• ۱۴۰۳ جمعه ۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5279 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۵ مرداد

رويداد

 واكنش ايران به اهانت نشريه رسمي سعودي به امام خميني (س) 

به گزارش جماران؛ ناصر كنعاني سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري گفت: توهين به امام راحل را برنمي‌تابيم؛ سعودي‌ها به مبادي گفت‌وگوها پايبند باشند. وي تاكيد كرد: عربستان در خصوص اهانت به امام(ره) اهتمام، جديت و حساسيت را داشته و تذكرات لازم در خصوص عدم تكرار اينگونه موارد را داشته باشد. العالم نوشت: روزنامه رسمي الرياض  چاپ عربستان يكشنبه با انتشار كاريكاتوري دور از اخلاق رسانه‌اي و البته اسلامي كاريكاتوري از امام خميني(ره) را در نمايه مقاله‌اي با عنوان «پيوند عميق ايران و مقوله ترور» منتشر كرده است. در خصوص اين مقاله در روزنامه رسمي سعودي الرياض توجه به چند مساله ضروري است. 
اول: اينكه رژيم سعودي به عنوان يكي از كانون‌هاي تروريسم و مهد توليد و توزيع جنايتكاران تروريست در منطقه، ايران را تروريسم مي‌خواند امري عجيب نيست؛ اين فرار به جلوي سعودي و به ويژه رسانه‌هاي اين رژيم در اتهام‌زني به ايران در شرايطي رخ مي‌دهد كه همين رسانه‌ها در جريان ترور رسمي خاشقچي در تركيه كه اتفاقا و دقيقا متوجه صدر حكمراني سعودي بود و شخص دوم مملكت سعودي دستانش تا مرفق در اين قتل به خون آغشته بود كاملا ساكت بودند و زبان در كام كشيده بودند.
 دوم: تاريخ سعودي سرشار از ترورهايي است كه در داخل و خارج سعودي و با مناسبت و بي‌مناسبت پيوند ماهوي اين رژيم با پديده خونريزي و ترور را نشان مي‌داد‌؛ در فرهنگ سياسي سعودي به نظر يك اصل مسلم وجود دارد و آن اينكه «منتقد من دشمن من است و واجب القتل»  و اين مساله آنچنانكه در قصه به شهادت رساندن «شيخ نمر» تجلي خاص يافت، در مواردي چون سركوب و كشتار مخالفان استان‌هاي شرقي و اعدام همزمان 81 مخالف در يك‌روز ادامه يافت و اخيرا در حذف فيزيكي دو «خواهر عربستاني» در سيدني و به شكلي مرموز عمق خود را نشان داد و اين مساله را فرياد كرد كه: ترور با هويت سعودي عجين است.
سوم: در تكميل پرونده ترور و همچنين ضديت رژيم قبيلگي سعودي با حقوق بشر كافي است ماجراي مني، قصه موهوم جرثقيل، ماجراي فرودگاه و نوجوانان ايراني را به عنوان مشتي نمونه خروار در كنار تبعيد و منزوي كردن وليعهد سابق سعودي، ماجراي الجبري، سرنوشت نامعلوم هزاران مخالف انديشگي در بند اين رژيم با سرنوشت‌‍‌هايي نامعلوم و... را از نظر بگذرانيم تا هدف اهانت الرياض و همچنين اقدامات مشابه و پر تكرار ساير رسانه‌هاي بن‌سلماني به ايران را بهتر درك كنيم. واقعيت آن است كه رژيم سعودي بدنبال دشمني موهوم به نام ايران از يك طرف به جلب ترحم غرب نسبت به خود مي‌انديشد، از طرف دوم پي‌جوي تامين «شراكت استراتژيك با غرب» براي حفاظت از حكومت دو هفته‌اي خود است و بالاخره راز تثبيت و استمرار سلطنت در وليعهد را در جنين خوش خدمتي به غرب تلقي مي‌كند.
چهارم: واقعيت آن است كه در برابر شخصيت بلند و بزرگ امام خميني و وجاهت جمهوري اسلامي، رقابتي از جنس رقابت سعودي و ايران كاملا بلاوجه است. در يك مثال جهت تقريب مساله مي‌توان سعودي بن‌سلمان را به كودكي تشبيه كرد كه در مقابل بزرگي ديگران تنها وسيله خالي كردن خود از حقد و كينه و تحقير را فحش دادن مي‌داند.
پنجم: چاپ كاريكاتور حضرت امام در الرياض در واقع تلاشي ناكام براي جبران سياست‌هاي ورشكسته سعودي است، اين شكست‌ها را مي‌توان در سوريه با اعزام تروريست و حمايت مالي شديد از تروريست‌هاي اعزامي از سوي سعودي پيگيري كرد و در شكست در يمن پس از 8 سال تحميل جنگ بر مردمان بي‌دفاع اين كشور، سرخوردگي از تسليم و كرنش در برابر قطر پس از تحميل حصاري تقريبا 4 ساله بر اين كشور و البته به اتفاق شركاي استراتژيك سعودي، شكست سياست‌ها درحل وحذف مخالفان بحريني و...نشانه‌گذاري نمود.
ششم: اينكه براي عقده‌گشايي الرياض سعودي نوشته‌اي ازيك فرد هندي در بلومبرگ را دستاويز حمله به امام خميني قرار داده است و در آن به مساله بولتون و آنچه تلاش ايران براي حذف او خوانده تمسك جسته است! در حالي صورت پذيرفته است كه حتي بلومبرگ در نمايه مطلب خود تنها به انتشار عكسي از بولتون بسنده كرده.
هفتم: درمقابل ايران هسته‌اي، ايران صاحب قدرت منطقه‌اي، ايران وفادار به آرمان فلسطين، ايران پرچمدار محور مقاومت و... توسل به چنين راهكارهاي بي‌ارزشي نه تنها راه بجايي نمي‌برد بلكه اين ضرب‌المثل را خاطرنشان مي‌سازد كه: شتر هرچند هم خوابيده باشد از الاغ بزرگ‌تر است. فاعتبروا يا اولي الابصار.


محمودوند ، نماينده مجلس:
آقاي رييسي! اين آخرين اخطار وكيل مردم لرستان است

محمودوند، عضو كميسيون امور داخلي كشور و شوراها در نطق ميان دستور خود گفت: آقاي رييسي! متاسفانه با كساني نشست و برخاست مي‌كنيد كه محرم نظام نبودند و نيستند؛ از سر دلسوزي براي حفظ نظام اقدام كنيد، اين آخرين اخطار وكيل مردم لرستان است و دفعه بعد با اسنادي توضيح مي‌دهم كه هيچ كس پاسخگو نيست. مرتضي محمودوند عنوان كرد: زماني تمام رسانه‌هاي معاند داخلي و خارجي به رييس مجلس حمله كردند و فقط عكس دخترخانمي در يك اتوبوس در تركيه را داشتند. به اين دليل به ايشان حمله كردند كه كسي بود كه سردار تهراني‌مقدم و تمام بزرگان گفتند اگر آقاي قاليباف نبود ما در صنعت موشكي، هوافضا، نيروي انتظامي و شهرداري هيچ پيشرفتي نداشتيم. براي اين است كه رسانه و دشمن خارجي به هر بهانه‌اي اسم همين رزمنده كه به او بي‌افتخار مي‌گويند را مي‌آورد، چون مي‌دانند تنها برگ برنده جمهوري اسلامي در اجرا و كمك به ملت ايران همين رزمنده است و بنابراين از اين رزمنده تشكر مي‌كنم. نماينده مردم خرم آباد با بيان اينكه در بودجه استان لرستان به اين استان ظلم شده است، گفت: آقاي قاليباف براي بودجه اين استان و بودجه سدهاي آن از شما تشكر مي‌كنم. متاسفانه شرايط استان لرستان شرايط وخيمي است. وي افزود: كساني كه سابقه اسنادي ضد انقلاب دارند و در گذشته در حوزه اصلاحات بوده و در دولت هاشمي، خاتمي و احمدي‌نژاد بودند امروز هم در دولت آقاي رييسي همه كاره هستند و مجددا بچه‌هاي دلسوز نظام و رزمنده‌هاي لرستاني خانه‌نشين شدند. محمودوند خطاب به رييس‌جمهور بيان كرد: آقاي رييسي متاسفانه با كساني نشست و برخاست مي‌كنيد كه محرم نظام نبودند و نيستند، از سر دلسوزي براي حفظ نظام اقدام كنيد، اين آخرين اخطار وكيل مردم لرستان است و دفعه بعد با اسنادي توضيح مي‌دهم كه هيچ كس پاسخگو نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون