• ۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5275 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد

خبر

باكو: جمهوري آذربايجان از طريق ايران به نخجوان متصل مي‌شود
«جيحون بايراموف»، وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان تصريح كرد كه سرزمين جمهوري آذربايجان از طريق ايران به نخجوان متصل خواهد شد. بنا بر گزارش خبرگزاري «آسبارز»، وي در اين خصوص گفت: « (جمهوري) آذربايجان يك مسير جايگزين براي متصل شدن به نخجوان از طريق رود ارس دارد كه ارمنستان را دور مي‌زند. براي اين هدف، طبق توافق با ايران، باكو ساخت اولين پل بر فراز رود ارس را آغاز كرده است.» بايراموف سپس ارمنستان را به دليل طفره‌روي از عمل به مسووليت‌هايش در رابطه با «كريدور زنگه‌زور» مورد انتقاد قرار داد؛ طرحي كه باكو درصدد است از طريق آن‌ جمهوري آذربايجان را از طريق ارمنستان به نخجوان متصل كند.
ارمنستان بارها مخالفت خود را با اين كريدور اعلام كرده است و جمهوري آذربايجان و تركيه آن را پيش‌شرطي براي عادي‌سازي روابط با ارمنستان عنوان كرده‌اند.بايراموف در ادامه تصريح كرد كه جمهوري آذربايجان «به سادگي فرصتي را براي ارمنستان فراهم كرده است تا از عناصر همكاري منطقه‌اي خارج نشود. اگر ايروان تصميم اشتباهي بگيرد، به خودش آسيب مي‌زند». اسفندماه سال گذشته رسانه‌ها گزارش كردند كه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان توافق كرده‌اند كه با احداث يك بزرگراه 55 كيلومتري منطقه اقتصادي زنگه‌زور شرقي در جمهوري آذربايجان و منطقه نخجوان را از طريق يك بزرگراه عبوري از خاك ايران متصل كنند. شبكه بي‌بي‌سي در اين خصوص گزارش كرد، ارمنستان در وسط نقطه مقصد و مبدا اين كريدور قرار دارد و جمهوري آذربايجان قصد دارد با دور زدن خاك ارمنستان دو منطقه خودمختار نخجوان و منطقه زنگه‌زور را به صورت زميني وصل كند.


رياض اتهام‌هاي هسته‌اي غرب عليه ايران را تكرار كرد
عربستان سعودي، شامگاه سه‌شنبه، بار ديگر اتهامات خود را عليه ايران در ارتباط با برنامه هسته‌اي تكرار كرد. بنا بر گزارش خبرگزاري رسمي عربستان سعودي (واس)، در جلسه هفتگي هيات وزيران اين كشور كه به رياست «سلمان بن عبدالعزيز» شاه سعودي برگزار شد، به برنامه هسته‌اي ايران نيز اشاره شد.عربستان سعودي ضمن اتهام‌زني تلويحي به ايران درباره تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌‌اي، اعلام كرد كه از اقدامات بين‌المللي براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح اتمي حمايت مي‌كند.در اين جلسه همچنين بر نقش مجمع عمومي سازمان ملل متحد در دعوت از طرف‌هاي غيرعضو در پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي (NPT) براي پيوستن هرچه سريع‌تر به اين پيمان و لزوم بازرسي از تاسيسات آنها و اجراي نظام پادماني تاكيد شد.اين اتهام در حالي عليه ايران مطرح شده است كه «عبدالعزيز الواصل» نماينده دايم عربستان سعودي در سازمان ملل متحد نيز حدود يك هفته پيش اتهامات مشابهي عليه ايران مطرح كرد. نماينده رياض در سازمان ملل گفته بود: «عربستان سعودي از تمام تلاش‌هاي بين‌المللي كه هدف آنها جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح اتمي است، حمايت مي‌كند.»اين در حالي است كه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكنون بارها از تاسيسات هسته‌اي ايران بازديد كرده‌اند و آژانس تاكنون در گزارش‌هاي متوالي طي چند سال گذشته همواره بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران صحه گذاشته است. از سوي ديگر، رژيم صهيونيستي تنها دارنده سلاح اتمي در منطقه غرب آسيا به شمار مي‌آيد كه تاكنون اجازه بازرسي از تاسيسات خود را به بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نداده است.مطابق با گزارش‌ها، رژيم صهيونيستي كه از پيوستن به پيمان منع گسترش تسليحات اتمي خودداري كرده، ده‌ها كلاهك اتمي در زرادخانه خود نگهداري مي‌كند. ايران يكي از اعضاي پيمان منع گسترش تسليحات اتمي بوده و بارها از معيارهاي دوگانه سازمان‌هاي بين‌المللي در عدم رسيدگي به تسليحات اتمي رژيم صهيونيستي انتقاد كرده است.


ادعاي تازه امريكا درباره همكاري ايران و روسيه
يك مقام امريكايي در گفت‌وگويي مدعي شده است كه مقامات روسي از چند هفته قبل در حال آموزش ديدن در ايران براي استفاده از پهپادهايي هستند كه به ادعاي مقامات دولت امريكا، روسيه قرار بوده است از ايران خريداري كند.به گزارش ايسنا، شبكه سي‌ان‌ان در گزارشي نوشت: يك مقام امريكايي در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان با اتكا به ادعاي قبلي مقامات امريكايي مبني بر اينكه ايران قصد دارد هواپيماهاي بدون سرنشين (پهپاد) از جمله انواع داراي قابليت حمل سلاح را به روسيه بفروشد و روش استفاده از آنها را به نيروهاي روسي آموزش دهد، مدعي شده است: «مقامات روسي طي هفته‌هاي اخير دوره ديدن در ايران را به عنوان بخشي از توافق بر سر انتقال پهپادها از ايران به روسيه آغاز كرده‌اند.» به گفته اين مقام امريكايي، اطلاعات مربوط به آموزش ديدن مقامات روسي اخيرا از حالت محرمانگي درآمده است. اين شبكه در گزارش خود آورده است كه از سفارت روسيه در واشنگتن خواسته توضيحاتي در اين باره ارايه دهد. در اين گزارش مطرح شد كه دميتري پسكوف، سخنگوي كرملين در ماه گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران در اين باره، گفته بود نظري درباره اين موضوع ندارد.به گزارش ايسنا، ادعاي اين مقام امريكايي در پي اين مطرح مي‌شود كه جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي امريكا مدتي پيش در يك كنفرانس خبري مدعي شده بود، ايران در حال آماده‌سازي براي تحويل صدها پهپاد داراي قابليت حمل سلاح به روسيه براي استفاده در جنگ اوكراين است. مشاور امنيت ملي امريكا مدعي شده بود: «اطلاعاتي در دست داريم كه نشان مي‌دهد ايران در حال آماده شدن براي آموزش نيروهاي روس در اين زمينه است.» پس از اين ادعاي ساليوان، چند مقام دولتي ديگر امريكا از جمله رييس سازمان سيا نيز بر اظهارات او صحه گذاشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون