• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5294 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۲ شهريور

زاكاني: مترو تا 4 سال ديگر تكميل مي‌شود

تشكري‌هاشمي: نمي‌توانيد!

يكي از وعده‌هاي بزرگ شهردار تهران، به وعده او در مورد تكميل شبكه مترو پايتخت بر مي‌گردد. ماجراي اين وعده از جايي آغاز شد كه زاكاني در صفحه شخصي خود در توييتر مدعي شد: طبق برنامه تا سال ۱۴۲۰ بايد مترو تهران تكميل شود. به‌رغم مشكل منابع مالي، با مديريت قابليت‌هاي داخل شهرداري بايد بتوانيم طي ۴ سال خطوط مترو را تكميل كنيم و به انتقال ۱۰ ميليون نفر از طريق مترو برسيم. با مشاركت مردم مي‌شود كار ۲۰ ساله را ۴ ساله انجام داد.
زاكاني در حالي وعده داده متروي تهران كه قرار بود در بيست سال انجام شود در چهار سال انجام مي‌شود كه در طول يك‌سالي كه از عمر كرسي‌نشيني او در بهشت مي‌گذرد، هنوز حتي يك متر هم مترو ساخته نشده است و در عوض چندين ايستگاه جديد كه كار ساخت و تجهيز آنها در دوره‌هاي قبل مديريت شهري آغاز شده‌اند، توسط او به بهره‌برداري رسيده است! حالا به نظر مي‌رسد شهردار ارزشي تهران عزم خود را جزم كرده تا ركورد رويايي ديگري را از خود برجاي بگذارد. او كه پيش از اين هم وعده ساخت 180 هزار مسكن در تهران را تا پايان امسال داده بود در اظهاراتي جديد حالا به دنبال ركوردزني ديگري در سطح شهر تهران است. اما چرا تكميل مترو تهران در مدت 4 سال رويايي دست‌نيافتني است؟ براساس نقشه مترو تهران، پايتخت نيازمند حدود ۳۲۵ ايستگاه مترو جز تعدادي از ايستگاه‌هاي خط ۵، دارد كه تاكنون صد و چهل‌ و سومين ايستگاه آن افتتاح شده است. شهردار تهران در همين زمينه و در مراسمي گفت: احداث خط ۱۰ آغاز شده، ساخت خط ۱۱ تفاهمنامه نوشته شده و براي خط ۸ و ۹ بايد اقدام جدي صورت گيرد تا فاصله ارايه خدمت از سال ۱۴۲۰ به ۱۴۰۵ را منتقل خواهيم كرد.
او اما در ادامه سخنانش به مهم‌ترين مشكل اين ركوردزني اشاره كرد و گفت: در حوزه احداث، كار و تلاش مشكلي نداريم، بلكه مشكل اصلي منابع مالي است. 
اين اعداد شايد براي يك‌سال بودجه منطقي باشند و بتوان با بودجه‌اي سه هزار ميلياردي كه مطمئن باشيم۱۰۰ درصد آن محقق مي‌شود كاري كرد؛ اما وقتي از ۲۰۰ هزار ميليارد براي ساخت خطوط جديد صحبت مي‌شود، اين برنامه دور از ذهن به نظر مي‌رسد.
اين ادعاهاي شهردار تهران اما همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد با واكنش‌هاي تندي از سوي متخصصان حمل و نقل و همچنين برخي اعضاي شوراي شهر مواجه شد. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران يكي از همين افراد بود كه در واكنش به وعده شهردار تهران مبني بر اتمام ۴ ساله متروي تهران گفت: ما هم از اينكه چنين اقدامي صورت بگيرد بسيار خوشحال مي‌شويم و مي‌تواند يك حركت ارزشمند و رو به جلو باشد، اما اين را هم مي‌دانيم كه شواهد چنين چيزي را تاييد نمي‌كند، چراكه در بودجه ۱۴۰۱ دولت رقم بسيار ناچيزي براي مترو در نظر گرفته و شهرداري تهران نيز با محدوديت منابع روبه‌رو است. از طرفي هم عقب‌ماندگي‌هاي بسياري داريم و همه اينها نشان‌دهنده اين است كه شهرداري با محدوديت جدي منابع روبه‌رو است.
سيد جعفر تشكري‌هاشمي تاكيد كرد: اعداد و ارقام بزرگ است و اگر در اين تصور باشيم كه به سهولت قابل تامين است، جاي تامل دارد. 
رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه براي برخي خطوط هنوز طراحي انجام نشده و با فرض اينكه همه اين اتفاقات نيز رخ دهد، براي ساخت همه خطوط مطرح شده بيش از ۲۰۰ هزار ميليارد تومان منابع نياز است، ادامه داد: هر ايستگاه از خطوط فعلي را شايد بتوان با دو، سه هزار ميليارد تومان تكميل كرد، اما براي تكميل پاركينگ‌ها، تعميرگاه‌ها و مواردي از اين دست براي هر خط تنها به سه هزار ميليارد تومان بودجه نياز است.
تشكري‌هاشمي ادامه داد: اين اعداد شايد براي يك‌سال بودجه منطقي باشند و بتوان با بودجه‌اي سه هزار ميلياردي كه مطمئن باشيم۱۰۰ درصد آن محقق مي‌شود كاري كرد؛ اما وقتي از ۲۰۰ هزار ميليارد براي ساخت خطوط جديد صحبت مي‌شود، اين برنامه دور از ذهن به نظر مي‌رسد.
حالا بايد منتظر ماند و ديد كه عمر شهرداري زاكاني به تكميل خط مترو تهران قد مي‌دهد يا اين هم يكي از وعده‌هاي خوش آب و رنگ مسوولان بوده است؟!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون