• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5230 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ خرداد

ثبت ركورد 19.2 پتابايتي ترافيك روزانه ديتا در شبكه همراه اول

به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، مجمع عمومي عادي سالانه، عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده و عمومي فوق‌العاده همراه اول صبح روز يكشنبه 22 خرداد 1401، با حضور 90درصدي سهامداران در مركز همايش‌هاي پژوهشگاه نيرو برگزار شد و مهدي اخوان بهابادي، مديرعامل همراه اول در حضور سهامداران و هيات رييسه به قرائت گزارش عملكرد سال 1400 اپراتور اول تلفن همراه كشور پرداخت.
در اين مراسم پس از صحبت‌هاي علي بقايي به عنوان رييس مجمع و مهدي اخوان بهابادي مديرعامل همراه اول، اخذ پيشنهاد از ميان سهامداران و راي‌گيري انجام و مقرر شد از 1039 ريال سود محقق شده، 590 ريال به ازاي هر سهم توزيع شود كه به حساب سجامي سهامداران حقيقي واريز مي‌شود.  مديرعامل همراه اول با اشاره به ركوردهاي سال گذشته اين اپراتور اظهار كرد: تنها اپراتور 100 ميليوني منطقه هستيم و در زمينه «مصرف ديتا» به ركورد 5574 پتابايت مصرف كل ديتا در سال 1400 دست يافتيم كه رشد 44درصدي را نسبت به قبل نشان مي‌دهد؛ ركورد ترافيك ديتاي روزانه نيز به 19.2 پتابايت رسيد كه با احتساب ترافيك مبين نت به بيش از 20 پتابايت براي نخستين‌بار در كشور دست يافتيم. اخوان بهابادي ادامه داد: ما در مجموع 51.5 ميليون مصرف‌كننده اينترنت پرسرعت داريم كه 42.7 ميليون آن، مصرف‌كننده ديتاي LTE هستند؛ سهم ترافيك LTE در كشور براي سال 1400 به 83.8درصد رسيد كه حاصل استفاده بيش از 22 ميليون مشترك دايمي و 83.5 ميليون مشترك اعتباري در شبكه همراه اول با سهم بازار 53.21درصد است.
وي اشاره‌اي به وضعيت شبكه ارتباطي اپراتور اول تلفن همراه از منظر سخت‌افزاري و تكنولوژي داشت و عنوان كرد: در حال حاضر 39 هزار و 200 سايت تكنولوژي 4G، 24 هزار سايت تكنولوژي 3G و 29 هزار و 100 سايت لوكيشن 2G داريم و شبكه برمبناي آن در حال سرويس‌دهي به مشتركان است. 
مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران رشد پهناي باند مصرفي در شبكه همراه اول را خيره‌كننده تشريح كرد و گفت: نرخ اين شاخص از 800 به 2400 گيگابيت بر ثانيه رسيده و رشد 3 برابري را نشان مي‌دهد. سهم همراه اول از توليد ترافيك ديتا در كشور در سال 98 حدود 800 گيگ (مصرف كل اينترنت) بود؛ در همان زمان حدود 30 گيگابيت بر ثانيه ترافيك در داخل ديتاسنترهاي خودمان توليد مي‌شد كه اكنون به 734 گيگابيت بر ثانيه رسيده است و بيش از 20 برابر رشد را نشان مي‌دهد.
وي همچنين اشاره‌اي به پروژه «توسعه شبكه فاز 8 پلاس» داشت و تصريح كرد: اين پروژه در راستاي توسعه پوشش و ظرفيت شبكه، افزايش كيفيت و بهبود تجربه مشتري، توسعه شبكه راديويي به منظور رفع خلأ پوششي و ظرفيتي شبكه راديويي كشور از منظر طراحي و بهينه‌سازي، نقاط نيازمند سرمايه‌گذاري از نظر بازاريابي و انجام الزامات رگولاتوري تا حد امكان با تامين تجهيزات راديويي تعريف شده است. اخوان بهابادي افزود: همراه اول براساس آمار، تا انتهاي سال 1400 تعداد 105.47 ميليون مشترك HLR و 65.86 ميليون مشترك VLR داشته كه 9.8 ميليون مشترك آن در سال 1400 جذب شد.
مديرعامل همراه اول همچنين بخشي از اقدامات فني اين اپراتور در سال گذشته را به شرح «راه‌اندازي مراكز PS جديد به منظور پاسخ به نياز افزايش مصرف ديتا خصوصا افزايش ناشي از آموزش مجازي»، «تهيه طرح‌هاي APN دانش‌آموزي به منظور ارايه سرويس متناسب به رده دانش‌آموزان»، «افزايش ظرفيت اينترنت و شبكه ملي اطلاعات NIN و IXP»، «بهينه‌سازي اينترنت بين‌الملل»، «دايناميك كردن ترافيك‌هاي شاد و روبيكا بين ديتاسنترهاي همراه اول»، «توسعه 300 درصدي ترافيك اينترنت» و «توسعه 200 درصدي ترافيك‌هاي IXP» اعلام كرد. وي پس از شرح توسعه زيرساخت‌ها و افزايش ترافيك توليدي در ديتاسنترهاي اپراتور اول تلفن همراه، توسعه سكوهاي ديجيتال را عامل اصلي اين افزايش دانست و اذعان كرد: پلتفرم‌هاي ديجيتالي نظير «شاد» كه در دوران شيوع كرونا به سرعت توسعه يافت و جايگزيني براي دوران مدارس غيرحضوري بود، منجر به اين افزايش ترافيك توليدي در ديتاسنترها شد و سكوهاي ديگري نظير روبيكا، ذره‌بين، اوانو و «همراه من» از اين دست هم وجود دارد. اخوان بهابادي خاطرنشان كرد: بيشينه پهناي باند پلتفرم شاد 520 گيگابيت بر ثانيه است و تا انتهاي سال گذشته اين پلتفرم توانست ميزبان تبادل بيش از 18 ميليارد فايل و ميزباني بيش از 13 ميليون و 850 هزار دانش‌آموز احراز هويت شده باشد. مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران همچنين يادآور شد: در حال حاضر «اوانو» 7 ميليون و 250 هزار نصب و يك ميليون و 400 هزار مشترك ماهانه دارد؛ «همراه من» با 25 ميليون و 700 هزار كاربر فعال، داراي 2 ميليون و 700 هزار مشترك فعال روزانه و 13 ميليون مشترك فعال ماهانه است و «ذره‌بين» نيز جست‌وجوگر بومي به حساب مي‌آيد كه بيش از 2 ميليون نصب فعال دارد و نزديك به 75 ميليون پرسمان ماهانه روي آن شكل مي‌گيرد.
وي از شركت‌ها و بخش‌هاي زيرمجموعه همراه اول نظير «آكادمي همراه» و «مركز تحقيق و توسعه» هم ياد كرد و گفت: در آكادمي همراه كه به دنبال جذب از ميان نخبگان كشور است، 146 موقعيت كارآموزي فراخوان شد و از ميان 16682 درخواست مجموع دو دوره فراخوان شده، 50 نفر در خانواده همراه اول استخدام شدند؛ مركز تحقيق و توسعه همراه اول در زمينه تحقيقات تكنولوژي فعال است و سمت و سوي فعاليت‌هاي دانش بنيان همراه اول را مشخص مي‌كند. اخوان بهابادي همچنين در بخش پرسش و پاسخ سهامداران، با توجه به اينكه بيشتر سوال‌ها درباره ميزان تقسيم سود و موارد مالي بود، به برخي چالش‌ها و مشكلات پيش پاي توسعه اپراتورها اشاره كرد و گفت: همانطور كه مي‌دانيد عمده سرمايه‌گذاري ما «ارزي» و درآمدي‌مان «ريالي» است؛ با وجود آنكه نرخ ارز طي ساليان اخير چندين برابر شده اما اپراتورها همچنان دارند با نرخ‌هاي سال 1395 بسته‌هاي اينترنتي شان را عرضه مي‌كنند.
مديرعامل همراه اول با بيان اينكه نرخ هر گيگابايت اينترنت در كشورهاي منطقه بين يك تا دو دلار است، تصريح كرد: همانطور كه هزينه‌هاي عمده ما متناسب با سرمايه‌گذاري‌هاي ارزي به‌شدت افزايش يافته است، هزينه‌هاي ديگري هم داريم مانند حق‌السهم 31درصدي كه نسبت به درآمدمان ثابت است و با هر ميزان درآمد بايد اين رقم به خزانه واريز شود.
وي افزود: اما با اين حال در شرايطي كه قيمت شير، ماست، مسكن، خودرو و همه حوزه‌ها در كشور افزايش يافته، اما اپراتورها كه زماني هر گيگابايت اينترنت را 14 هزار تومان مي‌فروختند، اكنون دارند با قيمت 3 هزار تومان عرضه مي‌كنند؛ تنها خدمتي كه قيمتش در كشور نه تنها ثابت نمانده بلكه كاهشي شده، اينترنت است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون