• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5325 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۴ مهر

حميد سجادي در زمين چه كسي بازي مي‌كند؟

مشكل‌آفريني آقاي وزير براي ورزش

گروه ورزش

در يك‌سال و نيم گذشته وزير ورزش و جوانان نشان داده است در بزنگاه‌ها چندان مراقب كلماتي كه استفاده مي‌كند، نيست. يعني توجه ندارد در چه جايگاهي قرار گرفته و اظهاراتش بار حقوقي دارد و در محافل بين‌المللي به اشكال گوناگون مورد تحليل قرار مي‌گيرد. 

در يك ماه گذشته كه كشور در شرايط خاصي بوده براي برخي ورزشكاران مشكلاتي پيش آمد از جمله بازداشت حسين ماهيني يا ضبط پاسپورت علي دايي كه بازتاب بسيار زيادي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشت. همين دو روز پيش دويچه وله در يك رشته استوري به فشارها روي ورزشكاران ايراني و برخي برخوردهاي قهري پرداخت و در نهايت از كاربران خود سوال كرد در چنين شرايطي چه رفتاري بايد با تيم ملي ايران شود؟ بيش از 70 درصد جواب دادند ايران نبايد اجازه پيدا كند در جام جهاني حاضر شود!
در همين حين مساله صدور ويزا براي ورزشكاران ايراني روز به روز سخت‌تر شده است. اين سياست غرب كه در راستاي فشار حداكثري است از تقريبا يك‌سال پيش آغاز شده بود حالا شدت گرفته است. در ماه‌هاي گذشته بسياري از رسانه‌ها و فعالان ورزش از حميد سجادي و همكارانش در وزارت و وزير امور خارجه درخواست كردند فكري براي اين مساله كنند اما هيچ اقدامي صورت نگرفت. در واقع سجادي و همكارانش به جاي حل مشكلات و داشتن ديدي بلندمدت بيشتر اوقات‌شان را به روزمرگي و سخنراني گذراندند و امروز هم كه وضعيت در اين رابطه در حال بدتر شدن است نه تنها تلاشي براي بهبود اوضاع نمي‌كنند كه با اظهاراتي نسنجيده جامعه ورزش را بيشتر از گذشته درگير مشكلات مي‌كنند. 
حميد سجادي روز پنجشنبه در جلسه مشترك روساي فدراسيون‌هاي ورزشي در بخشي از اظهاراتش گفت: «جامعه ورزش هميشه پيرو سياست‌هاي نظام بوده و هست و اين موضوع را بارها ثابت كرده است. برخي فدراسيون‌هاي ما از جمله رزمي و موتورسواري در مقاطع مختلف با نيروهاي نظامي و انتظامي فعاليت‌هاي مشترك دارند.» سجادي در ادامه صحبت‌هايش نه توضيحي در رابطه با هدف اين فعاليت‌هاي مشترك داد نه گفت كه اين همكاري دقيقا به چه صورت انجام مي‌شود. 
همين يك جمله بلافاصله در شبكه‌هاي فارسي زبان خارج و برخي رسانه‌هاي خارجي تبديل به يك تيتر بزرگ شد و همه از قول وزير ورزش ايران نوشتند كه ورزشكاران ايراني با نيروهاي نظامي و انتظامي همكاري مي‌كنند. آن هم در چه روزهايي؟ در روزهايي كه در اكثر رسانه‌هاي دنيا روي نيروهاي انتظامي ايران زوم هستند و حتي تحريم‌هايي عليه اين نهادها وضع كرده‌اند. حال در چنين شرايطي چه چيزي در انتظار ورزشكاران رزمي و موتورسواري ايران خواهد بود؟ چطور قرار است ثابت شود كه اين نوع همكاري ربطي به فعاليت‌هاي روزمره نيروهاي انتظامي و امنيتي ندارد؟ 
وزير ورزش ايران در حالي اينچنين بي‌توجه به جايگاهش اظهارنظر مي‌كند كه نمونه چنين اتفاقاتي را يك‌سال پيش به چشم ديده بود. وقتي در المپيك توكيو جواد فروغي موفق شد مدال تاريخي طلا را براي ايران كسب كند بسياري از رسانه‌هاي خارجي ماموريت چند ماهه اين تيرانداز كشورمان در سوريه به عنوان امدادگر را چنين جلوه دادند كه انگار او نيروي عملياتي مسلح بوده و در نقش تك تيرانداز عمل مي‌كرده. چه شايعاتي كه در آن زمان درست نشد! عده‌اي يك عكس نامشخص از يك فرد بالاي يك ساختمان همراه با سلاح كلاشينكف منتشر كردند و نوشتند: «جواد فروغي در حال تيراندازي به مردم در تظاهرات سال 88»! اين فشار رسانه‌اي به قدري زياد شد كه قهرمان تيراندازي كره جنوبي پستي عليه فروغي گذاشت و با تروريست خواندن ورزشكار كشورمان خواستار پس‌گيري مدال طلاي او شد! البته كه مدتي نگذشت اين ورزشكار كره‌اي و همه آنهايي كه چنين شايعاتي را پخش مي‌كردند متوجه اشتباه‌شان شدند و عذرخواهي هم كردند. 
دو روز قبل برخي رسانه‌هاي اصولگرا با انتقاد از رويكرد كشورهاي غربي از عدم صدور ويزا براي ورزشكاران ايراني نوشتند كه آنها شعار جدايي سياست از ورزش را تنها در كلام رعايت مي‌كنند، اما وقتي پايش برسد ورزشكاران ايراني را با دلايل سياسي از مسابقات كنار مي‌گذارند. با اين حال هيچ كدام از اين رسانه‌ها اشاره نكردند كه وزير ورزش دولت سيد ابراهيم رييسي در اظهاراتي رسمي پاي ورزشكاران ايراني را نه تنها به سياست كه به حضور در بين نيروهاي انتظامي و نظامي باز كرده است و همين مي‌تواند يك بهانه قوي دست همه آنهايي بدهد كه قصد دارند ورزش ايران را منزوي كنند. به اين اشاره نمي‌كنند كه لفظ ورزش‌هاي رزمي شامل چندين و چند رشته مي‌شود كه از امروز ممكن است همه‌شان دچار مشكل شوند. كاراته، تكواندو، ووشو، مشت‌زني، جودو و... ورزش‌هايي كه بدون اظهارات نسنجيده وزير ورزش با دريايي از مشكلات از تعليق تا عدم اعزام به مسابقات مواجه بودند و حالا بايد درباره نحوه همكاري‌شان با نيروهاي انتظامي هم توضيح بدهند. 
ورزش ايران نه روزها و ماه‌هاي سخت كه در حال پشت سر گذاشتن سال‌هاي بسيار سختي است. حضور گسترده ورزشكاران اسراييلي در مسابقات بين‌المللي باعث شده ورزشكاران ايراني بسياري از مسابقات را از دست بدهند، تعدادي از فدراسيون‌هاي ايران تعليق شدند و تعدادي ديگر با يك بهانه ممكن است، تعليق شوند. برخي رسانه‌ها و فعالان سياسي ورزشي در دنيا تلاش دارند تيم ملي فوتبال ايران را دچار مشكل كنند، بدهي‌هاي سنگين و نبود بودجه فدراسيون‌ها را ورشكست كرده و نرخ مهاجرت ورزشكاران روز به روز در حال افزايش است و درست در همين روزها وزير ورزش ايران به جاي حل مشكلات فشار مضاعفي به جامعه ورزش وارد مي‌كند. 
كاش وزير ورزش قبل از سخنراني متن اظهاراتش را با مشاور يا معاونانش در ميان بگذارد. البته نه با وحيد يامين‌پور كه رزومه‌اش دعوت از شاخ‌هاي مجازي در ساختمان وزارت ورزش و جوانان براي حل كردن مشكل ازدواج جوانان است، بلكه با افراد مطلع از فضاي رسانه‌اي خارج از كشور و مناسبات حاكم بر دنياي ورزش. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون