• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5301 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۰ شهريور

شاخص كل ۱۵ هزار واحد ديگر ريخت

سقوط بورس به كف ۱۴۰۱

روز گذشته روند نزولي شاخص كل تا جايي ادامه يافت كه نماگر بورس به كف شاخص در سال جاري بازگشت و سهامداران را نسبت به آينده بازار نگران‌تر كرد. شاخص كل بورس تهران در روز شنبه 19 شهريور ماه با افتي بالغ بر يك درصدي به كار خود پايان داد. كاهش بيش از ۱۵ هزار واحدي شاخص كل باعث شد تا بورس تهران بار ديگر به محدوده يك ميليون و ۳۰۰ هزار واحدي بازگردد. اين روند منجر به ثبت رقم يك ميليون و ۳۹۷ هزار واحدي براي شاخص كل بورس تهران شد. شاخص هم‌وزن نيز با افتي بيش از يك درصدي به محدوده ۴۰۵ هزار واحدي بازگشت. بيشترين اثر منفي بر دماسنج بازار سهام در اين روز به نام نمادهاي معاملاتي شركت‌هاي صنايع پتروشيمي خليج‌فارس، معدني و صنعتي چادرملو و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران شد و در مقابل شركت‌هاي مبين انرژي خليج‌فارس، پارس فولاد سبزوار و نفت سپاهان با رشد خود مانع افت بيشتر نماگر بازار سهام شدند. براساس اين گزارش، در بازارهاي فرابورس ايران هم با معامله 2 ميليارد و 295 ميليون ورقه به ‌ارزش 6هزار و 926 ميليارد تومان در 179 هزار نوبت، شاخص فرابورس (آيفكس) 137 واحد افت كرد و در ارتفاع 18هزار و 981 واحد قرار گرفت. در بازار روز گذشته بيشترين اثر منفي بر شاخص فرابورس به نام نمادهاي معاملاتي پليمر آريا ساسول، بيمه پاسارگاد و بهمن ديزل بيشترين اثر مثبت بر اين نماگر به نام توسعه سامانه نرم‌افزاري نگين، گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي و پخش رازي شد.
بازگشت به كف شاخص
شاخص كل بورس در طول معاملات اين روز بار ديگر به كانال يك ميليون و ۳۰۰ هزار واحدي بازگشت. اين افت شاخص در سال جاري بي‌سابقه بوده، به نحوي كه تنها در نخستين روز معاملاتي سال ۱۴۰۱ شاخص كمتر از حد كنوني بوده است. طبق اطلاعات مندرج در TSETMC شاخص كل بورس در روز ششم فروردين ۱۴۰۱ در محدوده يك ميليون و ۳۹۰ هزار واحدي بود. اما از روز هفتم فروردين تا به امروز شاخص هيچ‌گاه به كانال يك ميليون و ۳۰۰ هزار واحدي بازنگشته بود.
نوسانات شاخص در سال ۱۴۰۱
ظاهرا اين اتفاق از سوي بسياري از سهامداران به منزله سيگنالي از ادامه روند فعلي بورس بوده است. واكنش كاربران بورسي در شبكه‌هاي اجتماعي حاكي از نارضايتي و نگراني شديد آنها از وضعيت فعلي بازار سرمايه است. وضعيتي كه از ديدگاه كارشناسان به دليل ريسك‌هاي متعدد پيرامون بورس ايجاد شده و دولت نيز با سياست‌هاي غلط خود بر آن دامن مي‌زند.
خاطرات ۹۹ تكرار مي‌شود؟
برخي كاربران بورسي در شبكه‌هاي اجتماعي با توجه به بازگشت بورس به كف شاخص در سال جاري نگراني خود از بازگشت بازار به روزهاي سال گذشته ابراز كردند. اغلب تحليلگران نيز معتقدند اگر چنين روندي در عرصه سياست خارجي و همچنين سياست‌گذاري كلان اقتصادي كشور تداوم داشته باشد، بازگشت بورس به روزهاي سال ۱۴۰۰ و نيمه دوم ۹۹ دور از انتظار نخواهد بود.
بدون برجام اقتصاد فلج مي‌شود
براساس اين گزارش؛ بازار سرمايه ايران ماه‌ها است با خروج سرمايه مواجه شده و رفتار سرمايه‌گذاران، ارتباط مستقيمي با اخبار و اتفاقات سياسي از جمله برجام داشته است. اينكه برخي از صنايع بورسي، دلارمحور هستند و با كاهش قيمت دلار متضرر مي‌شوند يا افزايش صادرات و آزادسازي منابع مالي بلوكه شده كشور، ازجمله دلايلي است كه كارشناسان براي تاثيرپذيري بورس از برجام مطرح مي‌كنند. حصول توافق «برجام» امري است كه طي سال‌هاي اخير، اقتصاد ايران به آن گره خورده است. برخي معتقدند بدون برجام، اقتصاد ايران فلج خواهد ماند و با گشايش‌هاي حاصل از آن، مرزها به روي سرمايه‌گذاران خارجي باز مي‌شود، مراودات بين‌المللي بهبود مي‌يابد و منابع بلوكه شده به كشور بازمي‌گردد كه منجر به بهبود وضعيت اقتصادي كشور خواهد شد. در مقابل برخي كارشناسان نيز معتقدند برجام در بهترين وضعيت، يك مُسكن خواهد بود كه حال اقتصاد ايران را بهبود نمي‌بخشد و فقط آن را تسكين مي‌دهد. درواقع، مشكلات اقتصاد ايران ريشه‌اي است و براي رفع آن بايد اقدامات ساختاري انجام شود. در اين بين، افزايش ريسك سرمايه‌گذاري طي سال‌هاي اخير منجر به خروج سرمايه‌هاي مردم از بازارهاي مولد و صنايع بورسي و ورود آن به بازارهاي غيرمولد از جمله طلا، دلار، مسكن و خودرو شده است كه همين موضوع به روند افزايشي تورم نيز دامن خواهد زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون