• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5196 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ ارديبهشت

گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با رضا عنايتي

امسال شدت جادوگری بیشتر شده

مربيان استقلالي ليگ به قهرماني استقلال كمك نمي‌كنند

علي ولي‌اللهي

كنار زمين نشسته و پاي تازه جراحي‌شده‌اش را گذاشته روي يك صندلي و از همان جا تمرين تيم  را نظارت مي‌كند. پرانرژي است و شوخ. در مورد نحوه اجراي تاكتيك مد نظر به بازيكنان تذكر مي‌دهد. به محمد قاضي گوشزد مي‌كند در تمرينات همه توپ‌ها را بزند توي گل تا عادت كند. وقتي يكي از بازيكنان توپ را به خارج از مجموعه و در واقع به خيابان مي‌فرستد به شوخي مي‌گويد فلاني تو بيشتر از مبلغ قراردادت توپ گم كردي! 

در يك عصر بهاري سر تمرين تيم هوادار حاضر شديم و چند دقيقه‌اي با رضا عنايتي ستاره سابق تيم ملي فوتبال و باشگاه استقلال و سرمربي فعلي تيم تازه ليگ برتري شده گپ زديم؛ از وضعيت ليگ و فدراسيون و تيم ملي و حواشي. مي‌گويد سه روز پيش عمل كردم اما چون تيم به حضورم احتياج دارد آمدم سر تمرين. مي‌گويد با اين وضعيت فدراسيون نبايد اميدي به نتيجه گرفتن تيم ملي داشته باشيم. 
این گفت‌وگو که در اصل به صورت تصویری انجام شده به شکل ویديویی و متنی در وب‌سایت خبرگزاری اعتمادآنلاین‌ و سایر پایگاه‌های این خبرگزاری در شبکه‌های اجتماعی نیز قابل دسترس است.

   گويا مصدوم شديد و عمل جراحي داشتيد
مصدوميتي در تمرينات سه، چهار ماه پيش ايجاد شد و دردي را از آن موقع داشتم. فرصت نمي‌شد كه پايم را عمل كنم. مينيسكم پاره شده بود و دكتر هم گفته بود هرچه سريع‌تر بايد عمل كنم. چون بازي‌ها فشرده بود و نمي‌شد در آن شرايط تيم را رها كرد گذاشتم براي روزهاي تعطيلي ليگ و در اين مقطع سريع عمل كردم و بلافاصله هم سر تمرينات حاضر شدم. چون شرايط تيم، شرايط ويژه‌اي است و من خودم دوست دارم كنار تيم باشم. از يك طرف هم نمي‌توانم توي خانه بنشينم. روي صندلي هم نشستم و كاري هم از دستم برنمي‌آيد ولي همين كه در تمرين هستم هم براي روحيه خودم خوب است هم براي تيم. 
   شرايط ليگ را امسال چطور ديديد؟ 
قبلا هم پيش‌بيني كرده بوديم كه چنين شرايطي پيش مي‌آيد. ليگ ما به صورت كامل حرفه‌اي نيست. ما شش يا هفت تيم داريم كه به صورت حرفه‌اي هزينه مي‌كنند و مشخص هم هستند. بعضي تيم‌ها  ‌خصوصي هستند و برخي نيمه‌خصوصي. به لحاظ مالي مي‌دانيد كه شرايط، شرايط خوبي نيست. از بدو ورود به باشگاه هوادار بارها گفتم كه ليگ كاملا دو تكه است و چند تا تيم با توجه به بودجه‌اي كه دارند و بازيكنان باكيفيتي كه به خدمت مي‌گيرند تلاش مي‌كنند براي قهرمان شدن. بعضي از تيم‌ها هم شخصيت‌شان جور شده و مي‌توانند در ميانه‌هاي جدول باشند. چند تا تيم هم هستند كه به لحاظ مالي و امكاناتي شرايط خوبي را ندارند و تلاش مي‌كنند براي بقا. همين اتفاق امسال هم افتاد. امسال در ليگ به لحاظ امتيازگيري همه تيم‌ها باهم دچار چالش بزرگي بودند. حتي تيم‌هاي بالاي جدول و پايين جدول. جوري شد كه راحت نمي‌شد امتياز گرفت. ما ۲۴ هفته از ليگ را پشت سر گذاشتيم و امتياز تيم چهارم و پنجم به ۳۵ رسيده. اين نشان مي‌دهد رقابت بسيار نزديك است. اميدوارم روزي برسد همه در شرايط مساوي رقابت كنند. اينكه تيمي بتواند چندصد ميليارد خرج كند و تيمي نتواند اين كار را بكند دور از عدالت است. اگر قرار است فوتبال ما خصوصي اداره شود هرچه سريع‌تر اين اتفاق بيفتد و اگر قرار است دولتي باشد، دولت بيايد و به همه تيم‌ها به نوعي كمك كند. 
  با تمام اين تفاسير هوادار امسال فراتر از انتظارات نتيجه گرفته است. 
ما سعي كرديم تيم‌مان را با مجموعه‌اي از باتجربه‌ها و جوان‌ترها ببنديم. در ابتداي ليگ با قرعه خيلي سختي روبرو شديم. پيش‌بيني هم مي‌كرديم دچار نوسان در ليگ بشويم. مخصوصا در ۶ هفته اول كه شرايط خوبي نبود. ما چهارده، پانزده بازيكن كه از سال پيش در تيم بودند را نگه داشتيم و چند بازيكن جديد هم اضافه كرديم و مي‌دانستيم با چالش وحشتناكي روبرو خواهيم شد. اين اتفاق هم افتاد. ولي از هفته هفتم به يك خودباوري خيلي خوب رسيدند. من مي‌دانستم به لحاظ تكنيكي و اخلاقي بچه‌هايم فوق‌العاده‌اند و فقط نياز به باور داشتيم. اين اتفاق افتاد و تيم ما كم‌كم شكل گرفت. در نيم‌فصل چهار، پنج بازيكن باتجربه ديگر اضافه كرديم كه خيلي به ما كمك كردند. بازيكنان بزرگ ما خيلي كمك كردند. ما روند خوبي در پيش گرفتيم و اميدوارم در هفته‌هاي باقي‌مانده همين شرايط را حفظ كنيم و بتوانيم با يك هزينه خيلي خيلي كم بازدهي خوبي داشته باشيم. من هميشه سعي كردم جواناني داشته باشم كه تلاش كنند. تلاش كردن براي من خيلي مهم است و در اين مجموعه همه در حال تلاش هستند. 
  امسال مثل هميشه بيانيه‌نويسي در فوتبال ايران بوده و شدت پيدا كرده. در روز ۱۷ فروردين كه همه تيم‌ها عليه هم بيانيه مي‌دادند، هوادار هم بالاخره بيانيه داد. 
ما تا جايي كه كسي كاري به ما نداشته باشد و حقي از مجموعه ما ضايع نشود بيانيه نمي‌دهيم. شايد در طول فصل ما يك بار بيانيه داديم كه آن‌هم براي دفاع از حق خودمان بود. متاسفانه دوستان ما توي رسانه و بيشتر آنهايي كه در تيم‌هاي معروف كار مي‌كنند اين روزها از فوتباليست‌ها و مربيان معروف‌تر شده‌اند. چون بيشتر جنجالي كه فوتبال ما دارد مال نوشته‌ها و گفته‌هاي ماست. اين اتفاقي است كه مي‌افتد. همين بازي‌هاي جام حذفي را نگاه كنيد. من فكر مي‌كنم عدالت فوتبال براي اولين‌بار رعايت شد و هم استقلال و هم پرسپوليس حذف شدند. چرا؟ چون اين دو تيم توي هفته‌هاي گذشته تمام فكرشان درگير بيانيه و ايجاد چالش براي همديگر بود. در آن طرف نساجي و آلومينيوم خيلي راحت آمدند نتيجه گرفتند. ما بيشتر تمركزمان را بايد بگذاريم روي بار فني. روي تيم خودمان. بالاخره اتفاقات فوتبال چه داخل و چه خارج زمين غير قابل انكار است. همه جاي دنيا هم اين اتفاقات مي‌افتد. اينكه برخورد شما چطور است، اهميت دارد. اگر قرار باشد مساله‌اي در فوتبال شما را از هدف‌تان دور كند بايد سريع جلويش را بگيريد. اگر مايي كه توي كادر هستيم حواس‌مان به بيرون و مصاحبه و جنجال باشد مطمئنا متوجه اتفاقاتي كه در زمين مي‌افتد، نمي‌شويم. اميدوارم روزي برسد كه فوتبال را در مستطيل سبز ببينيم و باهم رقابت كنيم. ما فوتبال روز دنيا را داريم، مي‌بينيم اتفاقات زيبايي كه فوتبال رقم مي‌زند را ما اصلا توي كشورمان نداريم. فقط جار و جنجال و تخريب يكديگر است. در صورتي كه فوتبال فوق‌العاده زيباست و از زيبايي آن همه دنيا دارند استفاده مي‌كنند الا كشور ما. 
  علاوه بر بيانيه‌نويسي، جادوگري هم بحث داغ اين روزهاي فوتبال است. سمت شما نيامدند؟ 
الحمدلله كه نزديك ما نشدند. ببينيد، تا نروي سمت‌شان كه آنها نمي‌آيند. بايد گامي به سمت‌شان ‌برداري يا كاري انجام دهي كه بيايند سراغت. بحث جادوگري مختص امسال نيست. امسال شدتش خيلي بيشتر بود. من خودم اصلا اعتقادي به اين موضوعات ندارم و سعي مي‌كنم از هر بردي كه كسب مي‌كنم لذتش را خودم ببرم. اگر قرار باشد كس ديگري از راه‌هاي ديگري براي من كاري بكند براي من لذت‌بخش نيست. بايد از كاري كه مي‌كنيم لذت ببريم. اين‌جور چيزها واقعا برايم عجيب و غريب است و اصلا نمي‌توانم باور كنم. 
  هوادار رفت و برگشت، پرسپوليس را متوقف كرد. بقيه مربيان استقلالي هم خوب از پرسپوليس امتياز گرفتند. برخي مي‌گويند مربيان استقلالي ليگ براي موفقيت تيم استقلال تلاش مي‌كنند. 
واقعيت اين‌طور نيست. ما هر كدام تعهدي داريم و قراردادي را با يك باشگاه امضا كرديم. ما براي موفقيت تيم خودمان تلاش مي‌كنيم. بيني ‌و بين‌الله من اصلا به اين موضوع تا به حال فكر نكردم و نمي‌كنم و نخواهم كرد. من يك استقلالي هستم. اين درست. هوادار استقلال هستم و اين را هميشه گفتم. چه موقعي كه تيم داشتم و چه موقعي كه نداشتم. ولي اينكه بخواهم از كارم كم كنم تا تيمي موفق شود يا انرژي متفاوتي بگذارم تا تيمي نتيجه نگيرد، نيست. من هميشه دوست دارم رو به جلو حركت كنم. اينكه دوستان مي‌گويند ما تلاش مي‌كنيم استقلال موفق شود واقعا اين‌جور نيست. ما تلاش مي‌كنيم تيم خودمان موفق شود و آن دستمزدي كه مي‌گيريم حلال باشد. 
  در مورد تيم ملي هم كمي صحبت كنيد. برخي مي‌گويند اسكوچيچ بايد بركنار شود ولي شما جزو موافقان ادامه حضور ايشان در تيم ملي هستيد. 
بايد ببينيم مخالفان چه كساني هستند. ما در همه‌چيز موافق و مخالف داريم. بايد از آنهايي كه فوتبال بازي كردند و اين ورزش را لمس كردند بپرسيم به چه دليل مخالف يا موافق هستند. من مي‌گويم اسكوچيچ بماند چون زماني براي تغيير نداريم. وقتي زمان نباشد بهتر است با اكيپي كه امتحانش را پس داده برويم جلو. اسكوچيچ در شرايط خيلي سختي تيم را گرفت. در آن زمان حتي مربيان داخلي هم نمي‌خواستند اين كار را كنند چون فكر كردند اگر تيم در همان مرحله اول انتخابي حذف شود خيلي سخت مي‌شود. اسكوچيچ اين كار را كرد و به هر ترتيبي كه بود تيم را در بهترين شرايط برد جام جهاني. اگر توانايي نداشت، نمي‌توانست اين كار را بكند. ما بازي‌هاي سختي داشتيم و فكر مي‌كنم جزو معدود دفعاتي بود كه خيلي ساده و بدون دغدغه رفتيم جام جهاني. الان رسيديم به جايي كه بايد روحيه بدهيم به تيم. اينكه بخواهيم برويم در اين وادي كه مربي را عوض كنيم مطمئنا آن انگيزه و آن اعتماد به نفس را از مربي مي‌گيريم و كار را براي خودمان سخت مي‌كنيم. ما قبلا تغييرات داشته‌ايم و ثمره‌اش را هم ديديم. نه تنها پوئن مثبتي دريافت نكرديم كه اتفاقات بدي هم رقم خورد. ما با عوض كردن كي‌روش ديديم چه بلايي سر تيم ملي آمد. با آن مربي باخت‌هايي داديم كه كسي فكرش را نمي‌كرد. آن‌هم با چه هزينه‌اي! ما تجربه تلخ از تغييرات زياد داريم. الان كه يك مربي آمده تيمش را برده جام جهاني، بايد حمايتش كنيم تا ان‌شالله بتواند در جام جهاني هم موفق باشد. 
  گروهي كه ايران در آن قرار گرفته چطور است؟
من واقعا متعجبم كه هر كارشناسي كه مي‌بينيم، هر فردي كه فوتبال بازي كرده از رفتن ما به مرحله بعد مي‌گويد. من گروه را فوق‌العاده سخت مي‌بينم. اگر قرار باشد با اين تداركات و اين شرايط وارد شويم مطمئنا باز هم در مرحله اول حذف مي‌شويم. اگر مي‌خواهيم به مرحله بعد برويم بايد از امروز كه دير هم شده برنامه‌هاي تيم ملي را درست كنيم. بازي تداركاتي خوب در نظر بگيريم و با يك شرايط ويژه وارد جام جهاني شويم تا به مرحله بعد برويم. اين ساده‌انگاري و ساده فرض كردن گروه‌مان مطئمنا گران تمام خواهد شد.
  حتما از شرايط مديريت كلان فوتبال اطلاع داريد. وضعيت فدراسيون و منابع مالي و... با اين وضعيتي كه فدراسيون دارد مي‌توان اميدوار بود كه آماده‌سازي درستي براي جام جهاني صورت بگيرد؟ 
وقتي اين وضعيت را مي‌بينيم نبايد انتظار خاصي هم داشته باشيم. بيچاره هواداران. نگران هواداران. با يك نابساماني طرفيم. حتي در مملكت. من الان مي‌گويم فوتبال جزيي از زندگي مردم شده است. اين دغدغه‌اي كه مردم دارند بحق است. اينكه مي‌خواهند يك تيم ملي سرحال و با امكانات داشته باشند. چرا ما نبايد اين شرايط را داشته باشيم؟ دور و بر خودمان را نگاه كنيم. واقعا داريم خجالت مي‌كشيم از اينكه فوتبال ما يك فوتبال بدون امكانات است. فوتبالي كه در آن غير از جنگ اعصاب و جنجال و دعوا براي پست گرفتن چيزي نيست. اميدوارم شرايط فدراسيون هرچه سريع‌تر درست شود. هرچه به جام جهاني نزديك مي‌شويم دلهره ما بيشتر مي‌شود. كشور ما سزاوار اين نيست كه بدون امكانات وارد يك تورنمنت شود. حالا اگر رييس‌جمهور دستور مي‌دهد يا هر ارگان ديگري، اميدوارم تيم ملي هرچه زودتر پشتيباني شود. اين نسلي كه از فوتباليست‌ها داريم راحت مي‌توانند كارهاي بزرگ كنند. اگر بتوانيم آرامش را به آنها تزريق كنيم و امكانات در اختيارشان بگذاريم. نمي‌گويم امكانات در حد ايده‌آل ولي در حد متوسط، بايد امكانات باشد تا بتوانيم خواسته‌اي از آنها داشته باشيم. 
  در فروردين اتفاقات تلخي در مشهد حين بازي ايران و لبنان رخ داد...
وقتي كه نمي‌توانيم يك كاري را انجام دهيم نبايد انجام دهيم. اصلا اصراري نبود بازي برود در مشهد. اصلا جابه‌جا كردن بازي از تهران به مشهد به خاطر اين بود كه مي‌دانستيم هوادار زيادي به استاديوم خواهد رفت. بايد قبلا فكر اين را مي‌كردند. آن دوستاني كه چنين تصميمي گرفتند بايد پاسخگو باشند چون وجهه بين‌المللي ما به هم ريخت. ما يك بازي ساده فوتبال را نتوانستيم برگزار كنيم. بايد بيايند صادقانه جواب بدهند دليل اين اتفاقات چه بود. بايد بگويند چه شد كه ما شرمنده هواداران شديم. شرمنده آنهايي كه با پرچم آمده بودند. با پرچم كشورشان آمده بودند تيم ملي كشورشان را تشويق كنند. اين مساله بايد زود مورد بررسي قرار بگيرد. 
   حسرت فوتبالي شما در سال ۱۴۰۰ چه بود؟ 
خدا را شكر حسرتي در سال ۱۴۰۰نداشتم اما خيلي اذيت شدم. شرايط خودم و تيمم خيلي سخت بود. منابع مالي كاملا تمام شده بود و حتي شرايط ويژه‌اي براي زندگي شخصي‌ام پيش آمده بود. ولي پايانش برايم فوق‌العاده بود. بايد تشكر كنم از همه كساني كه سال گذشته با من بودند. من هم مديرعامل بودم هم تداركات چهار، پنج نفر از بچه‌ها واقعا شبانه‌روز زندگي‌شان را گذاشتن. قرض كرديم، حرف شنيديم، تهمت به ما زدند و هزار اتفاق افتاد ولي من مي‌دانستم يكي آن بالا حواسش به ما هست. من واقعا معجزه را در آخرين بازي ليگ ديدم. در بازي مقابل شهرداري آستارا معجزه را به چشم ديدم. من دوستان بسيار خوبي را سال گذشته پيدا كردم و در عوض دوستان خيلي خوبي هم داشتم كه در آن مقطعي خودشان را نشان دادند و من فهميدم دوست نبودند. از آنها هم تشكر مي‌كنم و براي همه آرزوي سلامتي دارم. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون