• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5329 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۸ مهر

خبرخوان

رونمايي از چك الكترونيك در زمان اختلال اينترنت!
بانك مركزي در روز گذشته ميزبان مراسم رونمايي از سامانه شفق بود و در اين مراسم، رييس كل بانك مركزي از قدم تازه شبكه بانكي ايران در مسير بانكداري الكترونيك خبر داد. علي صالح‌آبادي اعلام كرد كه اولين چك الكترونيك ايران تا دو هفته آينده صادر خواهد شد. به اين ترتيب قانون چك كه در آبان ماه سال ۹۷ به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد به ‌طور كامل اجرا مي‌شود. با وجود مزاياي صدور چك‌هاي الكترونيك، اجراي اين طرح در شرايط كنوني يك تناقض بزرگ بين سياست‌هاي دولت و بانك مركزي است. لازمه اصلي دستيابي به موفقيت در حوزه بانكداري الكترونيك، دسترسي به اينترنت پرسرعت و پايدار است. با اين حال اخبار صدور چك الكترونيك درست در زماني مطرح مي‌شوند كه اينترنت كل كشور با اعمال محدوديت‌هاي مكرر مواجه است. حدود يك ماه است كه اينترنت در كل كشور مختل شده است و حتي اپليكيشن‌هاي برخي بانك‌ها از كار افتاده‌اند يا خدمات آنها به كندي ارايه مي‌شود. از آنجا كه مشخص نيست اختلالات اينترنت تا چه زمان ادامه پيدا كند، ممكن است تداخل اين روند با صدور چك‌هاي الكترونيك، استفاده‌كنندگان از اين چك‌ها را دچار مشكل كند.


ورود ۱۸۶ كشتي كالاي اساسي  به كشور طي ۶ ماه اخير
شركت بازرگاني دولتي ايران اعلام كرد؛ براي تامين نياز مصرفي كشور به كالاهاي اساسي در 186 روز نيمه اول سال جاري، ۱۸۶ فروند كشتي حامل گندم، روغن، برنج و شكر در بنادر جنوبي و شمالي كشور پهلوگيري كردند تا مجموعا ۴ ميليون و 426 هزار تن از اين كالاها از اين مبادي وارد كشور شود.  براساس اين گزارش، در بين كالاهاي اساسي وارد شده، گندم با بيش از 3 و نيم ميليون تن، بيشترين ميزان را به خود اختصاص داده و علاوه بر اين محصول راهبردي، ۵۲۳ هزار تن روغن خام، ۳۲۶ هزار تن انواع برنج و ۶7 هزار تن شكر نيز در اين مدت، وارد كشور شده است.


رشد ۲۸درصدي مبادلات تجاري ايران و اروپا 

مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا در ۸ ماهه نخست سال جاري ميلادي با رشد ۲۸درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳.۴ ميليارد يورو رسيد. براساس اين گزارش صادرات اتحاديه اروپا به ايران در 8 ماهه 2022 و واردات اتحاديه اروپا از ايران در اين دوره با رشد دو رقمي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. اتحاديه اروپا در ماه‌هاي ژانويه تا آگوست امسال 727 ميليون يورو كالا از ايران وارد كرده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 31درصدي داشته است. واردات اتحاديه اروپا از ايران در ماه‌هاي ژانويه تا آگوست 2021 بالغ بر 555 ميليون يورو اعلام شده بود.


آمار تازه از مصرف گوشت قرمز
جديدترين اعلام مركز آمار، در شهريور ۱۴۰۱ وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌ها ۵۷.۸۹۳ تن بود كه سهم گوشت گاو و گوساله بيشتر از ساير انواع دام بوده است. براساس اين گزارش، گوشت گاو و گوساله با ۲۷.۷۶۴ تن، معادل ۴۸درصد از وزن كل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده و گوشت گوسفند و بره با ۲۵.۵۳۱ تن، بز و بزغاله با ۳.۶۶۷ تن و ساير انواع دام با ۹۳۱ تن، به‌ ترتيب ۴۴.۱درصد، ۶.۳درصد و ۱.۶درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند. مقايسه عملكرد كشتارگاه‌هاي رسمي كشور در شهريور ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزايش ۴درصدي مقدار عرضه گوشت قرمز در كشتارگاه‌هاي رسمي كشور است.


دو برابر حجم استراتژيك  درحال برداشت آب هستيم
عبدالله فاضلي فارساني، معاون حوضه آبريز فلات مركزي شركت مديريت منابع آب ايران گفت: در اقتصاد امروز دنيا، هيچ كشوري را نمي‌توان يافت كه بخواهد در توليد تمامي محصولات خودكفا باشد. با حجم منابع آبي كنوني كشور و اينكه دو برابر حجم استراتژيك آن در حال برداشت هستيم، قطعا نمي‌توانيم ادعا كنيم كه در كشت تمامي محصولات كشور قصد خودكفا شدن داريم. وي افزود: نظر كارشناسي اين است كه رقم مطلوب اختصاص آب به بخش كشاورزي ۴۵ ميليارد مترمكعب بوده و اختصاص آب به اين ميزان مي‌تواند در برداشت و تامين آب، پايداري ايجاد كند و بايستي مصرف آب در بخش كشاورزي به ميزان ۵۰درصد كاهش يابد، در وضعيت كنوني در حال از دست دادن منابع آبي خود هستيم. سطح آب زيرزميني ما در حال پايين رفتن مستمر بوده، اين در حالي است كه آب‌هاي سطحي نيز افت چشمگيري دارند و نمونه آن درياچه اروميه و زاينده‌رود است.


آخرين خبرها از اتصال كارت‌هاي بانكي ايران و روسيه
مهران محرميان، معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي گفت: با اتصال شبكه كارت‌هاي بانكي ايران و روسيه زماني كه يك ايراني به روسيه مي‌رود، مي‌تواند از شبكه كارت‌هاي بانكي روسيه استفاده كند و براي شهروندان روسيه كه به ايران مي‌آيند نيز به همين صورت خواهد بود كه مي‌توانند از شبكه كارت بانكي ايران استفاده كنند. محرميان درباره اينكه تا پايان امسال شبكه كارت‌هاي بانكي ايران و روسيه به هم متصل مي‌شوند، توضيح داد: مي‌خواهيم كه اين موضوع زودتر انجام شود، اما در جريان اين فرآيند ممكن است تاخيرهايي رخ دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون