• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5310 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۱ شهريور

ادامه از صفحه اول

بهانه‌هايي براي آغاز جنگ تحميلي
دولت ايران را به تجديد‌نظر در قرارداد وادار سازد. در اين راستا، لطيف‌ جاسم وزير اطلاعات وقت عراق از ايران خواست تجديدنظر در قرارداد الجزاير كه ميان شاه و صدام در سال 1975 به امضا رسيده بود را بپذيرد.
عراق همچنين براي جلب همكاري كشورهاي عرب خليج‌فارس و نيز به منزله دستاويزي جديد براي تشديد اختلافات دو كشور تصرف جزاير سه‌گانه را به وسيله ايران محكوم و از دولت ايران خواست تا هرچه سريع‌تر نيروهاي خود را از اين جزاير خارج كند. همزمان دولت عراق ادعاهاي مختلفي را مبني بر دخالت ايران در مسائل داخلي آن كشور مطرح كرد. عراق سوءقصدي را كه در تاريخ 14 فروردين 1359 به طارق عزيز در بغداد روي داد و طي آن دو نفر كشته شدند به دولت ايران نسبت داد و صدام سوگند ياد كرد كه از ايران انتقام خواهد گرفت. همزمان اخراج گسترده‌ ايرانيان مقيم عراق آغاز شد.  همچنين عراق، ايران را به حمايت از مخالفان كرد آن كشور متهم كرد. به‌زعم آنها ايران رهبران كردستان را از امريكا به ايران دعوت كرده و مصمم است تا منطقه كردستان عراق را ناآرام كند. ادعاي عراق در حالي بود كه مقامات عراقي از جمله طه‌ياسين رمضان در اول ارديبهشت 1359 پايبندي كشورش بر گرفتن حق ملت عرب عربستان (خوزستان) تاكيد كرده بود! و صدام در مجمع شوراي ملي عراق اعلام كرده بود: «ما به فرياد برادران عربي كه در عربستان (خوزستان) به‌سر مي‌برند بي‌تفاوت نخواهيم بود.»  روابط ديپلماتيك دو كشور با اقدامات كنسولگري‌هاي دو كشور به‌ شدت تيره شد. در اين مدت كنسولگري عراق در خرمشهر اشغال شد و متقابلا كنسولگري ايران در بصره به اشغال عراق درآمد. روابط دو كشور از سطح سفارت به كاردار كاهش يافت. بمباران قصرشيرين در 13 شهريور 59 و اشغال دو پاسگاه مرزي ايران دو اقدام ديگر عراق بود. دليل ارايه شده بغداد اين بود اين مناطق طبق قرارداد الجزاير بايد به عراق مسترد شود!  در 26 شهريور 1359 صدام طي نطقي قرارداد الجزاير را در مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني پاره كرد و در همان روز طي يادداشت وزارت خارجه عراق موضوع به اطلاع كاردار ايران در عراق رسيد. دولت عراق از تمامي كشتي‌ها و نفتكش‌هايي كه قصد عبور از اروندرود را داشتند، خواست تا پرچم عراق را بر عرشه خود نصب كنند و ماليات عبور را نيز كه مبلغ آن در بغداد تعيين خواهد شد، بپردازند. با اين اقدام عراق، حق كشتيراني در اروندرود را براي خود انحصاري اعلام و بالاخره در تاريخ 31 شهريور 1359 به‌ طور رسمي و با يك لشكر پياده و زرهي از طريق مرزهاي غربي به ايران وارد شد و همزمان با اين اقدام هواپيماهاي عراق فرودگاه‌هاي تهران، اهواز و تبريز را بمباران كردند. محاسبات صدام بر اين مبنا بود كه شرايط نابسامان داخلي و بين‌المللي ايران و همچنين توسعه قدرت نظامي ارتش عراق، اين كشور را سريع و آسان به اهداف خود در جنگ خواهد رساند. عراق تصور مي‌كرد ايران توان كنترل و مديريت جنگ را ندارد و با توجه به آشفتگي‌هاي سياسي داخلي و عدم روابط مناسب بين‌المللي و نداشتن تجربه كافي دولتمردان جديد، بروز جنگ باعث ايجاد يك بحران ملي در ايران خواهد شد و اين بحران، پيروزي عراق را رقم خواهد زد.


فدا شدن ارزش‌هاي اخلاقي بدون هيچ توجيهي!

گويا اين روزها بي‌تفاوتي، بي‌احترامي به عقايد، زيرپاگداشتن اصول مهم اخلاقي بيشتر به نمايش گذاشته مي‌شود. در اينجا بايد گفت كه وجود گشت ارشاد و عيان شدن رفتار ماموران انتظامي در اين گشت‌ها، به ضد خود تبديل شده‌اند. اگر به دنبال هدايت كردن عامه جامعه به سمت و سوي اخلاق و ارزش‌هاي ديني واقعي هستيد، بد نيست بدانيد اين هدايت‌ها بايد از درون نهادهاي خود شما شروع شود و كلاس‌هاي توجيه آموزشي و امنيت اخلاقي و برخورد انساني با شهروندان از عاملان اين سياست شروع شود.
ژيناي اميني كه آسماني شد، اما ‌اي كاش نهادهاي نظارتي با تسميه گرفتن از معناي اسم او زندگي‌بخش به ارزش‌ها و اصول اخلاقي در جامعه مي‌شدند.


دومين سال تحصيلي دولت ابراهيم رييسي

در سال گذشته اعتراضات معلمي و برخورد با آن اعتراضات نشان داد نارضايتي معلمان در بالاترين حد خود قرار دارد و واكنش دانش‌آموزان به ويژه پس از اعلام آمار تركيب رتبه‌هاي برتر كنكور به بي‌عدالتي آموزشي هم مشت نمونه خرواري بود براي نارضايتي دانش‌آموزان، والدين هم كه هميشه معترض و منتقد بوده‌اند، اما صداي آنها شنيده نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون