• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5333 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ آبان

ادامه از صفحه اول

شرايط گرگ و ميش  و عبور از بحران

هر اندازه كه عدم اعتماد ايجاد كرده‌اند بايد اعتماد را جايگزين آن كنند. اعتمادآفريني هم با شعار، فريب و برخورد امنيتي ايجاد نمي‌شود، بلكه با تلطيف قلوب است كه اعتماد حاصل مي‌شود. بر اساس اعلام خود مسوولان همه كساني كه در خيابان بوده‌اند كه مزدور اجنبي نبوده‌اند. به گفته برخي آقايان اغفال شده‌اند. كسي كه اغفال شده، كتك خورده و آسيب ديده، با نصيحت و امر و نهي و... كه راضي نمي‌شود، بلكه بايد از او دلجويي شود، به او لبخند زده و عذرخواهي شود. بايد اعلام شود كه ما هم تقصير داشتيم كه شرايطي را ايجاد كرديم كه در زاهدان مومن نمازگزار با خائن فريبكار درهم آميختند و امكان تشخيص آنها فراهم نشد.كسي كه در لباس دوست آمد و بنا بر گفته مسوولان انتظامي اغتشاش ايجاد كرد بر اثر غفلت مسوولان اين شرايط را ايجاد كرده است. در واقع در شرايط گرگ و ميش است كه مردم خطا مي‌كنند (به فرض اينكه خطايي صورت گرفته باشد) اين مسوولان هستند كه زمينه چنين عدم شفافيتي را ايجاد كرده‌اند. اگر با مردم شفاف صحبت مي‌شد، چنين شرايطي ايجاد نمي‌شد. اساسا مردم چرا بايد عليه نظامي كه خود ايجاد كرده‌اند، قيام كنند.‌ راه برون‌رفت از مشكلات فعلي كسب اعتماد و استفاده از قوه عاقلانه فاهمه خارج از قدرت سياسي مستقر است.


پاسخ به سه‌پرسش
متاسفانه رويكرد سال‌هاي گذشته در كشور به اين نهادها بسيار قابل تامل است. ايجاد نهادهاي حكومتي و دولتي به جاي نهادهاي مدني، محدود ساختن حدود و ثغور فعاليت اين نهادها، بروكراسي سخت براي فعاليت آنها، تنبيه شدن جامعه از عضويت در اين نهادها، عدم امكان تامين منابع مالي فعاليت اين نهاد و بسيار عوامل ديگر موجب ضعيف شدن نهادها ي مدني و بروز نهادهاي غيرمدني در جامعه شده. امروز اگر اين نهادها در اشكال واقعي وجود داشتند هيچ ‌يك از اشكال بروز حوادث اخير را شاهد نبوديم، شايد بهتر باشد كشور و حاكميت براي پيشگيري از گسست اجتماعي وسيع در قوانين و مقررات تشكيل اين نهادها تجديدنظر كند، شايد بشود گفت‌وگو و مذاكره و انتقاد از طرف كانال‌هاي صحيح آن در ايران صورت گيرد.
در پايان با توجه به دستگيري خبرنگاران و روزنامه‌نگاران كه صرفا به انتقال خبر مبادرت ورزيدند، عرض مي‌كنم كه اين اقدامات نقض واقعي حقوق آن روزنامه‌نگاران و صاحبان قلم در اين عرصه است و آزادي بي‌قيد و شرط ايشان مي‌تواند نشان از سعه صدر حاكميت در برابر رفتارهاي آزاد روزنامه‌نگاران باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون