• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5219 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۸ خرداد

خبر

ولاديمير پوتين خطاب
 به روساي جمهور آلمان و فرانسه: آماده ازسرگيري گفت‌وگو  با اوكراين  هستيم

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه روز گذشته در تماس تلفني سه جانبه با همتايان فرانسوي و آلماني، تحولات اوكراين را به بحث گذاشت. به نوشته خبرگزاري «اسپوتنيك»، كاخ كرملين در بيانيه‌اي نوشت: پوتين در تماس با «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه و «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفت، مسكو آمادگي دارد در صورت لغو تحريم‌ها عليه روسيه، صادرات كود و محصولات كشاورزي را ازسر بگيرد. رييس‌جمهور روسيه همچنين افزود، كشورش آمادگي دارد راه‌هايي براي تامين غلات پيدا كند كه يكي از اين مسيرها مي‌تواند از طريق بنادر واقع در درياي سياه باشد. پوتين به همتاي فرانسوي و صدراعظم آلمان هشدار داد تامين و ارسال تسليحات براي اوكراين مي‌تواند به افزايش بي‌ثباتي و وخامت وضعيت انساني منجر شود. در بيانيه كرملين درباره اين تماس تلفني آمده است، پوتين به شولتز و ماكرون گفت روسيه آمادگي دارد گفت‌وگوها با اوكراين را ازسر بگيرد. آلمان و فرانسه به عنوان كشورهاي تاثيرگذار اتحاديه اروپا از يك‌سو به اوكراين كمك مالي و نظامي ارسال كرده از سوي ديگر تلاش كرده‌اند چهره ميانه‌رويي از خود در قبال درگيري‌ها نشان دهند. ماه گذشته ماكرون اعلام كرد كشورش كمك به اوكراين را ۳۰۰ ميليون دلار افزايش خواهد داد. او با حضور در كنفرانس بين‌المللي حاميان مالي در پايتخت لهستان گفت، كمك‌هاي فرانسه از ۱.۷ ميليارد دلار به ۲ ميليارد دلار خواهد رسيد. متعاقبا دولت لهستان اعلام كرد توانسته از طريق برگزاري اين كنفرانس ۶.۵ ميليارد دلار براي كمك به اوكراين جمع‌آوري كند. از سوي ديگر آلمان و فرانسه در برخي موارد، با برخي تحريم‌هاي روسيه مخالفت كرده و شولتز و ماكرون تاكيد كرده‌اند عضويت اوكراين در اتحاديه اروپا ممكن است سال‌ها يا حتي دهه‌ها طول بكشد.

 

رجب طيب اردوغان:
 به خاك هيچ كشوري  چشم طمع نداريم

«رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه كه روز شنبه، وارد جمهوري آذربايجان شده است، از روابط خوب آنكارا و باكو تمجيد كرد. بنابر گزارش خبرگزاري «آناتولي» و شبكه «تي آر تي»، رييس‌جمهور تركيه در اين خصوص گفت: «روابط دوجانبه خود با [جمهوري] آذربايجان را به سطحي نمونه در سطح جهان و نه فقط منطقه ارتقا داده‌ايم. ما چشم طمع به خاك ديگر كشورها نداريم و به كسي اجازه نمي‌دهيم به حاكميت و خاك ما خدشه‌اي وارد كند. [جمهوري] آذربايجان با كمك صنايع دفاعي تركيه در قره‌باغ پيروزي بزرگي كسب كرد. ما آماده توسعه دامنه همبستگي تركيه و [جمهوري] آذربايجان و تمام كشورهاي تركي‌زبان هستيم. تركيه از فرآيند صلح ميان [جمهوري] آذربايجان و ارمنستان حمايت مي‌كند.» اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود كه تركيه با اشغال بخش‌هايي از خاك كشور سوريه در سال‌هاي گذشته در تلاش براي انتقال خانواده گروه‌هاي مسلح تحت حمايت خود به شمال سوريه (مناطق چشمه صلح)، قطع آب اهالي اين مناطق و آتش زدن محصولات كشاوزري بوده تا بافت جمعيتي اين مناطق را به تدريج تغيير دهد. از طرف ديگر، تركيه مدت‌هاست با ادعاي مقابله با پ‌.ك‌.ك در حال نقض تماميت ارضي شمال عراق است. پ‌.ك‌.ك كه در ۳۵ سال گذشته با دولت آنكارا در تقابل نظامي است از سوي تركيه، امريكا و اتحاديه اروپا به عنوان گروه تروريستي شناخته مي‌شود. تركيه مي‌گويد كه شبه‌ نظاميان حزب كارگران كردستان، مسوول مرگ بيش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان تركيه از جمله زنان و كودكان هستند.


دونالد ترامپ: ۲۰۲۴ كاخ سفيد را از بايدن پس مي‌گيرم
«دونالد ترامپ» رييس‌جمهور جنجالي سابق ايالات متحده امريكا روز جمعه در جريان سخنراني در گردهمايي سالانه انجمن ملي سلاح (NRA) امريكا بار ديگر از قصد خود براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ ايالات متحده خبر داد. بنا بر گزارش خبرگزاري روسي «اسپوتنيك»، ترامپ درخصوص قصد خود براي شركت در دور بعدي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا گفت: «ما با هم [جمهوري‌خواهان] مجلس [نمايندگان] را پس مي‌گيريم، سنا را پس مي‌گيريم و در سال ۲۰۲۴ آن كاخ سفيد بزرگ و زيبا را كه دوست داريم و عزيز مي‌داريم پس مي‌گيريم.» ترامپ در اين سخنراني از اقدامات متعدد دولت بايدن، از جمله مديريت خروج امريكا از افغانستان، سياست‌هاي ضدانرژي، قيمت بالاي بنزين، تصميم براي ارسال كمك ۴۰ ميليارد دلاري به اوكراين در بحبوحه عمليات نظامي ويژه روسيه و ... انتقاد كرد. ترامپ از زمان شكست در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده امريكا، بارها از تريبون مختلف از تمايل خود براي شركت مجدد در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا سخن به ميان آورده است اما تاكنون رسما نامزدي خود براي رياست‌جمهوري بعدي امريكا را اعلام نكرده است.


امريكا: از مقاومت‌ مسلحانه  عليه طالبان حمايت نمي‌كنيم
دونالد لو، معاون وزير خارجه امريكا در امور آسياي ميانه در سفر به قرقيزستان گفت كه امريكا از صلح و ثبات در افغانستان حمايت مي‌كند. وي افزود: «ما هيچ‌گاه از برخورد‌هاي مسلحانه كه در برابر حكومت و طالبان قرار دارند، پشتيباني نمي‌كنيم. فكر مي‌كنم مردم افغانستان بيش از چهل سال خونريزي را تجربه كرده‌اند و اكنون اين خونريزي بايد پايان يابد.» اين اظهارات در حالي مطرح شد كه برخي منابع مدعي افزايش حملات عليه طالبان در منطقه پنجشير شدند، موضوعي كه طالبان به صراحت آن را رد و اعلام كرد كه امنيت در اين ولايت و مناطق همجوار عادي است. معاون‌ وزير خارجه‌ امريكا تاكيد كرد: واشنگتن از مقاومت مسلحانه در برابر طالبان حمايت نخواهد كرد و تشكيل دولت فراگير در افغانستان از سوي طالبان براي ايالات متحده يك موفقيت است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون