• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5300 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۹ شهريور

مركز آمار ايران در بازه يكساله اعلام كرد

رشد 50 درصدی شاخص تولید محصولات داخلی

گروه اقتصادي

مركز آمار ايران اعلام كرده در بهار امسال درصد تغييرات شاخص قيمت توليدكننده نسبت به بهار سال گذشته ٤٩,٣ درصد بوده كه نسبت به زمستان 1400 بالغ بر ٧.٣ واحد درصد افزايش داشته است. مركز آمار پيش از اين، شاخص قيمت توليدكننده در بخش خدمات را ارايه كرده بود اما حالا تورم توليدكننده در كل بخش‌ها اعلام شده است. 

شاخص قيمت توليدكننده، شاخص مبلغي است كه توليدكننده در ازاي يك واحد كالا يا خدمات خود از خريدار دريافت مي‌كند. به عبارت ديگر، اين مبلغ برابر است با قيمت پايه به علاوه هر نوع ماليات غيرقابل كسر بر محصول كه توليدكننده بايد پرداخت كند منهاي يارانه‌اي كه توليدكننده بر محصول خود دريافت مي‌كند. پس به نوعي شاخص قيمت توليدكننده اصطلاحا قيمت در كارخانه را ارايه مي‌دهد. بنابراين ماليات بر ارزش افزوده و همچنين سود ناخالص عمده‌فروشي يا خرده‌فروشي عرضه‌كنندگان و هزينه‌هاي بيمه و حمل‌ونقل كه به‌طور مجزا فاكتور شده، در قيمت توليدكننده نقشي ندارد.
نرخ تورم توليدكننده (شاخص بهاي توليدكننده) از جمله شاخص‌هاي قيمتي است كه در بررسي روند سطح قيمت‌ها بررسي مي‌شود و يكي از معيارهايي است كه براي سنجش عملكرد اقتصادي، از سطح عمومي قيمت‌ها محاسبه و اعلام مي‌شود. از اين رو، تاثير قابل‌توجهي بر تصميم‌گيري صاحبان صنايع، سرمايه‌گذاران و حتي سياست‌گذاران خواهد داشت. يكي از مهم‌ترين ابزارهاي ارزيابي تورم در بخش مصرف‌كننده و آنچه افراد جامعه در هر زمان تجربه مي‌كنند بررسي تغييرات قيمت‌ها در سمت توليد است. به عبارت ديگر اگر هزينه توليد در هر بخش مصرفي در كشور رشد پيدا كند اين رشد متعاقبا به مصرف‌كننده نيز منتقل شده و موجب افزايش تورم در بخش مورد نظر خواهد شد.
هدف از محاسبه نرخ تورم توليدكننده، اندازه‌گيري تغييرات قيمت‌هايي است كه توليدكنندگان در ازاي فرو ش كالاها و خدمات خود دريافت مي‌كنند. به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه اين شاخص، قيمت كالاها در كارخانه و مبدا توليد را در نظر مي‌گيرد. با بررسي اين شاخص مي‌توان از سطح تغيير قيمت‌ها در بازار كالا و خدمات مصرفي يا تورم اطلاع كسب كرد. به بيان ديگر، هر افزايش يا كاهش قيمت در شاخص بهاي توليدكننده با يك وقفه زماني در شاخص بهاي مصرف‌كننده نيز مشاهده مي‌شود. مطابق آنچه مركز آمار ايران گزارش داده در فصل بهار امسال، شاخص قيمت كل توليدكننده ٦٢٦,٤ بوده كه نسبت به فصل قبل (تورم فصلي) ١٥.٨ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٩.٣ درصد افزايش داشته و در چهارفصل منتهي به فصل جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٤٩.٧ درصد افزايش داشته است.
رشد تورم فصلي 
در فصل بهار امسال، درصد تغييرات شاخص قيمت كل توليدكننده نسبت به فصل قبل (تورم فصلي) ١٥,٨ درصد است كه در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل (٤.٩ درصد)، ١٠.٩ واحد درصد افزايش داشته است. به عبارتي ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدكنندگان به ازاي توليد محصولات‌شان در داخل كشور، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به فصل قبل، ١٥.٨ درصد افزايش دارد. در اين فصل بيشترين تورم فصلي با ٣٨.٥ درصد مربوط به گروه «كشاورزي» (تحت‌تاثير حذف ارز ۴۲۰۰) و كمترين تورم فصلي با ٧.٤ درصد مربوط به گروه معدن است. در اين فصل گروه «توليد، انتقال و توزيع برق» تورم ٠.٨- درصدي را تجربه كرده است.
افزايش تورم نقطه به نقطه توليدكننده 
در فصل بهار امسال، درصد تغييرات شاخص قيمت كل توليدكننده نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٩,٣ درصد بوده كه در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل (٤٢.٠ درصد)، ٧.٣ واحد درصد افزايش داشته است. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توليدكنندگان به ازاي توليد در داخل كشور، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤٩.٣ درصد افزايش دارد. در اين فصل بيشترين تورم نقطه به نقطه با ٦٦.٢ درصد مربوط به گروه «كشاورزي» و كمترين تورم نقطه به نقطه با ٨.٤ درصد مربوط به گروه «توليد، انتقال و توزيع برق» بوده است. 
كاهش تورم سالانه
در فصل بهار امسال درصد تغييرات شاخص قيمت كل توليدكننده در چهار فصل منتهي به فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل ٤٩,٧ درصد  است كه در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل (٥٤.٣ درصد)، ٤.٦ واحد درصد كاهش داشته است. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدكنندگان به ازاي توليد در داخل كشور، در چهار فصل منتهي به بهار ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٩.٧ درصد افزايش دارد. در اين فصل بيشترين تورم سالانه با ٦٣.٦ درصد مربوط به گروه «كشاورزي» و كمترين تورم سالانه با ١٣.٨ درصد مربوط به گروه «توليد، انتقال و توزيع برق» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون