توضيحي براي خوانندگان گزارش آموزش و پرورش
به دنبال انتشار گزارش «بازماندگان از تحصيل؛ 970 هزار نفر يا 600 هزار كودك؟» در روز 23 مرداد امسال در صفحه اجتماعي روزنامه اعتماد و طرح ابهام تناقض آمارهاي بازماندگان از تحصيل در دو بازه زماني آبان سال 1400 و مرداد امسال، روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش جوابيهاي در پاسخ به اين گزارش ارسال و تاكيد كرد كه اين متن با قيد «جوابيه» در روزنامه اعتماد منتشر شود. در حاشيه اين جوابيه، ذكر چند نكته لازم است؛
- معمولا جوابيه نهادها ناظر بر ايرادي در گزارش رسانه است و نهاد مربوطه با ارسال اين جوابيه قصد دارد متن گزارش رسانه را اصلاح و اطلاعات درست را به خواننده ارايه كند. در جوابيه وزارت آموزش و پرورش، عين اعدادي كه در گزارش روزنامه اعتماد منتشر شده، باز تكرار شده و معلوم نيست هدف از ارسال اين متن از سوي روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش چه بوده است.
- 15 آبان 1400، سرپرست وزارت آموزش و پرورش (عليرضا كاظمي) در گردهمايي معاونان و مديران آموزش و پرورش اعلام كرد: «در حال حاضر آمارها نشان ميدهد حدود ۲۱۰ هزار دانشآموز دوره ابتدايي و حدود ۷۶۰ هزار دانشآموز دوره متوسطه، تارك تحصيل داريم كه اين يك آسيب جدي است و بايد براي آن برنامه داشته باشيم و بر آن تمركز كنيم.»
16 مرداد امسال هم معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: «بحث جاماندگان از تحصيل يكي از موارد مورد توجه ماست كه در دوران كرونا كمي شدت پيدا كرد. براي رسيدگي به اين امر همكاران ما در معاونتهاي متوسطه و ابتدايي اين افراد را شناسايي كردهاند و بالغ بر 500 تا 600 هزار نفر هستند.»
روزنامه اعتماد با استناد به اين اظهارات (كه تفاوتهاي مبهم داشت) و همچنين به استناد آمارهاي مركز آمار ايران گزارش را نوشت و منتشر كرد، اما جوابيه روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش نشان ميدهد كه اين نهاد دولتي آمارهاي اعلامي سرپرست وزارتخانه را قبول نداشته و مايل است آنچه امروز به عنوان تعداد بازماندگان از تحصيل اعلام ميكند به عنوان خبر رسمي پذيرفته و منتشر شود.
- مرجع اصلي گزارش روزنامه اعتماد براي راستيآزمايي صحت اعداد تعداد بازماندگان از تحصيل در سال تحصيلي 1400–1399، گزارش شاخصهاي عدالت اجتماعي مركز آمار ايران بوده كه زمستان سال 1400 منتشر شده و جمعيت بازماندگان از تحصيل را به تفكيك مقطع تحصيلي اعلام كرده است. اينكه مسوولان فعلي روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش آمارهاي مركز آمار ايران كه طبق دستور رييسجمهوري يك مرجع رسمي و تنها مرجع اعلام آمار براي دواير دولتي محسوب ميشود را نميپذيرند و به آمارهاي اكتسابي خود تاكيد دارند، ابهامي است كه بايد در محضر قوه مجريه پاسخگو باشند.
- از آنجا كه در جوابيه روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش هيچ داده جديدي دال بر اشتباه بودن گزارش روزنامه اعتماد به چشم نميخورد، بلكه گزارش روزنامه اعتماد، صرفا واقعيتهاي پنهان از مردم را آشكار كرده بود، بنا به توصيه سردبير، براي روشن شدن اذهان عمومي درباره تلاش مسوولان اين وزارتخانه نسبت به اغراق در اعداد، متن گزارش روز 23 مرداد روزنامه اعتماد در كنار جوابيه وزارت آموزش و پرورش بازنشر ميشود تا رويت شود كه اعداد مندرج در اين جوابيه هيچ تفاوتي با گزارش روزنامه اعتماد ندارد و به نظر ميرسد مسوولان روابط عمومي صرفا به دليل التهاب از انتشار اين اعداد صريح، متني نوشته و با تابلوي «جوابيه» به دفتر «اعتماد» فرستادهاند.