• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5325 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۴ مهر

نه به گلزني! نه به برد!

چه مي‌كني آقاي تارتار؟

سيستم‌هاي تدافعي برخلاف آنچه خيلي‌ها مي‌گويند نه ضد فوتبال است نه باعث كشته شدن روح اين ورزش مي‌شوند. بحث ديروز و امروز هم نيست كه مربياني نظير خوزه مورينيو يا ديه‌گو سيمئونه ظهور پيدا كرده باشند. داستان به درازاي تمام سال‌هايي كه فوتبال در جريان بوده عمر داشته. 
در هر دهه مربياني بوده‌اند كه با توجه به داشته‌ها يا فلسفه ذهني‌شان به سمت سيستم‌هاي تدافعي حركت كردند و درست همان‌طور كه فوتبال تهاجمي روز به روز پيشرفته‌تر شد و از توتال فوتبال به تيكي تاكا و سپس به گگن پرسينگ رسيد، فوتبال با فلسفه اول گل نخوردن هم از هلنيو هررا و كاتاناچيو به فرم‌هاي پيچيده‌تر و هيجان‌انگيزتر امروزي رسيده است. در واقع اين دو تفكر همانند دو بال فوتبال را به پرواز درآوردند و هر كدام براي خنثي كردن نقشه‌هاي طرف مقابل روز به روز بهتر شدند. 
تمام اين مقدمه نسبتا طولاني را كه البته همه اهالي فوتبال در جريانش هستند را آورديم تا تاكيد كرده باشيم كه سيستم تدافعي چيز بدي نيست.به شرط اينكه واقعا يك سيستم باشد و صرفا در حالت انفعالي به سر نبرد و در نهايت نقشه‌اي داشته باشد براي هدف اصلي فوتبال كه همان گل زدن است. 
از اين منظر آنچه در تيم ذوب آهن اصفهان در جريان است بيشتر از اينكه يك سيستم براي بازي فوتبال باشد حضوري منفعلانه در زمين است تا فقط بازي حريف را خراب كند و گل نخورد.
 آمار اين تيم اصفهاني در 9 هفته رقابت‌هاي ليگ برتر نشان مي‌دهد آنها چقدر در انجام اين كار تبحر دارند. در 8 هفته ابتدايي ذوب آهن آمار 1 برد و 7 تساوي را به جا گذاشته بود. با 4 گل زده و 3 گل خورده و ثبت چهار نتيجه تساوي بدون گل. در بازي روز جمعه مقابل استقلال مهدي تارتار شاگردانش را براي كسب يك تساوي ديگر راهي زمين مسابقه كرد و تا دقيقه 91 هم در به دست آوردن تك امتياز موفق بود تا اينكه يك گل به‌خودي كار گاندوها را تمام كرد. 
ذوب‌آهن بعد از 9 هفته حالا با يك برد، 7 تساوي و يك باخت به همراه 4 گل زده و 4 گل خورده در ميانه جدول ايستاده است. 
سيستمي كه مهدي تارتار در پيش گرفته احتمالا يكي از مطمئن‌ترين راه‌هاي ممكن براي بقا در ليگ برتر است. همين حالا كه ذوبي‌ها 10 امتيازي هستند دو تيم 5 و يك تيم 6 امتيازي در جدول حضور دارند كه در صورت ادامه اين روند و تساوي‌هاي پياپي ذوب‌آهن و شكست‌هاي اين تيم‌ها فاصله بين‌شان بيشتر هم خواهد شد. 
در سال‌هاي گذشته و حتي در هفته‌هاي جاري بارها از اين نوشتيم كه ليگ ايران در حال از دست دادن جذابيت‌هايش است و تفكر مربيان براي كسب تساوي كه مطمئن‌ترين راه بقاست در حال مكيدن شيره فوتبال است. حال مي‌توان از مهدي تارتار به عنوان نماد اين وضعيت ياد كرد. انگار كه او قبل از بازي به شاگردانش مي‌گويد نه گل مي‌خواهيم نه برد! فقط مساوي آن هم صفر صفر! اگر حوصله هواداران از تماشاي رقابت‌هاي ليگ برتر سر مي‌رود، اگر بازي‌ها كم گل است و تعداد تساوي‌هاي بدون گل خيلي زياد است؛ بخشي از اين‌ها به عهده مهدي تارتار و همكارانش است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون