• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5330 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳۰ مهر

پنج خطاي معمول حوزه تحول ديجيتال كه راهبران ارشد بايد بدانند

ايتنا - هنگامي كه يك شركت تغيير از روش‌هاي سنتي به يك روش كارآمدتر و ديجيتالي را آغاز مي‌كند، تحولات زيادي رخ مي‌دهد. اين تغيير دربرگيرنده نيازهاي پولي، زماني، رشد پرسنل و تغييرات رويه‌اي مي‌شود.
تحول ديجيتال، اگر به درستي به اجرا درآيد، مي‌تواند نحوه عملكرد يك كسب‌‌ كار را به‌طور اساسي تغيير دهد و دستاوردهاي مالي و عملياتي قابل‌توجهي به همراه داشته باشد. اما تغيير روش‌هاي سنتي كار به فرآيندهاي جديد و مبتني بر فناوري، كار بزرگي است كه احتمال بروز خطا را در پي دارد: خرج كردن بيش از حد پول، برعهده گرفتن وظايف بيش از حد و وجود شكاف بين نوآوري و اجرا، مشكلات رايج در اين فرآيند هستند كه مي‌توانند نتايج منفي به دنبال داشته باشند.
اساسا تحول ديجيتال بايد بيش از يك ايده نوآورانه باشد، بلكه بايد اجراي يك فرآيند تجاري جديد و انديشيده‌‌شده باشد كه نحوه عملكرد كسب‌وكار شما را به روشي موثر تغيير دهد. اگر اين روند در يك سازمان يا شركت بزرگ راه خود را گم كند، مي‌تواند منجر به هرج و مرج شود. در اين مطلب چند اقدام كه مي‌تواند براي بازگشت به مسير درست به اجرا درآيد ذكر شده است.
1- ريشه مشكل را شناسايي كنيد و يك برنامه‌اي براي رفع اشكال تدوين كنيد
هنگامي كه يك شركت تغيير از روش‌هاي سنتي به يك روش كارآمدتر و ديجيتالي را آغاز مي‌كند، تحولات زيادي رخ مي‌دهد. اين تغيير دربرگيرنده نيازهاي پولي، زماني، رشد پرسنل و تغييرات رويه‌اي مي‌شود.
با توجه به اينكه اجزاي متغير بسياري در هر روند وجود دارد، تعيين دقيق منشأ مساله كه مي‌تواند از انواع اين تغييرات سازماني ناشي شود، بسيار مهم است. هنگامي كه مشكل را مشخص كرديد، سريع يك برنامه اصلاحي تدوين كنيد.
2- در تعريف‌تان از معناي «تحول ديجيتال» براي كسب و كارتان تجديدنظر كنيد.
هيچ طرح جامعي و واحدي براي چگونگي اجراي تحول ديجيتال در يك كسب‌وكار وجود ندارد. تحول ديجيتال مي‌تواند براي شركت‌ها، صنايع مختلف و پروژه‌اي كه براي آن اعمال مي‌شود معاني مختلفي داشته باشد. اين تحول مي‌تواند هر چيزي را از رايانش ابري گرفته تا اينترنت اشيا و داده‌هاي بزرگ، هوش مصنوعي و اتوماسيون را در بر بگيرد. به اين ترتيب، ايده يك شركت درباره تحول ديجيتال ممكن است كاملا متفاوت با ديگري باشد، هم از نظر كاربرد و هم از نظر اجرا.
نتيجتا به اين نكته كليدي توجه كنيد كه اگر متوجه شديد كه كجاي كار اشتباه بوده است، مجددا ارزيابي كنيد كه آيا تيم شما درباره معناي دقيق تحول ديجيتال براي شركت هم‌عقيده هستند يا نه.
3- مطمئن شويد كه تغييرات در محدوده كاري است كه كسب‌‌وكار شما مي‌تواند انجام دهد.
اگرچه ممكن است وسوسه‌انگيز باشد كه همه جنبه‌هاي كسب‌وكار را به يك‌باره بهينه‌سازي نماييد، اما هميشه لازم نيست چنين فشاري به خود وارد كنيد. تلاش براي چنين كاري باعث شود كه از كسب‌‌وكارها بيش از ظرفيت توانايي‌شان كار كشيده شود.
اهدافي را كه در ابتداي كار تعريف كرديد دوباره بررسي كنيد و ببينيد كدام راهكارها شما را به آنها مي‌رساند. مي‌توانيد با تغييرات كوچك شروع كنيد و به تدريج سراغ كارهاي بزرگ‌تر برويد.
4- اطمينان حاصل كنيد كه تيم مناسبي براي زنده كردن تحول ديجيتال داريد.
هنگام شروع هر پروژه كسب ‌و كار، بايد تيم مناسبي را پشت سر داشته باشيد. اين شامل چيزي بيش از صرفا مهندسان و كساني مي‌شود كه مهارت‌هايي را در كنار هم قرار دادن قطعات فني پروژه دارند.
سيلورگليت مي‌گويد كه داشتن رهبري كه كاركنان به او اعتماد مي‌كنند و از آن حمايت مي‌كنند نيز بسيار ارزشمند است: «درون شركت‌تان ستاره‌ها و حافظان فرهنگ را كه واقعا مي‌توانند به ايجاد تغيير كمك كنند بيابيد و آنها را در برنامه يا پروژه مشاركت دهيد. وقتي افراد واقعا ارزشمندي را انتخاب كرده‌ايد و آنها را در پروژه‌اي قرار مي‌دهيد، سيگنال بسيار بزرگي به شركت مي‌دهد.»
5- فضايي براي گفت‌وگوي باز ايجاد كنيد
وقتي اشتباهي رخ داده باشد، مهم است كه فضايي داشته باشيد كه در آن مديران و كاركنان احساس راحتي كنند و دغدغه‌هاي خود را به اشتراك بگذارند. بدون ارتباط مناسب، كارمندان يا تسليم مي‌شوند يا مداما احساس سردرگمي مي‌كنند. هنگامي كه يك پروژه با شكست مواجه مي‌شود، تنها شركت نيست كه اين ضرر را تجربه مي‌كند؛ احتمالا كاركنان نيز شخصا احساس شكست خوردن مي‌كنند.
 ساختن جامعه‌اي كه در آن همه اعضا فضاي امني داشته باشند و در آن احساس راحتي كنند و افكارشان را به اشتراك بگذارند، به شركت كمك مي‌كند از اشتباهاتش درس بگيرد، به جلو حركت كند و خروج از چاله‌اي را كه در آن افتاده است آسان‌تر كند.
در حال حاضر با توجه به ماهيت فناورانه مقوله تحول ديجيتال، اپراتورهاي ارتباطي كشور در اين عرصه سردمداري مي‌كنند و حتي همراه اول به عنوان بزرگ‌ترين اپراتور تلفن همراه كشور ماموريت خود را در اين حوزه با عنوان تحقق روياي ديجيتال تعريف كرده و سعي در توسعه زيرساخت‌هاي فناورانه مبتني بر آخرين نسل تكنولوژي‌هاي دنيا داشته كه با توجه به اهميت اين مقوله، بايد نسبت به اين موارد آگاه باشند تا در راهبري كشور در اين عرصه با مشكلي مواجه نشوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون