• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5288 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۵ شهريور

خبر

غني: تنها تقصيرم اعتماد به امريكا بود
اشرف غني كه با سقوط كابل به وسيله هليكوپتر از افغانستان گريخت، در مصاحبه با شبكه خبري پي‌بي‌اس به گفت‌وگو درباره سقوط كابل و عوامل آن پرداخت. به گزارش ايسنا، اشرف غني، رييس‌جمهوري سابق افغانستان كه سه ماه پيش از به قدرت رسيدن طالبان گفته بود «حاضرم براي كشورم بميرم» با قدرت‌گيري طالبان از افغانستان گريخت. با اين حال، او در مصاحبه با برنامه «ساعت خبر» شبكه «پي‌بي‌اس» از اين اقدام خود دفاع كرد و گفت: من آخرين حلقه از زنجير فرماندهان بودم كه افغانستان را ترك كردم، هيچ‌كس نبود كه در كنار من بجنگد و فدا كردن خودم، نمي‌توانست جمهوري را نجات دهد. او ادامه داد: گارد رياست‌جمهوري سقوط كرده بود، من حاضر بودم تا به وزارت دفاع بروم، اما آنجا هم كاملا تخليه شده بود. به من گفته شد كه دو دقيقه فرصت دارم، زيرا همه‌چيز سقوط كرده و يك تيم طالبان آماده است تا كاخ رياست‌جمهوري را ويران كند. او همچنين به همراه داشتن پنج ميليون دلار پول نقد هنگام فرار از افغانستان را رد كرد و گفت كه چيزي جز لباس‌هاي افغاني كه بر تن داشته، از افغانستان خارج نكرده است. اين رييس‌جمهوري پيشين افغانستان تنها تقصير خود را اعتماد به «شريك كليدي» دولت وقت افغانستان، يعني امريكا دانست و گفت: واشنگتن توافق خروج امضا كرد و (اين باعث شد) تا يك سال بعد نيروهايش از گزند طالبان در امان باشند، در حالي كه نيروهاي ما بيشترين هزينه‌ها را پرداخت كردند. امريكا حق حاكميت ما را زير پا گذاشت و ۵۰۰۰ زنداني را آزاد كرد، از جمله بزرگ‌ترين فروشندگان مواد مخدر تاريخ اين منطقه. اين رييس‌جمهوري سابق افغانستان همچنين گفت، قرارداد فروش اسلحه دولت جورج بوش با جنگ‌سالاران افغان فساد در دولت را شكل داد و در نهايت امريكا با امضا قرارداد با طالبان در دوحه، زمينه سقوط را فراهم كرد. اشرف غني كه از زمان روي كار آمدن طالبان در امارات متحده زندگي مي‌كند، درباره احتمال بازگشت به افغانستان گفت: تحت حكومت طالبان باز نخواهم گشت، اما خوشحال مي‌شوم به افغانستاني بازگردم كه شهروندانش به آن احساس تعلق داشته باشند، جايي كه زنان، جوانان و فقيران افغانستان ذي‌نفع باشند و بالاخره قبايي كه از ما دريغ شده را بيابيم.


لبنان در آستانه خاموشي سراسري به خاطر بحران سوخت
سازمان برق لبنان در بيانيه‌اي اعلام كرد كه فعاليت نيروگاه توليد برق «الزهراني» امروز جمعه به اجبار و به دليل اتمام سوخت مورد نياز متوقف خواهد شد. به گزارش اسپوتنيك، سازمان برق لبنان اعلام كرد كه سوخت مورد نياز توليد برق به پايان رسيده است و فعاليت نيروگاه الزهراني كه تنها نيروگاه در حال توليد برق در كشور است، جمعه به دليل اتمام سوخت متوقف مي‌شود. به گزارش ميدل ايست نيوز، سازمان برق لبنان اعلام كرد كه تاكنون هيچ سوختي براي ماه اوت به موجب توافقنامه امضاشده بين عراق و لبنان دريافت نكرده است و توليد برق در نيروگاه‌هاي برق لبنان تنها به سوخت عراق متكي است. اين سازمان اشاره كرد كه هنوز موعد دريافت برق از اردن و آغاز دريافت گاز طبيعي از مصر مشخص نشده است. لبنان از بحران مالي و اقتصادي خفقان‌آوري رنج مي‌برد كه افزايش قيمت سوخت و مواد غذايي و پزشكي و كالاهاي اساسي، برق و فروپاشي ارزش لير بر شدت آن افزوده است.


چين رزمايش‌هاي اخير پيرامون تايوان را «مشروع» خواند
سخنگوي ارتش چين بيان داشت، رزمايش‌هاي اخيرا برگزار شده از سوي ارتش چين در نزديكي جزيره تايوان اقداماتي مشروع و درست در راستاي دفاع از حاكميت و تماميت ارضي چين محسوب مي‌شوند. به گزارش خبرگزاري شينهوا، تان كفي، سخنگوي وزارت دفاع چين، اين اظهارات را در پاسخ به اتهامات بي‌اساس مقامات امريكايي و ژاپني عليه رزمايش‌ها و مانورهاي تمريني اخير ارتش چين پيرامون تايوان بيان كرد. تان كفي گفت: «اظهارات مقامات كشورهاي مربوطه چيزي جز اشتباه گرفتن درست با غلط و فرافكني كه چين بارها مخالفت قاطع خود را با آن اعلام كرده، نيست.» تان كفي خاطرنشان كرد، مجموعه رزمايش‌ها و مانورهاي تمريني كه توسط ارتش آزاديبخش خلق چين در نزديكي جزيره تايوان اجرا شد، به صورت باز، شفاف، حرفه‌اي و مناسب برگزار شد و به عنوان هشدار و ضدحمله‌اي عليه تحريك‌كنندگان و دردسرسازها عمل كرد. تان كفي تاكيد كرد كه امريكا به عنوان آغازگر بحران، حتما و بايد مسووليت كامل آن را بر عهده بگيرد. وي افزود: طرف امريكايي بايد به‌ جاي تشديد بيشتر تنش‌ها در تنگه تايوان، با جديت به اصل چين واحد پايبند باشد و اقدامات فوري براي اصلاح اشتباهات خود اتخاذ كند. اين سخنگو همچنين خاطرنشان كرد كه ژاپن نيز اخيرا سخنان و اقدامات منفي امريكا در قبال تايوان را تكرار كرده و در قبال به اصطلاح «تهديد نظامي چين» بزرگنمايي كرده كه به گفته او اين اقدامي «بسيار غيرمسوولانه» است. وي بيان داشت: «مدتي است كه ژاپن به افزايش بودجه نظامي و تقويت استقرار قواي نظامي خود ادامه داده كه هوشياري بالايي را در بين كشورهاي منطقه و جامعه بين‌المللي برانگيخته است.» اين سخنگوي وزارت دفاع چين در واكنش به تحريكات اخير مقامات حزب «دموكراتيك ترقي‌خواه» تايوان در پيگيري «استقلال تايوان» گفت ارتش چين به برخورد و اقدامات متقابل عليه فعاليت‌هاي جدايي‌طلبان حامي «استقلال تايوان» ادامه خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون