• ۱۴۰۳ دوشنبه ۵ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5268 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۹ مرداد

يك نماينده مجلس:

وزارت صمت نبايد خودروسازان را تكه‌تكه كند

طبق آخرين اخبار، قرار است ايران خودرو به جاي واگذاري و ارتقا و رشد تيراژ، تكه‌تكه شود! يعني قرار است خودروسازان به اسم خروج دولت از سهامداري به صورت مجزا فروخته شوند كه معنايي جز منهدم كردن دو خودروساز اصلي كشور ندارد، اين يعني بايد به جاي رشد توليد و ارتقاي كيفيت، منتظر كاهش توليد و در مقابل كاهش كيفيت باشيم! موضوعي كه حالا صداي نمايندگان مجلس را هم در آورده است؛ علي جدي، عضو كميسيون صنايع مجلس در اين باره مي‌گويد: دولت قرار بود امسال كارهاي واگذاري خودروسازان را انجام دهد و دو شركت خودروساز خصوصي شوند، اما اين خصوصي‌سازي بايد با مديريت درست انجام شود. به گفته اين نماينده مجلس، خصوصي‌سازي به منظور ارتقاي فعاليت خودروسازان و افزايش تيراژ صورت مي‌گيرد و وزارت صمت بايد اين موضوع را در واگذاري در نظر بگيرد؛ اگر قرار است خودروسازان داخلي واگذار شوند، بايد با مشاركت برندهاي داخلي واگذار شوند و به‌تبع توليدات‌شان داخلي باشد. عضو كميسيون صنايع مجلس گفت: اكنون در كل دنيا خودروسازان با يكديگر ادغام مي‌شوند و در كنار توليد محصولات باكيفيت، رشد تيراژ دارند، ما نيز بايد در خودروسازي اين موضوع را در نظر بگيريم؛ بايد به فكر ادغام خودروسازان بوده و نبايد آن را تكه‌تكه كنيم. جدي گفت: با تكه‌تكه كردن خودروسازان، عملا خودروسازان داخلي ضعيف مي‌شوند و ديگر نه تنها محصولات داخلي توليد نمي‌شود، بلكه مونتاژكار مي‌شويم؛ اكنون خبرهايي از واگذاري نادرست ايران خودرو خراسان منتشر شده كه بايد وزير صمت در قبال اين واگذاري پاسخگو باشد. به گفته اين نماينده مجلس، ايران خودرو خراسان يكي از خودروسازهاي با رشد تيراژ قابل توجه است كه بايد قوي‌تر از قبل پيش برود نه اينكه آن را ضعيف كنيم؛ اين خودروسازان داخلي هم‌اكنون نقش قابل توجهي در افزايش تيراژ غول‌هاي جاده مخصوص دارند. عضو كميسيون صنايع مجلس تشريح كرد: بايد از خودروسازان جهان درس بگيريم و از تجربيات آنها استفاده كنيم؛ اكنون خودروسازان چيني به گونه‌اي فعاليت مي‌كنند كه در كنار ادغام و قدرتمند شدن، از توليدات خود حمايت كرده‌اند، در چين خودرو بنز توليد مي‌شود، اما مصرف‌كنندگان براي حمايت، نمي‌روند خودرو بنز را از آلمان سفارش دهند و اين كالا را از كشور خود مي‌خرند، ما نيز بايد به فكر ارتقاي محصولات و افزايش تيراژ باشيم.  جدي مي‌گويد: تاكنون شاهد چنين نمونه‌اي از خودروسازي نبوده‌ايم كه فروش سهام يك شركت به صورت فروش بخش‌هاي مختلف انجام شود. ضروري است تا مسوولان وزارت صمت در اين باره شفاف‌سازي كنند.  گفتني است؛ واگذاري خودروسازان تاكنون با ابهامات فراواني روبه‌روست و لازم است، ضمن مشخص شدن نحوه خروج خودروسازان از زياندهي، هدف‌گذاري دقيق و مشخصي از اين واگذاري صورت گيرد و پاسخ روشني به چگونگي واگذاري، اهداف اين واگذاري و در نهايت صلاحيت‌سنجي خريداران و ديگر اصلاحات لازم در زمينه سياستگذاري صنعت خودرو، همزمان با واگذاري سهام دو خودروساز داده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون