• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5219 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۸ خرداد

پاسخ وزارت ميراث فرهنگي به گزارش «اعتماد»

«با سلام و احترام در پاسخ به مطلب مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۹در صفحه يك و ۱۰ آن روزنامه با عنوان «عدد‌سازي حتي در حوزه تفريح و فراغت»، خواهشمند است توضيحات معاونت گردشگري وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، در اسرع وقت براي روشنگري اذهان عمومي در همان صفحه و ستون منتشر شود.
با توجه به اهميت بحث آمار و لزوم افزايش كيفيت اين عامل مهم، يكي از رويكردهاي جدي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي حركت در مسير اعتمادسازي به ويژه در بين كارشناسان و ذينفعان صنعت گردشگري كشور است. در همين رابطه تلاش شده است با بهره‌گيري از ظرفيت سامانه‌هاي آماري، آن بخش از شاخص‌هاي موثر در گردشگري كه قابليت احصا و سنجش را داراست مدنظر قرار گيرد؛ از جمله ميزان اقامت در اماكن رسمي داراي مجوز و قابل ارزيابي و همچنين نرخ و رشد بازديد از اماكن تاريخي و گردشگري كه شرايط مشابه (قابل سنجش و شماره رسمي) را داشته‌اند. بر همين مبنا در آمار نوروز ۱۴۰۱ آن بخش از آمارها كه قابليت لازم را نداشتند مانند اقامت در چادر مسافرتي، پارك‌ها و غيره از چرخه آماري حذف شدند.
برمبناي همين رويكرد و براساس آمارهاي اخذ شده از اماكن رسمي و ثبت شده در سامانه، شاهد افزايش ميزان اقامت و ميزان بازديد از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور بوديم و مشخصا در نوروز ۱۴۰۱ بخش‌هاي مرتبط با صنعت گردشگري شامل حمل و نقل ريلي، هوايي، زميني، اقامت در اماكن رسمي، بازديد از جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي و غيره بهره‌مندي بيشتري را شاهد بودند.
نگاه اجمالي به آمارهاي مهم نوروز ۱۴۰۱ نشان مي‌دهد در بخش بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري و اماكن تاريخي كه ثبت ورود و بليت‌فروشي داشتند، شاهد رشد ۶۲درصدي سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۸ هستيم.
 اين درحالي است كه مبالغ دريافتي از بازديد‌كنندگان جاذبه‌ها در قالب فروش بليت به حساب خزانه ملي واريز مي‌شود و به‌طور كامل قابل استناد است. همچنين ميزان فروش بليت رشد ۱۷۷درصدي در همين بازه داشته است. باتوجه به موارد فوق و آمارگيري براساس مستندات، ميزان اقامت در اماكن اقامت رسمي ۶۷درصد رشد داشته و عدد اعلامي در آن رسانه (۵۰ ميليون اقامت شب) ميزان اقامت در مراكز رسمي و غيررسمي و اضطراري به شمار مي‌آيد كه اسكان در مراكز اضطراري براساس بخشنامه صادره از سوي ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر به روساي محترم ستادهاي اجرايي خدمات سفر استان‌ها، اقامت در اماكن اضطراري پس از تكميل اقامتگاه‌هاي رسمي، با دستور استانداران محترم صورت مي‌پذيرد. همچنين ميزان تردد اعلام شده، تردد ناوگان حمل و نقل عمومي (اتوبوس، ميني‌بوس و سواري كرايه) به شمار مي‌آيد و خودروهاي شخصي با ميزان 52.771.748 تردد نسبت به مدت زمان سال گذشته ۴۱درصد رشد داشته است.»
حسن ميثمي
مديركل روابط عمومي و اطلاع‌رساني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون