• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5270 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۱ مرداد

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

اظهارات بورل را تهديد يا تعيين ضرب‌الاجل ارزيابي نمي‌كنيم

سخنگوي وزارت خارجه اظهار كرد كه تعبيري كه از تلاش‌ها و نقش آقاي بورل داريم، مثبت است.
ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه ايران صبح روز دوشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي كه حدود ۹۰ دقيقه به طول انجاميد در پاسخ به سوال «روزنامه اعتماد» مبني بر اينكه تعبير جمهوري اسلامي ايران از نوشتار جديد جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا چيست و آن را هشداري براي پايان مذاكرات مي‌دانيد يا تعيين ضرب‌الاجل؟ گفت: «تعبيري كه از تلاش‌ها و نقش آقاي بورل داريم مثبت است و ارزيابي ما اين است كه آقاي بورل با جديت تلاش مي‌كند كه نقش خودش را براي نزديك كردن ديدگاه‌هاي طرفين و زمينه‌سازي براي آغاز دور جديد مذاكرات انجام بدهد. ما از [نوشته جديد نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا] تعبير تهديد يا ابلاغ ضرب‌الاجل نمي‌كنيم. برداشت ما از نقش ايشان، نقش مثبتي است و تعدد و استمرار ارتباطات هم به همين معناست كه تمايل دو طرفه است و سازنده بوده ‌است.» او اضافه كرد: «ما اميدواريم كه ان‌شاءالله بتوانيم در چارچوب همين نقش مثبت ايشان و هم نقش مثبت ديگر كشورهايي كه به آنها اشاره كردم، شاهد شكل‌گيري مقدمات مناسب براي آغاز دور جديد گفت‌وگوها باشيم. نقش كشورهاي مختلف هم مكمل است. در ابتداي عرايضم گفتم كه هر كدام از كشورهايي كه ورود كردند ما با جديت استقبال كرديم و ديدگاه‌هاي‌شان را شنيديم و متناسب با پيشنهادها عكس‌العمل نشان داديم واز ابتكارها استقبال كرديم و عرض كردم كه خودمان مبدع عمل كرديم. در اين ارتباط ما سعي مي‌كنيم خوشبين باشيم كه نقش آقاي بورل مي‌تواند كمك‌كننده باشد.» كنعاني تصريح كرد: «در ارتباط با تهديد اشاره كردم كه ما اساسا معتقديم مذاكره در سايه تهديد امكان‌پذير نيست و معقول نيست كه يك‌طرف هم تهديد و هم دعوت به مذاكره كند. اينها روش‌هاي تجربه شده است و طرف‌هاي مقابل از‌جمله امريكا مي‌دانند كه جمهوري اسلامي ايران در سايه تهديد مذاكره نخواهد كرد و اساسا تهديد نتيجه‌بخش نخواهد بود.»

رفع تحريم‌ها تنها موضوع سياست خارجه نيست
ناصر كنعاني در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» درباره اينكه سناريوهاي ايران در صورت عدم موفقيت مذاكرات احياي برجام چيست و در شرايطي كه رسانه‌هاي امريكايي دايما از تشديد فشار بر ايران در حوزه تحريم به عنوان اصلي‌ترين جايگزين سخن مي‌گويند، سوال افكار عمومي در ايران اين است كه آيا ما هم جايگزيني داريم؟ اظهار كرد: «درخصوص سناريوها يا اقدامات ديگر جمهوري اسلامي ايران، احيانا در صورت عدم به نتيجه رسيدن مذاكرات، دولت آقاي دكتر رييسي از ابتدا اعلام كردند كه  بحث اقتصاد و معيشت مردم را به روند مذاكرات گره نمي‌زنيم و ما روند اقتصاد و تامين معيشت مردم را خارج از چارچوب برجام دنبال مي‌كنيم و تاكيد ديگر كردند كه مذاكره در مورد رفع تحريم‌ها براي ما تنها موضوع سياست خارجه نيست، بلكه يكي از موضوعات سياست خارجي است و وزير خارجه هم در اين مورد تاكيد خاص داشتند، بنابراين آنچه در طول يك سال گذشته اتفاق افتاده است در حوزه روابط و مناسبات خارجي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي پيرامون ما، در منطقه، همسايگان مرزي، همسايگان منطقه‌اي و فرامرز مبتني بر همين رويكرد بود كه ما مذاكرات را در مكانيسم خودش دنبال مي‌كنيم و روند مناسبات خارجي، تنظيم روابط خارجي متوازن، تامين اقتصاد و معيشت مردم را در چارچوب خودش دنبال مي‌كنيم.»
او افزود: «به نظر مي‌رسد كه نتايج به دست آمده هم به اندازه كافي اطمينان‌بخش بوده است، هم براي دولت و هم براي ملت و هم براي طرف‌هاي مذاكره در برجام كه اتكاي به تحريم‌ها و افزايش فشار در سايه تحريم براي ايجاد شرايط سخت به منظور گرفتن امتياز يك‌جانبه در ميز مذاكره نتيجه نخواهد داد. شما را به اظهارنظر مقام‌هاي امريكايي ارجاع مي‌دهم كه اخيرا هم اعلام كرده‌اند كه سياست فشار حداكثري سياست شكست خورده است و ما بايد به روند توافق برگرديم.»

نقش چين را هم نقش سازنده‌اي مي‌دانيم
سخنگوي وزارت خارجه سوال سوم «اعتماد» مبني بر اينكه در حالي كه بازيگران غيربرجامي مانند قطر و عمان براي كمك به نتيجه رسيدن مذاكرات فعال شدند به نظر مي‌رسد كه چين در حاشيه اين تحركات ايستاده است نيز اين‌گونه پاسخ داد: «ما نقش چين را هم نقش سازنده‌اي مي‌دانيم و معتقديم كه چين به اندازه كافي در اين بحث با حسن‌نيت عمل كرده و در روند مذاكرات جديد تلفني هم چين در مجموع حسن‌نيت خود را نشان داده است. ما در اين زمينه نقش چين را هم سازنده و هم مكمل مي‌دانيم و در اين زمينه نقصاني ديده نمي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون