• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5333 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ آبان

ادعاي فروش پهپاد توسط ايران

انتخاب|  رييس پيشين كميسيون امنيت ملي مجلس دهم مي‌گويد: در قضيه اوكراين يك اتفاقي شكل گرفته كه معتقدم بيشتر از هر چيز ناشي از نوعي بازي خوردن هميشگي ايرانيان از روس‌هاست. متاسفانه ايرانيان در مسائل مختلف مثل برجام از روس‌ها بازي خوردند و الان هم در بحث اوكراين اين بازي را روس‌ها شروع كرده‌اند.
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه درباره ادعاي فروش پهپاد توسط ايران به روسيه، عنوان كرد: «واقعيت اين است كه آنچه تحت عنوان درگيري ايران در جنگ اوكراين است را من قبول ندارم، چون طبق كنوانسيون بين‌المللي اعلام بي‌طرفي كشورها براي اينكه نشان دهند در جنگي درگير نيستند، كفايت مي‌كند. مثالش هم جنگ ايران و عراق است؛ در اين جنگ 350 شركت خارجي و بيش از 36 كشور دنيا در تجهيز صدام به انواع و اقسام بمب‌هاي متعارف و غيرمتعارف و حتي بمب‌هاي شيمايي دست داشتند ولي وزارت خارجه همه اين كشورها و شركت‌هاي متبوع‌شان اعلام كرده بودند كه در جنگ بي‌طرف هستند.»
اين استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان كرد: «در قضيه اوكراين يك اتفاق ديگري شكل گرفته كه معتقدم بيشتر از هر چيز ناشي از نوعي بازي خوردن هميشگي ايرانيان از روس‌هاست. متاسفانه ايرانيان در مسائل مختلف مثل برجام از روس‌ها بازي خوردند و الان هم در بحث اوكراين اين بازي را روس‌ها شروع كرده‌اند.»
وي ضمن تاكيد بر اينكه روس‌ها اصرار دارند براي جنگ خلاف قاعده خود در اوكراين شريك درست كنند، گفت: «به هر حال حمله به اوكراين يك اقدام خلاف مقررات بين‌المللي بود و روس‌ها به ‌شدت در تنگنا قرار گرفتند، به همين منظور سعي كردند براي خود شريك درست كنند. حتي ما مي‌دانيم بلاروس هم كه عامل روسيه در مرزهاي غربي به حساب مي‌آيد، به گونه‌اي عمل مي‌كند كه از اين قضايا دور باشد، بلاروسي كه حتي سرزمين و آسمان خود را دراختيار نيروهاي نظامي و هوايي روسيه قرار داده است.»
فلاحت‌پيشه ادامه داد: «در ايران متاسفانه يك‌سري سهل‌انگاري‌ها صورت گرفته و برخي افراد غيرمسوول سعي كردند موضوع پهپادها را مطرح كنند ولي كسي كه بسيار آن را مطرح كرد، روسيه بود. روسيه به‌گونه‌اي تحقيرآميز موضوع پهپادهاي ايراني را تحت اين عنوان كه از كيفيت اين پهپادهاي ايراني راضي نيستند، عنوان كرد. پس از آن هم ديديم تكذيبيه‌هاي بعدي روسيه عملا در اين فضا كمكي نكرد. بنابراين معتقدم در عمل، ايران در جنگ اوكراين بي‌طرف است. دولت ايران بايد موضع رسمي مبني بر عدم حضور در جنگ اوكراين و پايان دادن به اين فضاي منفي، بگيرد.»
اين كارشناس سياست خارجي درخصوص تاثير ادعاي مربوط به پهپادها بر برجام، اظهار كرد: «برجام يك مساله جدايي است. من هميشه برجام را در قالب سياست كنترلي امريكا و غرب در قبال ايران ياد كرده‌ام. برجام بخشي از سياست‌هاي كلي امريكا و غرب عليه ايران است و در واقع اين اشتباه است كه بخشي از موافقين يا مخالفين آن فكر مي‌كنند كه برجام بخشي از سياست آشتي ايران و غرب است. ايران و غرب در قانون برجام تا حدي تنش‌زدايي مي‌كنند ولي اين به معناي آشتي و بهبود مناسبات نيست، بلكه دو طرف چالش‌هاي عمده‌اي دارند و چالش برجام هم وجود دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون