• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5301 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۰ شهريور

خبرخوان

منتظر تصميم شوراي نگهبان درباره طرح بانكداري هستيم
غلامرضا مرحبا، عضو شوراي پول و اعتبار اظهار داشت: تا به امروز در شوراي پول و اعتبار چيزي درباره بازنگري در نرخ سود تسهيلات و سپرده تا پايان سال نشنيده‌ام و احتمال تغيير نرخ سود قابل تاييد نيست. وي ادامه داد: آن چيزي كه امروز از قانون بانكداري موجود است به تصويب مجلس رسيده و اين مصوبه را به شوراي نگهبان ارسال كرده‌ايم و اين طرح مصوب در شوراي نگهبان مورد بررسي قرار مي‌گيرد، اگر شوراي نگهبان اين طرح را تاييد كند غير قابل تغيير است و همه ملزم به اجرا و رعايت اين قانون كشور هستند.


 هنوز شرايط آزادسازي واردات لوازم خانگي مهيا نيست
عباس هاشمي، دبير انجمن صنايع لوازم خانگي ايران، با بيان اينكه بعد از ممنوعيت واردات در سال ۱۳۹۷ در بيشتر كالاها نياز توليد به حد رفع نياز بازار رسيد، گفت: ممكن است اين محصولات مطابق انتخاب مشتري نباشد اما به‌طور كلي طي اين سال‌ها سرمايه‌گذاري‌هاي درستي انجام شد و توليد برخي از كالاها تا دو برابر رشد كرد؛ بنابراين در حال حاضر در اكثر گروه‌هاي كالايي مشكلي وجود ندارد، اما در برخي كمبود هست. در اين شرايط سياست وزارت صمت بايد ارتقاي كيفيت، خدمات پس از فروش، مشتري‌مداري و توسعه صادرات باشد. همچنين در شرايط فعلي كه دولت به دنبال اقتصاد بدون نفت است، آزادسازي ناگهاني واردات گزينه مطلوبي نخواهد بود؛ بنابراين براي واردات كالاي نهايي بايد يك فاصله زماني منطقي در نظر گرفته شود. به گفته دبير انجمن صنايع لوازم خانگي ايران، بهتر است در دوره پسابرجام به جاي آزادسازي واردات، كشورهاي خارجي تشويق به مشاركت و همكاري مشترك به شكل‌هاي مختلف با توليدكنندگان داخلي شوند.


رشد ۳۱ درصدي تجارت ايران با اعضاي شانگهاي در سال جاري
سيد روح‌الله لطيفي، سخنگوي گمرك از رشد ۳۱درصدي تجارت غيرنفتي كشورمان با ۱۱ كشور عضو سازمان همكاري شانگهاي در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. وي افزود: سهم صادرات كالاي ايراني به كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي، در پنج ماهه نخست امسال، ۱۷ ميليون و ۳۸۱ هزار تن كالا به ارزش ۹ ميليارد و ۷۸ ميليون دلار بود كه با رشد ۱۰درصدي همراه بوده و واردات از اين كشورها نيز در اين مدت، با رشد ۶۸درصدي به چهار ميليون و ۳۴ هزار تن كالا به ارزش هفت ميليارد و ۹۷۸ ميليون دلار رسيده است.


ماليات خانه‌ها و خودروهاي لوكس قسطي شد
براساس قانون بودجه سال گذشته (۱۴۰۰) از خانه‌ها و باغ ويلاهاي گرانقيمت كه بالاي ۱۰ ميليارد تومان باشند، ماليات گرفته مي‌شود. همچنين از خودروهاي سواري و وانت‌هاي دو كابين كه بالاي يك ميليارد تومان ارزش داشته باشند نيز سازمان امور مالياتي موظف به اخذ ماليات از آنهاست. اين رقم براي سال جاري در قانون بودجه ۱۴۰۱ بابت خانه‌هاي لوكس به ۱۵ ميليارد تومان افزايش يافته اما با توجه به اينكه ماليات هر سال در سال بعد از آن اخذ مي‌شود، سازمان امور مالياتي در حال اخذ ماليات خانه‌ها و خودروهاي لوكس بابت سال گذشته است. براساس اعلام سازمان امور مالياتي، امكان تقسيط ۶ ماهه رقم ماليات تعيين شده براي مالكان خانه‌ها و خودروهاي لوكس فراهم شده است.


كارگران منتظر اصلاحيه حق مسكن هستند

محمدرضا تاجيك، نماينده كارگران در شوراي عالي كار با اشاره به اينكه كارگران مشكلات متعدد دارند گفت: افزايش دستمزد نتوانست مشكلات معيشتي كارگران را حل كند. وي با اشاره به اينكه تعدادي از كارگران به دليل نقص در اطلاعات در طرح دريافت يارانه حذف شدند، گفت: كارگران در بحث معيشت و مسكن هم مشكلات زيادي دارند. تاجيك افزود: همچنان منتظر ابلاغ اصلاحيه حق مسكن هستيم. درست است كه مجلس نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد اما دولت هنوز هيچ اقدامي نكرده است و در شرايطي كه مسكن براي كارگران هزينه زيادي دارد 100 هزار تومان رقمي نيست كه در هزينه مسكن ديده شود اما چون مصوبه شوراي عالي كار بود نبايد حذف مي‌شد.


گرانفروشي۳۰۰ تا ۶۰۰ ميليوني خودروهاي مونتاژي
منوچهر منطقي، معاون صنايع حمل‌ونقل وزير صمت با اشاره به گرانفروشي ۳۰۰ تا ۶۰۰ ميليوني خودروهاي خارجي مونتاژ داخل، گفت: اخيرا سازمان حمايت به اين موضوع ورود پيدا كرده تا آنها را تعيين تكليف كند. وي اظهار كرد: قيمت فروش خودروهاي خارجي مونتاژ داخل، ۲ تا ۳ برابر قيمت‌هاي واقعي است؛ به اين ترتيب خودروهاي خارجي مونتاژ داخل بين ۳۰۰ تا ۶۰۰ ميليون تومان بالاتر از قيمت واقعي به فروش مي‌رسند. معاون صنايع حمل‌ونقل وزير صمت گفت: براي كنترل اين قيمت‌ها بايد سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان اقدامات لازم را انجام دهد و از طرفي با شروع واردات خودرو، اين خودروها نيز به قيمت واقعي خودشان برمي‌گردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون