• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5333 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ آبان

دعواي مركز آمار و بانك مركزي بالا گرفت

نيازي به داشتن دو آمار در يك موضوع نداريم

رييس مركز ملي آمار ايران معتقد است كه راه‌حل اختلافات آماري بين دستگاه‌هاي مختلف، تمكين متولياني مانند بانك مركزي به فهرست آمارهاي رسمي است و در يك حوزه به دو آمار نياز نداريم.به گزارش ايسنا، جواد حسين‌زاده در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا آمارهاي مختلفي درباره يك موضوع از سوي دستگاه‌هايي مانند مركز آمار و بانك مركزي منتشر مي‌شود و چگونه مي‌توان اين مشكل را حل كرد؟ گفت: راه‌حل اختلافات آماري در دنيا اين است كه يك فهرستي براي آمارهاي رسمي تدوين مي‌كنند كه در آن فهرست اولا مشخصات آمارهاي رسمي كشور تعيين مي‌شود و ثانيا متولي توليد آن و تواتر زماني انتشارشان هم اعلام خواهد شد.وي اضافه كرد: در ايران نيز اين اتفاق افتاده است؛ به گونه‌اي كه حدود ۵۰۷ شاخص داريم كه در ليست آمارهاي رسمي قرار گرفته و متولي آن نيز مشخص شده است. مدت زمان زيادي طول كشيد تا بتوان فهرست مورد نظر را گردآوري كنيم.رييس مركز ملي آمار ايران با بيان اينكه فهرست آمارهاي رسمي در همه كشورهايي كه از نظر آمار در رنكينگ رتبه خوبي دارند، وجود دارد، ادامه داد: اين فهرست پس از جلسات بررسي‌هاي بسيار زياد در بالاترين مرجع سياست‌گذاري كشور يعني شوراي عالي آمار به تصويب رسيده است كه براساس آن بانك مركزي وظايفي را در اين فهرست دارد و مي‌توان به آمارهايي از جمله نقدينگي، سپرده‌ها و موضوعات مرتبط با ارز اشاره كرد.
آمار نرخ تورم، بيكاري و رشد اقتصادي
 در حيطه وظايف مركز آمار بوده است
حسين‌زاده اظهار كرد: از سوي ديگر آمارهايي مانند نرخ تورم، رشد اقتصادي، بيكاري و غيره نيز از جمله آمارهايي است كه در اين فهرست در حيطه وظايف مركز آمار بوده و تقسيم كار در زمينه شاخص‌هاي آمار رسمي مشخص شده و به تصويب شوراي عالي نيز رسيده است اما مساله مهم تمكين به اين فهرست بوده كه دستگاه‌ها بايد نسبت به آن تمكين كنند. وي با بيان اينكه تمكين كردن يا نكردن به فهرست‌ آمارهاي رسمي وظيفه مركز آمار نيست در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا دوگانگي در ارايه آمارها اختلالي در تصميم‌گيري و سياست‌گذاري ايجاد نمي‌كند؟ اظهار كرد: اساسا متولي آمارهاي رسمي كشور و ارايه آن مركز آمار است كه از سوي معاون اول رييس‌جمهوري و شخص رييس‌جمهوري بارها اين موضوع اعلام شده است. حتي رهبر انقلاب نيز اختلاف در آمارها را بلايي بزرگ عنوان كردند؛ بنابراين همان‌طور كه در دنيا مرجع توليد شاخص‌هاي آماري مشخص است نيازي به داشتن دو آمار در يك موضوع واحد نداريم. البته مركز آمار و آمارهاي ارايه شده از سوي اين مركز مورد استناد دستگاه‌هاي مختلف تصميم‌گيري است و همواره به اعداد و ارقام ما استناد مي‌شود.
تفاوت شيوه جديد سرشماري نفوس و مسكن
 با روش سنتي
رييس مركز ملي آمار ايران درباره تفاوت روش ثبتي مبنا در سرشماري نفوس و مسكن با شيوه سنتي آن، گفت: در روش سنتي اجراي سرشماري نفوس و مسكن ماموران سرشماري به خانوارها مراجعه مي‌كردند يا به شكل اينترنتي مردم پرسشنامه‌هايي را تكميل مي‌كردند يعني آمارهاي مربوط به سرشماري نفوس و مسكن به صورت خوداظهاري است كه از سال ۱۳۳۵ اين روش اجرا مي‌شود اما در دنيا شيوه‌هاي جديدي مانند ثبتي مبنا با سرعت 
قابل توجهي اجرا مي‌شود.حسين‌زاده اضافه كرد: در شيوه ثبتي مبنا به اين شكل انجام مي‌شود كه به جاي مراجعه به مردم به داده‌ها و اطلاعاتي كه آنها در پايگاه‌هاي اداري از نفوس و مسكن ثبت مي‌كنند، مراجعه مي‌شود و از دريافت لينك اين اطلاعات سرشماري نفوس و مسكن و ويژگي‌هاي آن حاصل مي‌شود. البته اين پروژه بسيار بزرگ و ملي است كه به گفته معاون اول رييس‌جمهوري تنها وظيفه مركز آمار نبوده و همه نظام و دستگاه‌ها بايد براي اجراي هر چه بهتر آن مشاركت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون