وزير ميراث فرهنگي:
در جمهوري اسلامي رابطهمان را با شادي تعريف نكرديم ولي متبحر در گريه درآوردن هستيم
عزتالله ضرغامي: در كتيبه داريوش نوشته شده: «به نام اهورامزدا، به نام خداوندي كه شادي را آفريد.»
ايسنا| وزير ميراث فرهنگي با تاكيد بر اينكه شادي مهم است و از طريق ميراث ناملموس ميتوان شادي را انتقال داد، گفت: «كتيبه داريوش را كه ميبينم چند عبارت دارد، مثلا نوشته «به نام اهورامزدا، به نام خداوندي كه شادي را آفريد.» شادي مهم است، خشاريارشاه و داريوش هم ميگويند شادي خوب است، آنها هم موحد بودند و اهورامزدا را قبول داشتند. وقتي توضيحات همكاران را ميشنوم، ميبينم چقدر نشانههاي وحدت و يكتاپرستي در آن دوره وجود داشته است، يك دليل كه مردم ايران آنقدر زود اسلام را پذيرفتند، به خاطر پيشينه و تمدن ما بوده، اينها گمشده ماست.در جمهوري اسلامي رابطهمان را با شادي تعريف نكرديم، متخصص گريه درآوردن هستيم، همه هم متبحر و متخصصند، البته كه درست است، تعزيه داريم و آن را ثبت جهاني ميكنيم، اما شادي هم مهم است به خصوص الان كه با فقر و مشكلات اقتصادي مواجهيم. برخلاف آنهايي كه فكر ميكنند شادي لاكچري است، اتفاقا اينطور نيست. فرهنگ ناملموس ما منتقل نميشود بعد ميبينيم شادي نداريم.»عزتالله ضرغامي اظهار كرد: ماموريت ما حفاظت از ميراث فرهنگي است، بناهاي تاريخي با حوادث طبيعي مواجهند، گاهي كه به پايگاه ميراثي ميروم كتيبههايي را ميبينم كه هيچ حفاظتي نميشوند و در جاهايي درحال تخريب ناشي از فرسايش طبيعي هستند. بهترين موقعيتهاي تاريخي و تمدني در اختيار ماست ولي در معرفي ضعيفيم. با خيلي از نخبگان و مدعيان كه صحبت ميكنم، اطلاعاتشان درباره ميراث فرهنگي در حد صفر است و اصولا چيزي نميدانند.ضرغامي با انتقاد از پايگاهها در انتقال نادرست محتوا و پيام، به بياطلاعي برخي مسوولان و نمايندگان مجلس اشارهاي داشت و گفت: برخي ميخواهند استيضاح كنند و ميگويند مردم ميخواهند در كنار ميراث فرهنگي ساختوساز كنند، چرا ما به فكر آنها نيستيم ؟ قطعا كه حريمها بايد منطقي تعيين شود، اما وقتي ميگوييم بافت تاريخي با هويت شهري تعارض ندارد، خيليها متوجه نيستند و فكر ميكنند بافت تاريخي بافت فرسوده است و با يك بولدوزر ميتوانند، تخريب كنند.ضرغامي با انتقاد از بازنشر اطلاعات كپي شده بيان كرد: وقتي ميخواهم موضوعي را پيدا كنم، صفحات زيادي را ميبينم كه همه كپي شده است، هيچ محتواي جديد و متفاوتي توليد نميشود، براي همين ميگويم ما ملت آپلود بوديم و الان ملت دانلود شدهايم.وزير ميراث فرهنگي، يكي از مشكلات پايگاهها را در راهنماها دانست و گفت: هر جا رفتم نمونههايي را از سرگرداني مردم در پايگاههايي كه مخصوصا بزرگ است، ديدهام. گاهي هيچ تابلو و نوشتهاي در پايگاهها ديده نميشود. گاهي تابلويي را روي زمين چسباندهاند كه با خط ريز توضيحاتي داده شده و روي آن را هم خاك گرفته و مردم هم اطراف آن سرگردان هستند. ممكن است گفته شود پول نداريم. در بعضي كشورها ديدهام كه از جوانان كمسن، داوطلبانه استفاده ميكنند، برخوردشان نشان ميدهد آموزش ديدهاند. پرسيدهام چقدر به اين جوانان حقوق ميدهند، گفتند هيچي، اين جوانان يا داوطلبانه در پايگاههاي ميراث حضور دارند يا با هماهنگي مدارس به عنوان سابقه كار اين جوانان محسوب خواهد شد، با آموزش و پرورش مذاكره و دو سطح راهنما تربيت كنيد. بسياري از كارها هم بدون پول حل ميشود.در پايگاهها خيلي مشكل داريم از پاركينگ، راه دسترسي و برخي پولهاي بيخود كه معلوم نيست براي چه گرفته ميشود، از سرويس بهداشتي تا خدمات ديگر، هيچ كدام درست نيست. خيلي جاها طراحي نكردهايم، مردم خسته ميشوند. مردم در خيلي از پايگاهها يك ساعت ميمانند خسته و رنجور ميشوند، اين مساله خيلي مهمي است.دنبال موضوع سرويسهاي بهداشتي براي كشور هستم. آنقدر اين پروژه مهم است كه خودم چند جلسه تشكيل دادم. در بعضي از پايگاهها عمدا از دستشويي استفاده ميكنم و واقعا خجالتزده ميشوم، حالا ما دنبال اين هستيم كه در جاده دستشويي نيست. پايگاههاي ميراث ملي و جهاني اولين پولي كه به دستشان رسيد را روي سرويس بهداشتي هزينه كنند. در پاركينگها اصلا نبايد پول گرفت، به هر بهانه كه نبايد از مردم پول گرفت. راههاي دسترسي در بعضي محوطهها و پايگاهها نابود شده است. مدير پايگاه آنقدر بايد نامه بزند و پيگيري كند تا اين مشكلات حل شود. در تخت جمشيد ۹۰ تا دوربين ويآر دارند اما خانوادهها و مردم در صف زير آفتاب ميايستند تا از آن دوربين استفاده كنند. به مردم احترام بگذاريد، حداقل يك سايهبان براي اين صفها ميزديد. من روي اين موضوعات تمركز ميكنم، چون براي ما، براي وزارتخانه و براي پايگاهها زشت است.