• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5212 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت

خبرخوان

چين دو ميليون بشكه نفت از ايران خريد
آمار شركت رصد نفتكش ورتكسا نشان مي‌دهد چين قرار است حدود دو ميليون بشكه نفت از ايران دريافت كند. اين محموله قرار است اواخر هفته جاري در جنوب چين براي پر كردن ذخاير استراتژيك، تخليه شود و سومين محموله بزرگي است كه از ماه دسامبر، از ايران وارد مي‌شود. چين رسما تمامي واردات نفت از ايران را ثبت نمي‌كند و برآورد مي‌شود واردات غيررسمي نفت از ايران به چين، حدود 7درصد از كل واردات نفت اين كشور را تشكيل مي‌دهد. روزنامه وال استريت ژورنال گزارش كرده كه صادرات نفت ايران در سه ماهه نخست سال ميلادي جاري به ۸۷۰ هزار بشكه در روز افزايش يافت كه ۳۰درصد رشد در مقايسه با صادرات سال ۲۰۲۱ داشته است.


واردات نامحدود خودروي برقي به مناطق آزاد
سعيد محمد، دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه گفت كه با تصميم اخير هيات دولت، واردات نامحدود خودروهاي برقي به مناطق آزاد انجام خواهد شد ولي منتظر تعيين شيوه نامه وزارت صمت هستيم. وي در پاسخ به سوالي درباره درخواست از رييس‌جمهور براي واردات خودرو به مناطق آزاد گفت: از سال ۱۳۹۷ كه واردات خودرو ممنوع اعلام شد در مناطق آزاد نيز وارداتي صورت نگرفت كه ما در اين سال‌ها در اين مناطق واقعا با مشكل خودرو مواجه بوديم به‌طوري كه چهره كيش و قشم كه از جزاير گردشگري هستند خراب شده است. محمد با بيان اينكه از واردات سال‌هاي گذشته حدود ۲۵۰۰ خودرو امكان ورود به كشور را نداشتند و توقيف و دراختيار سازمان اموال تمليكي قرار گرفت، گفت: بر اين اساس پيگير آن بوديم كه با صدور راي دادگاه مبني بر عدم امكان استفاده اين خودروها در سرزمين اصلي بتوانيم در مناطق آزاد از آنها استفاده كنيم موافقت اوليه نيز كسب شد اما با توجه به زمانبر بودن و نيازي كه ما در جريان جام جهاني قرار داريم درخواست كرديم كه بتوانيم خودرو را به‌ طور مستقيم به مناطق آزاد وارد كنيم.


قيمت دلار در بازار خودرو حرف اول را مي‌زند
مرتضي مصطفوي، كارشناس صنعت خودرو گفت: وقتي قيمت ارز نوسان دارد نمي‌توانيم خودرو را با يك نرخ ثابت وارد كنيم پس باز هم شرايط ثبات قيمت را نخواهيم داشت، چون در بازار خودرو قيمت دلار حرف اول را مي‌زند.  وي درباره تاثير سامانه فروش يكپارچه خودرو كه به تازگي از سوي وزارت صمت براي سامان بخشيدن به بازار خودرو در كشور شروع به كار كرده، اظهار كرد: مشكل اصلي افزايش قيمت‌ها در بازار خودرو مشكل عرضه نيست بلكه تقاضاست. براي اينكه مردم فكر مي‌كنند كه نرخ دلار در حال بالا رفتن است و آينده‌اي براي كاهش ارز نمي‌بينند كه به تعبير خودشان در همه بازارها از جمله بازار خودرو اثر مي‌گذارد و براي همين به دنبال تقاضا مي‌روند. اين كارشناس صنعت خودرو افزود: اينكه ما همه مكانيسم عرضه خودرو را از طريق قرعه‌كشي تعيين و حتي شركت‌هاي خصوصي را به اين مكانيسم وارد كرده‌ايم، باعث مي‌شود كه تقاضاي سفته‌بازي بيشتر تحريك شود.


عرضه قطره‌چكاني پتروشيمي‌ها مشكل كهنه و مزمن صنعت است
عليرضا حائري، عضو هيات‌مديره جامعه متخصصين نساجي ايران گفت: مشكلات اقتصاد و صنعت كشورمان كهنه و مزمن شده و سال‌هاست با مشكلاتي همچون عرضه قطره‌‌چكاني محصولات پتروشيمي‌ و معضلات واحدهاي پايين‌دست دست ‌و پنجه نرم مي‌كنيم. وي بيان داشت: نگاهي به آرشيو خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌ها در ۱۰ سال گذشته حاكي از مطرح كردن همين مسائل و مشكلات از سوي مسوولان وقت دستگاه‌ها و بخش خصوصي و گلايه‌مندي از نحوه عرضه محصولات پتروشيمي در بورس كالاست و همواره واحدهاي مصرف‌كننده محصولات پتروشيمي و توليدكنندگان با اين مشكل مواجه بوده‌اند. وي گفت: در همه اين سال‌ها شاهد بوديم اگر شرايط كشور خوب، وضعيت صادرات مناسب و تحريم‌ها كمرنگ بوده، اولويت پتروشيمي‌ها با صادرات محصولات‌شان بوده و محصول كمتري تحويل واحدهاي پايين‌دست مي‌دادند كه بحراني در اين صنايع ايجاد مي‌كرد.


شناسايي ۹۳ شهرستان درگير با زمين‌خواري
علي شجاعي، رييس سازمان امور اراضي گفت: ۹۳ شهرستان درخصوص تغيير كاربري اراضي كشاورزي را شناسايي و به سه دسته فوق بحراني، بحراني و نيمه بحراني تقسيم‌بندي كرديم. در تلاش هستيم كه در اين شهرستان‌ها اقدامات لازم براي جلوگيري از تغيير كاربري و تصرفات را انجام دهيم. وي ادامه داد: سالانه حدود ۶۰ هزار تخلف درخصوص زمين‌خواري گزارش مي‌شود. براساس آمارها از سال ۸۵ تاكنون يعني در مدت ۱۶ سال حدود ۱۳ هزار و ۲۶۰ حكم قطعي معوقه و اجرا نشده وجود دارد. رييس سازمان امور اراضي كشور اضافه كرد: كار زمين و اجراي احكام متوجه يك وزارتخانه و يك سازمان نيست. اين كار حاكميتي است و بايد تمام عوامل امنيتي، انتظامي، اجرايي و نظارتي در كنار هم قرار بگيرند تا بتوانيم از تخلفات و تصرفات جلوگيري ‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون