پاسخ وزارت صمت به گزارش «اعتماد»:
ديدگاههاي مطرحشده بر پايه نگاه سنتي به صنعت خودرو است
در پي درج گزارشي درباره ساخت خودروهاي جديد و ابهامهاي پيرامون آن در صفحه اقتصادي روزنامه اعتماد روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخي به دفتر روزنامه ارسال كرده كه وفق قانون مطبوعات عينا منتشر ميشود. احتراما پيرو درج خبري با عنوان «وعده ايجاد 7 پلتفرم خودرويي» كه در روز26 مرداد 1401 روي خروجي روزنامه اعتماد قرار گرفت به استحضار ميرساند؛ ديدگاههاي مطروحه در اين يادداشت بر پايه نگاه سنتي به صنعت خودرو و به دور از رويكردهاي نوين در صنعت خودروي جهاني است. ۱- ادغام پلتفرمها و كاهش آنها رويكردي است كه در دو دهه اخير در خودروسازان شكل گرفته است اما اين ادغام در پي وجود پلتفرمهاي متعدد خودروسازان شكل گرفته است از سوي ديگر براي صنعت خودرويي كه قرار است به توليد سه ميليون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ برسد دارا بودن پلتفرمهاي بومي در كلاسهاي مختلف ابعادي امري متعارف است. نگاهي به خودروسازان متعدد جهاني نشان ميدهد كه اين خودروسازان در كلاسهاي ابعادي مختلف با تقويت زنجيره تامين درگير در هر پلتفرم ميتوانند به مفهوم CMF يا خانواده ماژولهاي مشترك برسند كه در عمل چيدمان ماژولهاي مختلف خواهد توانست گونههاي متنوعي از محصول را عرضه كند بنابراين مسير توسعه صنعت خودروي كشور نيز با تكيه بر تجارب بينالمللي از توسعه پلتفرمهاي بومي و سپس دستيابي به خانواده ماژولهاي مشترك براي رسيدن به گونههاي متعدد در كلاسهاي ابعادي متنوع ميگذرد كه البته اين مهم نياز به اصلاحاتي در ساختار زنجيره تامين براي نيل به مفهوم سازندگان رده يكم يا tier1 است. ۲- خودروهاي اقتصادي نيز مبتني بر مفهوم مدرن frugal innovation و بر پايه نـوآوريهاي متعدد در بازارهاي نوظهور صنـعت خودرو يا emerging markets شكل گرفته است و براساس نوآوريهاي متعدد در محصول؛ فرآيند و ساختار محصولات متعددي در دنيا با قيمتها و كاركرد اقتصادي توسعه يافتهاند. براين اساس اميد است با خودباوري و تكيه بر پتانسيلهاي صنعت خودروي داخل از شرايط كنوني گذر كرد و با الگوبرداري از تجارب نوآورانه در صنعت خودروي دنيا گفتمان جديدي را در صنعت خودروي كشور پديد آورد، مسيري كه وزارت صمت در برنامههاي تحولي صنعت خودرو در سه گام آن را برنامهريزي كرده و دنبال خواهد نمود.