزود: «در سال‌هاي اخير گزارش‌هايي از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برخلاف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منتشر شده است اما با گفت‌وگو و رايزني‌هاي انجام‌شده، اين مباحث خاتمه پيدا كرده و ايران و آژانس براساس قوانين پادمان، روابط خود را مديريت كردند.» اسلامي تصريح كرد: «اين گزارش‌ها مواردي اتهامي بود كه رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي ضدانقلاب دنبال مي‌كنند، سال‌هاست كه آنها به ايران اتهام مي‌زنند يا آدرس‌هايي غلط مي‌دهند، چرا كه هميشه به دنبال تلاطم بوده‌اند اما ما روابط روتين خود را با آژانس دنبال مي‌كنيم.» وي اظهار كرد: «سايت‌ها و مراكز هسته‌اي هم كه در سال‌هاي اخير آسيب ديده بودند، سامان يافته‌اند و در حال حاضر طبق قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها، فعاليت‌هاي آنها به صورت كمي و كيفي در حال انجام است، آب سنگين اراك هم فعال است.»


پيشنهاد مشروط بايدن براي خروج نام سپاه از ليست تروريستي امريكا
يك وب‌سايت روزنامه‌نگاري امريكايي در گزارشي مدعي شد كه بايدن پيشنهادي مبني بر خارج كردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از ليست تروريستي اين كشور را به ايران ارايه داده است. به گزارش ايسنا، واشنگتن فري بيكن در گزارش خود نوشته است: آخرين پيشنهاد دولت بايدن در مذاكرات هسته‌اي با ايران رفع تحريم‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواهد بود و مطابق اين پيشنهاد سپاه پاسداران از ليست گروه‌هاي تروريستي خارج خواهد شد. اين گزارش مي‌افزايد كه دولت بايدن در عين حال قصد دارد كه پس از خارج كردن نام سپاه از ليست به اصطلاح تروريستي، نيروي قدس سپاه پاسداران را به اين ليست اضافه كند. واشنگتن فري بيكن مي‌نويسد: با رفع تحريم‌ها عليه سپاه پاسداران، حدود 80000 الي 180000 نفر از تحريم‌ها معاف خواهند شد. تحريم‌هاي اعمالي عليه نيروي قدس تنها باعث خواهد شد تا محدوديت‌ها عليه 20000 تن اعمال شود. بنا به گفته منابع مطلع اين پيشنهاد مخالف‌هايي در ميان نمايندگان و سناتورهاي امريكايي از هر دو حزب داشته است.


ادعاي حمل نفت ايران  توسط نفتكش توقيف‌شده روسيه
يك مقام وزارت امور خارجه امريكا گفت: اين كشور از گزارش‌ها مبني بر اينكه محموله نفتكش روسي توقيف‌شده توسط يونان، متعلق به ايران است، با خبر است اما توضيحي درباره صحت آنها ارايه نداد. به گزارش ايسنا وبه نقل از خبرگزاري رويترز، يك‌ سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا با قدرداني از تلاش‌هاي يونان براي اجرايي كردن تحريم‌هاي روسيه و توقيف يك نفتكش روسي به خاطر تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه روسيه گفت: «ما از گزارش‌هايي كه نشان مي‌دهند اين نفتكش حامل نفت ايران است، باخبريم.» او اما هيچ موضعي درباره تاييد يا رد صحت اين گزارش‌ها اتخاذ نكرد. گارد ساحلي يونان سه‌شنبه اعلام كرد، يك نفتكش‌ روسي را در بندر اويا در راستاي تحريم‌هاي اعمال‌شده اتحاديه اروپا بر مسكو در پي جنگ اوكراين توقيف كرده است. مسوولان يوناني مي‌گويند تنها نفتكش توقيف شده است و محموله آن توقيف نيست. پيش‌از اين در ماه جاري ميلادي[آوريل]، اتحاديه اروپا كشتي‌هاي تحت پرچم روسي را از ورود به بنادر ۲۷ كشور عضو اين اتحاديه منع كرد. سفارت روسيه در آتن، در صفحه توييترش اعلام كرد، در حال بررسي اين مورد بوده و با مقامات يوناني در تماس است. يك‌ مقام وزارت كشتيراني يونان در اين باره گفت: اين كشتي به خاطر تحريم‌هاي اتحاديه اروپا توقيف شده است. يك مقام گارد ساحلي يونان گفت: محموله اين كشتي توقيف نشده است. مشخص نيست اجاره‌كننده اين محموله كيست اما تحت مديريت شركت Transmorflot در روسيه است. اين شركت توضيحي در اين باره ارايه نداده است.


 گفت‌وگوي تلفني اميرعبداللهيان و وزير خارجه موريتاني
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه كشورمان سه‌شنبه شب در گفت‌وگوي تلفني با «محمد سالم ولد مرزوك» وزير امور خارجه و همكاري‌هاي جمهوري اسلامي موريتاني ضمن تبريك ماه مبارك رمضان و انتخاب وي به عنوان وزير امور خارجه، بر اراده جمهوري اسلامي ايران براي توسعه مناسبات دوجانبه تاكيد كرد و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از گسترش روابط با كشور موريتاني استقبال مي‌كند. وزير امور خارجه كشورمان ارتقاي مناسبات و همكاري‌هاي دوجانبه با آفريقا را از جمله موضوعات اصلي در دستوركار سياست خارجي دولت جمهوري اسلامي ايران خواند و افزود: روابط با كشورهاي حوزه غرب و شمال آفريقا در همين راستا پيگيري مي‌شود. اميرعبداللهيان همچنين با اشاره به موضوعات مبتلابه جهان اسلام عنوان كرد: جمهوري اسلامي ايران از آتش‌بس در يمن استقبال مي‌كند و اميدوار است كه ضمن تمركز بر رفع محاصره انساني با ادامه توقف جنگ در يمن شاهد گفت‌وگوهاي يمني- يمني باشيم. وزير امور خارجه كشورمان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با تشكر از مواضع اصولي موريتاني در حمايت از مردم مظلوم فلسطين اظهار داشت: متاسفانه شاهد تعرض صهيونيست‌ها در ماه مبارك رمضان به مسجدالاقصي بوديم و اميدوار هستيم كه ملت فلسطين با حمايت كشورها و ملت‌هاي اسلامي به حقوق تاريخي خود دست يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون