• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5219 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۸ خرداد

توضيح ضروري

در شماره ديروز بخش كوتاهي از پايان يادداشت جناب آقاي دكتر عطاالله مهاجراني چاپ نشده بود، ضمن پوزش از خوانندگان و نويسنده محترم اين بخش چاپ نشده را براي استيفاي مفهوم، از كمي جلو‌تر چاپ مي‌كنيم: سال‌ها پيش، در دوران مديريت مهندس زرگر معاون وقت عمراني وزارت كشور، ايشان و تعدادي از استانداران به توكيو رفته بودند. يكي از استانداران مي‌گفت، در جلسه با شهردار توكيو، من پرسيدم: «آقاي شهردار شما در توكيو اگر كسي ساختمان غيرمجاز بسازد، چه عكس‌العملي نشان مي‌دهيد؟!»
ايشي هارا، شهردار توكيو، با تعجب به ترجمه پرسش گوش كرد. گفت: «لطفا يك دقيقه اجازه بدهيد.» مطابق رسم ژاپني‌ها با افراد كنار دستش جلسه كوچكي تشكيل داد. گفت: «الان نمي‌توانيم به پرسش شما پاسخ بگوييم. در جلسه بعد كه با هم داريم. پاسخ خواهم داد.» جلسه بعد دو روز بعد بود. شهردار توكيو گفت: «وقتي شما پرسيديد، من اصلا تصوري از اينكه كسي در توكيو بدون مجوز ساختماني ساخته باشد، نداشتم. همين‌طور بود، 
در واقع هيچ كس تا به حال در توكيو ساختمان غيرمجاز يا فراتر از اجازه نساخته است، از شهردارهاي شهر‌هاي بزرگ مانند كيوتو و هيروشيما هم سوال كرديم. مي‌توانم با اطمينان به شما بگويم تا به حال در ژاپن كسي ساختمان غيرمجاز نساخته است!»
اگر مي‌ساختند، در ژاپن كه كشوري زلزله‌خيز است، هر روز و ساعت برجي آوار مي‌شد! و: 
«ره چنان رو كه رهروان رفتند!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون