• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5342 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۴ آبان

دست برتر جمهوري‌خواهان در انتخابات كنگره

پيش‌بيني نظرسنجي‌ها؛ مجلس نمايندگان به جمهوري‌خواهان مي‌رسد، سنا ممكن است در اختيار دموكرات‌ها بماند

محمدحسين  لطف‌الهي

انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره ايالات‌متحده در شرايطي روز سه‌شنبه 8 نوامبر برگزار خواهد شد كه نتايج اين انتخابات مي‌تواند جهت‌گيري و سياست‌هاي دو مجلس نمايندگان و سناي امريكا طي دو سال آينده و همچنين تمامي برنامه‌هاي بر زمين مانده‌ دولت جو بايدن را تعيين كند.

از مدت‌ها پيش نظرسنجي‌هاي بسياري در خصوص نتايج نهايي انتخابات كنگره انجام گرفته و در شرايطي كه شواهد نشان مي‌داد دموكرات‌ها با اندكي خوش‌شانسي قادر به حفظ دست‌كم يكي از دو مجلس نمايندگان يا سنا خواهند بود، به نظر مي‌رسد به مرور زمان همه‌ چيز براي دموكرات‌ها در حال بدتر شدن است. از اواخر آگوست 2021 به اين سو، تعداد كساني كه از عملكرد جو بايدن رييس‌جمهور دموكرات ايالات متحده راضي هستند از تعداد كساني كه عملكرد او را بد ارزيابي مي‌كنند، كمتر شده است. براساس ميانگين 25 نظرسنجي مختلف كه در بازه زماني 20 اكتبر تا دوم نوامبر انجام گرفته تا روز جمعه چهارم نوامبر مجموعا 53.2 درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي‌ها از عملكرد بايدن راضي نيستند و تنها 43.2 درصد از آنها از آنچه بايدن طي بيش از 650 روز رياست‌جمهوري انجام داده، رضايت دارند. در صورتي كه جمهوري‌خواهان بتوانند حتي يكي از دو مجلس را نيز دراختيار بگيرند، كار براي دولت بايدن از اين هم سخت‌تر خواهد شد. در حال حاضر سرنوشت مجموعه گسترده‌اي طرح‌ها و لوايح حياتي براي كاخ سفيد در هاله‌اي از ابهام باقي مانده و اگر دموكرات‌ها نتوانند اين طرح‌ها و لوايح را به تصويب برسانند، در شرايطي در انتخابات رياست‌جمهوري آينده حاضر خواهند شد كه نتوانسته‌اند به بخش زيادي از وعده‌هايي كه در كارزار انتخاباتي سال 2020 داده‌اند، عمل كنند. آمارها نشان مي‌دهد، زماني كه از شهروندان امريكايي سوال مي‌شود آنها در انتخابات پيش‌رو از حزب جمهوري‌خواه حمايت مي‌كنند يا حزب دموكرات، تعداد حاميان دو حزب تقريبا برابر است، اما نگاهي جزيي‌تر به آمارها بيانگر آن است كه هر چند دموكرات‌ها در ماه گذشته توانستند وضعيت خود را تا حدودي در اين نظرسنجي‌ها بهبود بخشند و حتي در مقاطعي در جايگاه بالاتري نسبت به جمهوري‌خواهان قرار گيرند اما در شرايط فعلي اين جمهوري‌خواهان هستند كه در ميانگين نظرسنجي‌ها پيشتازند.

مرور يك رويه تاريخي
بررسي تاريخي انتخابات‌ ميان‌دوره‌اي كنگره در ايالات‌متحده نشان مي‌دهد كه به‌طور معمول حزبي كه در انتخابات رياست‌جمهوري پيروز شده و كاخ سفيد را دراختيار دارد، زماني كه پس از گذشت دو سال از دوره چهارساله رياست‌جمهوري قرار است محبوبيت خود را به سنجه صندوق راي بسپارد، در انتخابات مجلس نمايندگان شكست مي‌خورد. در سال 2006، جرج دبليو بوش، رييس‌جمهور وقت ايالات متحده شكست جمهوري‌خواهان در انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس نمايندگان را يك «شكست بد» توصيف كرد. در سال 2010، باراك اوباما پس از اينكه حزبش 63 كرسي از مجلس نمايندگان را به رقيب واگذار كرد، نتيجه را «ننگين و شرم‌آور» خواند. در سال 2018 نيز در شرايطي كه دونالد ترامپ اميدوار بود به واسطه عملكرد اقتصادي او حزبش نتايج خوبي را كسب كند، جمهوري‌خواهان 46 كرسي را از دست دادند تا كنترل مجلس نمايندگان به دست حزب دموكرات بيفتد.

پيش‌بيني‌ها از انتخابات مجلس نمايندگان
امسال، جمهوري‌خواهان فقط به 5 كرسي بيشتر نياز دارند كه اكثريت مجلس نمايندگان را از دموكرات‌ها بگيرند. وب‌سايت Fivethirtyeight وابسته به اي‌بي‌سي‌نيوز كه كار مدل‌سازي‌هاي آماري را انجام مي‌دهد، نوشته است كه پس از 40 هزار بار مدل‌سازي آماري و جمع‌بندي تمامي اتفاقاتي كه ممكن است در انتخابات مجلس نمايندگان رخ دهد به اين نتيجه رسيده كه شانس جمهوري‌خواهان براي پيروزي در اين انتخابات 85 درصد و شانس دموكرات‌ها 15درصد است. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد در حال حاضر جمهوري‌خواهان در رقابت بر سر 199 كرسي از 435 كرسي با احتمال زيادي برنده خواهند بود. دموكرات‌ها نيز مي‌توانند 165 كرسي را از آن خود كنند. از ميان ديگر كرسي‌هاي باقي‌مانده، جمهوري‌خواهان براي كسب 21 كرسي وضعيت بهتري دارند و دموكرات‌ها نيز در رقابت براي 50 كرسي در حال حاضر جلوترند. هر حزب براي كسب اكثريت مجلس نمايندگان بايد دست‌كم 218 كرسي را از آن خود كند. روايت وب‌سايت RealClearPolitics از نظرسنجي‌ها بسيار متفاوت‌تر است. اين وب‌سايت كه نظرسنجي‌هاي بيشتري در بررسي داده‌هاي نهايي خود لحاظ كرده احتمال پيروزي دموكرات‌ها در 174 كرسي را بيشتر مي‌داند، از شانس بيشتر دموكرات‌ها براي پيروزي در 228 كرسي مي‌گويد و 33 كرسي را نيز رقابتي و غيرقابل پيش‌بيني توصيف مي‌كند. اين وب‌سايت پيش‌بيني كرده است كه جمهوري‌خواهان حدود 32 كرسي به تعداد كرسي‌هاي خود در دوره كنوني اضافه خواهند كرد. در حال حاضر در مجلس نمايندگان 220 دموكرات و 213 جمهوري‌خواه عضويت دارند. اين نتايج نظرسنجي‌ها به معناي شكست قطعي دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان نيست. كارشناسان معتقدند مساله حقوق زنان و موضوع سقط جنين دو مساله‌اي است كه دموكرات‌ها اميدوارند با تكيه بر آنها شهروندان را قانع كنند كه به‌رغم ايرادات بسياري كه در حزب دموكرات وجود دارد، به اين حزب راي دهند. به گزارش «اعتماد»، ديوان عالي فدرال امريكا كه مجموعا از 9 قاضي (6 محافظه‌كار و 3 ليبرال) تشكيل شده تير ماه سال جاري تصميم گرفت اعطاي «حق سقط جنين» به شهروندان را برخلاف قانون اساسي ايالات متحده اعلام كرده و راه را براي تصويب قوانين محدودكننده درخصوص سقط جنين در ايالت‌ها باز كند. تصميم ديوان عالي فدرال امريكا براي لغو قانون 49 ساله «رو عليه ويد»
 (Roe vs. Wade) در شرايطي اتخاذ شد كه براساس نظرسنجي‌ها در سطح ملي، اكثريت قاطع شهروندان امريكايي با اين تصميم مخالف بودند و تصميم‌گيري درخصوص به دنيا آوردن فرزند يا سقط جنين را يك انتخاب شخصي براي زنان توصيف مي‌كردند. دموكرات‌ها اميدوارند تمايل زنان و به ويژه اقشار جوان جامعه به حفظ اين حقوق باعث شود تا آنها در انتخابات پيش‌رو به كانديداهاي دموكرات راي دهند. آمارها نشان مي‌دهد در ميان كساني كه تاكنون به صورت زودهنگام راي خود را به صندوق انداخته‌اند دموكرات‌ها دست برتر را دارند اما به‌طور معمول در راي‌گيري حضوري جمهوري‌خواهان آراي بيشتري كسب مي‌كنند.

7 رقابتي كه آينده سنا را مي‌سازند
انتخابات مجلس سنا در سال 2022 بسيار رقابتي‌تر و نزديك‌تر از انتخابات مجلس نمايندگان است. ميانگين‌ نظرسنجي‌ها بر اساس برآيند هر دو وب‌سايت انتخاباتي معتبر RealClearPolitics و Fivethirtyeight نشان مي‌دهد جمهوري‌خواهان 48 كرسي و دموكرات‌ها 45 كرسي را كسب خواهند كرد و رقابت بر سر 7 كرسي نزديك و شانه به شانه خواهد بود. دو ايالتي كه در سال 2020 باعث شدند دموكرات‌ها پس از چند سال ناكامي بتوانند بار ديگر اكثريت شكننده‌اي را در مجلس سنا تشكيل دهند، امسال نيز رقابت تنگاتنگي را تجربه مي‌كنند و شرايط به نحوي پيش مي‌رود كه به نظر مي‌رسد آنها كار سختي براي پيروزي دوباره در اين دو ايالات دارند. در جرجيا، رافائل ورناك كشيش 54 ساله و در آريزونا مارك كلي، كارمند 58 ساله و سابق ناسا بايد از پيروزي‌هاي خفيف خود در سال 2020 دفاع كنند. علاوه بر اين دو ايالت، سناتور دموكرات نوادا كاترين كورتز ماستو هم با فاصله بسيار اندكي از رقيب خود پيش است و با توجه به پيروزي خفيف بايدن در اين ايالت‌ها در سال 2020 و كاهش جدي محبوبيت او در يك‌سال و نيم گذشته، به نظر مي‌رسد روز به روز وضعيت براي دموكرات‌هاي اين ايالت‌ها سخت‌تر شود. در نوادا و جرجيا كانديداهاي جمهوري‌خواه با حدود يك درصد اختلاف در نظرسنجي‌ها پيشتازند و در آريزونا مارك كلي دموكرات با همين اختلاف از رقيب خود پيش است. دموكرات‌ها براي دفاع از كرسي سناتور مگي حسن در نيوهمپشاير نيز مجبور به رقابت هستند. مگي حسن در ماه نوامبر، زماني كه كريس سونونو، فرماندار محبوب و جمهوري‌خواه نيوهمپشاير اعلام كرد كه در مقابل او نامزد نمي‌شود، نفسي به راحتي كشيد و كمي خيالش براي ادامه رقابت‌ها راحت شد اما تجربه تاريخي نشان مي‌دهد راي شهروندان نيوهمپشاير سيال است و ممكن است آنها اين‌بار به مگي حسن اعتماد نكنند. در حال حاضر در اين ايالت، دونالد بالداك از حزب جمهوري‌خواه كانديداست و دموكرات‌ها با 3 درصد اختلاف نسبت به جمهوري‌خواهان پيشتازند. در دو ايالت پنسيلوانيا و كاروليناي شمالي وضعيت اندكي متفاوت است. سناتورهاي جمهوري‌خواه اين دو ايالت يعني پت تومي و ريچارد بار در آستانه بازنشستگي هستند و در نبود اين دو چهره با سابقه جمهوري‌خواهان در رقابت نزديك با دموكرات‌ها كار بسيار سختي براي پيروزي دارند. بايدن در سال 2020 توانست در پنسيلوانيا و ويسكانسين پيروز شود و در كاروليناي شمالي با اختلافي بسيار اندك شكست خورد. در حال حاضر در پنسيلوانيا، جان فترمن از حزب دموكرات با يك درصد اختلاف از محمت اُز از حزب جمهوري‌خواه پيش است. در ويسكانسين، ران جانسون از حزب جمهوري‌خواه با 4درصد از رقيب دموكرات خود ماندلا بارنس پيش افتاده و در كاروليناي شمالي هم تد باد جمهوري‌خواه با 4درصد پيشتاز رقابت است. در حال حاضر هر دو حزب 50 كرسي در سنا دارند و دموكرات‌ها با بهره‌گيري از راي تساوي‌شكن كامالا هريس مصوبات خود را به تصويب مي‌رسانند. 35 كرسي سنا در انتخابات پيش‌رو به راي گذاشته خواهد شد كه از اين ميان 21 كرسي متعلق به جمهوري‌خواهان بوده و 14 كرسي را نيز دموكرات‌ها در اختيار داشتند.

انتخابات فرمانداري‌ها
شانس دموكرات‌ها بيشتر است
در انتخابات امسال، 36 ايالت قرار است فرماندار جديد خود را انتخاب كنند. دموكرات‌ها در وضعيت دفاعي قرار دارند و مي‌خواهند به دفاع از برتري سال‌هاي گذشته بپردازند، اما كار سختي پيش روي خود دارند. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد 14 ايالت به دموكرات‌ها خواهد رسيد و 17 ايالت سهم جمهوري‌خواهان خواهد بود. 5 ايالت نيز وضعيت رقابتي خواهد داشت. در اين 5 ايالت نيز دست‌كم در سه ايالت دموكرات‌ها پيشتازند و در دو ايالت ديگر رقابت به حدي نزديك است كه امكان پيش‌بيني تقريبي هم وجود ندارد.

آزموني براي دموكراسي امريكايي
انتخابات پيش روي كنگره اولين انتخابات سراسري در ايالات متحده پس از خروج دونالد ترامپ از كاخ سفيد است. از طرفي، تعداد زيادي از كانديداهاي حزب جمهوري‌خواه در گذشته سابقه زير سوال بردن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري 2020 را دارند و اين مساله مي‌تواند خطري جدي براي دموكراسي در ايالات متحده باشد. در صورت پيروزي اين افراد در انتخابات و ورودشان به كنگره، انتخابات رياست‌جمهوري بعد در شرايطي برگزار خواهد شد كه اين افراد بايد نتايج آن را تعيين كنند و عدم باور آنها به دموكراسي در صورت شكست كار را براي ايالات متحده سخت مي‌كند. روزنامه گاردين نوشته است: «پيروزي جمهوري‌خواهان در انتخابات مجلس نمايندگان به معناي آن است كه ديگر هيچ قانوني درخصوص تثبيت حق راي طي دو سال آينده تصويب نخواهد شد و با توجه به قوانين ايالتي كه جمهوري‌خواهان براي محدود كردن حق راي در ايالات تصويب مي‌كنند، وضعيت دموكراسي ايالات متحده متزلزل‌تر مي‌شود.»


ترامپ: دوباره كانديدا مي‌شوم

ترامپ شامگاه پنجشنبه در يك نشست انتخاباتي پيش از برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره در ۸ نوامبر (۱۷ آبان) اعلام كرد: براي موفقيت، امنيت و شكوه كشورم، به احتمال خيلي خيلي زياد دوباره نامزد انتخابات رياست‌جمهوري‌ خواهم شد. ترامپ گفت: «من دوبار در انتخابات شركت كردم. بار دوم با نتايج بهتري پيروز شدم و ميليون‌ها راي بيشتر از سال ۲۰۱۶ به دست آوردم.» وي گفت: «حالا براي اينكه كشورمان بار ديگر پرافتخار و ايمن باشد، به احتمال بسيار بسيار زياد بار ديگر نامزد مي‌شوم و در اين باره به زودي اطلاع‌رساني مي‌كنم.» وي خطاب به هواداران خود در ايالات آيوواي امريكا خاطرنشان كرد: آماده باشيد. رييس‌جمهوري پيشين امريكا در اين نشست انتخاباتي، از هواداران خود خواست در انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره به نامزدهاي جمهوري‌خواه راي دهند و با اين كار به فعاليت سياسي نانسي پلوسي (رييس دموكرات مجلس نمايندگان امريكا) پايان داده و جو بايدن رييس‌جمهوري اين كشور و «ديوانه‌هاي افراطي چپگرا» را متوقف كنند. ترامپ، اختلالات جسمي و ذهني بايدن را يادآور و وي را بدترين رييس‌جمهوري تاريخ امريكا اعلام كرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون