10 مقصد عمده صادراتي ايران معرفي شد
كاهش حجم در مقابل افزايش ارزش صادرات
10 مقصد عمده صادراتي ايران در نيمه نخست سال جاري معرفي شدند. براساس ارزيابي صورت گرفته ارزش صادرات غير نفتي ايران در مدت زمان مورد بررسي با رشد 15 درصدي به رقم 24 ميليارد و 250 ميليون دلار رسيد و بيشترين ارزش صادراتي در اين مدت به «چين» اختصاص داشته است. دادههاي اعلام شده نشاندهنده آن است كه در مدت زمان مورد بررسي هرچند ارزش صادرات كالا رشد داشته، اما حجم كالاي صادراتي در نيمه نخست امسال ۵۱ ميليون و ۷۸۳ هزار تن بوده كه اين ميزان صادرات از حيث وزن نسبت به سال گذشته ۱۲.۵ درصد كاهش داشته است. طي ماههاي اخير همواره شاهد سبقت گرفتن ميزان تجارت خارجي كشور به لحاظ وزني نسبت به ارزش بودهايم.
عمده مقاصد صادراتي
براساس دادههاي اعلام شده از سوي گمرك اين سوال مطرح ميشود كه در مدت زمان مورد بررسي كالاهاي صادراتي ايران به چه كشورهايي صادر شده است؟ ارزيابيهاي صورت گرفته نشان ميدهد در مدت زمان مورد بررسي «چين»، «عراق»، «امارات متحده عربي»، «تركيه»، «هند»، «افغانستان»، «پاكستان»، «عمان»، «اندونزي» و «تايلند» بالاترين مشاركت در رشد صادرات كشور را داشتهاند. در مدت زمان مورد بررسي صادرات به «چين» بيش از 7 ميليارد و 842 ميليون دلار بوده كه آمار منتشر شده نشان ميدهد در مجموع 32.34 درصد از صادرات به اين كشور انجام شده است. سهم صادرات به «عراق» هم در اين مدت 13.9 درصد بوده است؛ مجموع صادرات به اين كشور بيش از 3 ميليارد و 382 ميليون دلار بوده است. به گزارش اكوايران، سومين مقصد صادراتي در نيمه نخست سال جاري «امارات متحده عربي» است كه سهمي 12.8 درصدي از صادرات را به خود اختصاص داده است. اما سهم «تركيه» به عنوان سومين مقصد صادراتي كشور چند درصد بوده است؟ ارزيابيهاي صورت گرفته نشاندهنده آن است كه 10.8 درصد از ارزش صادرات در نيمه نخست به تركيه اختصاص داشته است. براساس دادههاي اعلام شده پنجمين مقصد صادراتي «هند» بوده و اين كشور با سهم صادراتي 3.7 درصدي توانست سهم بسيار اندكي از صادرات كشور را در مدت زمان مورد بررسي به خود اختصاص دهد. باتوجه به دادههاي اعلام شده سهم صادراتي كشورهاي «افغانستان»، «پاكستان»، «عمان»، «اندونزي» و «تايلند» نيز بين 3 تا 1.5 درصد صورت بوده است.