• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5342 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۴ آبان

نگاهي به منظومه «با لالايي ياد مي‌گيرم»

آموختن با لالايي

«با لالايي ياد مي‌گيرم» كه به قلم مهرداد محمدپور و در شانزده قطعه جداگانه سروده شده؛ عنوان نخستين مجموعه لالايي فرهنگي - آموزشي تاليفي ايراني با موضوع ادبيات كودك است كه به زبان ترانه و در سيصد و نود و چهار بيت به رشته تحرير در آمده و مي‌خواهد روايتگر موضوعات جالب توجهي باشد. 
1- بخش مكتوب اين اثر شامل: شانزده جلد كتاب مصور مجموعا در سيصدوهشتادوچهار صفحه كه به همت ليدا طاهري، به صورت دستي و با تكنيك ميكس تصويرسازي شده؛ تا هر بيننده‌اي را در همان نخستين نگاه، مجذوب زيبايي‌هاي سحرانگيز سبك تصويرگري خود كند، چرا كه بر اساس موضوع و درونمايه تشكيل‌دهنده هر شعر يا قصه جالبي كه تصويرگري آن به وي سپرده مي‌شود؛ پيوسته مي‌كوشد با قلم ظريف و پركار خود؛ شخصيت‌پردازي‌هاي كودكانه و جذابي را در دنياي هيجان‌انگيزي از رنگ‌هاي تركيبي گرم و سرد، به تصوير بكشد؛ تا همچنان با ارايه مجموعه‌هاي چشم‌نوازي از تصاويري خيال‌انگيز، مخاطبانش را غافلگير كند.
2- بخش شنيداري شامل: روايت كلامي پنجاه صفحه از متن‌هاي تاليفي به نظم و نثر مجموعا در شانزده قطعه كه عذرا وكيلي آن را روايت كرده؛ تا با لحن مادرانه خود همچون پنجاه سال گذشته، علاوه بر خلق خاطرات ماندگار براي كودكان امروز و فردا، خاطرات خوش كودكان ديروز را نيز، همچنان براي‌شان زنده نگه دارد. البته به لطف همراهي موسيقي‌هاي روح‌نوازي از Andrew Fitzgerald و Jeff Victor كه در سبك New-age music ساخته شدند؛ تا روايت موسيقايي خلاقانه‌اي باشند از شناخته‌شده‌ترين تم‌هاي لالايي‌هاي كودكانه. نغمه‌هاي آرام و دلنشيني كه با صداي جادويي سازهايي همچون: پيانو، ويولن، باسون، گيتار، فلوت، بلز و سمپل‌هاي گوش‌نواز جعبه موسيقي كه بسيار هم خيال‌انگيزند؛ شنيدني‌تر مي‌شوند؛ تا علاوه بر نوزادان و كودكان، والدين شان نيز همراه آنها، لذت يك خواب شيرين را تجربه كنند. البته اين موسيقي‌ها را به تناوب در تمام طول شبانه‌روز هم مي‌توان شنيد. به عنوان مثال: هنگام مطالعه، يا همزمان با انجام فعاليت‌هاي هنري، يا وقت رسيدگي به كارهاي روزانه در منزل، يا داخل اتومبيل در حال رانندگي، چرا كه فضاي كلي حاكم بر ساختار اين موسيقي‌ها، آنقدر روشن و اميدبخش است كه با هربار شنيده شدن به ميزان قابل ملاحظه‌اي، از شدت هيجانات رواني ناخوشايند شنوندگانش كاسته مي‌شود.  انتخاب و تدوين موسيقي متن اثر يادشده نيز توسط مهرداد محمدپور صورت گرفته كه از ميان هفتصد و بيست قطعه موسيقي، شانزده قطعه بي‌نظير را در خود جاي داده است؛ تا لذت گوش سپردن به لالايي‌ها، با همراهي اين ملودي‌هاي خاطره‌انگيز دوچندان شود. ناگفته نماند نسخه بي‌كلام اين موسيقي‌هاي رويايي نيز كه همچون دنياي كودكان، پاك و بي‌آلايشند؛ در بخش شنيداري مجموعه مذكور قابل شنيدن است تا با ايجاد آرامش رواني پايدار در مخاطبان جدي اين‌گونه آثار، استرس ناشي از تنش‌هاي روزمره را كه امروزه يكي از شايع‌ترين عوارض زندگي مدرن در جوامع صنعتي به شمار مي‌آيد از آنها دور كند تا به تدريج و با تمركز ذهني بيشتري، به فعاليت‌هاي معمول‌شان ادامه دهند. البته در صورتي كه گوش سپردن به چنين موسيقي‌هاي آرامش‌بخشي كه تمركز ذهني شنوندگانش را نيز به مرور زمان تقويت مي‌كند؛ همواره از سوي آنها جدي تلقي شود.
 هدف از توليد اين مجموعه آموزش موضوعات بسيار مهمي است كه نمونه‌هاي متعدد آن را علاوه بر كتب درسي دوره پيش‌دبستاني، در اغلب كتاب‌هاي درسي تمام پايه‌هاي دوره ابتدايي هم، به وضوح مي‌توان مشاهده كرد. اما به دليل تنوع موضوعات و گستردگي مطالب از يك‌سو و نحوه آموزش آن به دانش‌آموزان از سوي ديگر كه جذابيت چنداني هم براي‌شان ندارد؛ به نظر مي‌رسد لذت واقعي مطالعه و درك آن را نيز در كتاب‌هاي درسي خود، آنچنانكه بايد احساس نمي‌كنند. دلايل تامل‌برانگيزي كه خوشبختانه زمينه‌ساز شكل‌گيري اين مجموعه نوآورانه شد؛ تا با بهره‌گيري هوشمندانه از زبان هنر به شيوه خلاقانه‌اي، گنجينه منحصر به فردي از متفاوت‌ترين لالايي‌هاي فرهنگي آموزشي را در دسترس دوستدارانش قرار دهد؛ به اين اميد كه لذت واقعي مطالعه و درك آن را هرگز از ياد نبرند! هرچند ناگفته پيداست كه دوستداران اين منظومه خيال‌انگيز را، تنها در ميان جامعه دانش‌آموزي، نبايد جست‌وجو كرد چرا كه براي لذت بردن و كسب آگاهي بيشتر از اين دايره‌المعارف فرهنگي - آموزشي، نه محدوديت سني خاصي براي مخاطبانش در نظر گرفته شده و نه گروه‌هاي خاصي صرفا مخاطب آن هستند. بنابراين همه افراد جامعه در صورت تمايل خواهند توانست يكي از مخاطبان جدي «با لالايي ياد مي‌گيرم» باشند؛ تا به موضوعات مطرح شده در آن، با عناوين شانزده‌گانه -گل‌ها، گياهان دارويي، درختان، ميوه‌هاي بهار و تابستان، ميوه‌هاي پاييز و زمستان، سبزيجات، صيفي‌جات، لبنيات، طبيعت، آبزيان، پرندگان، حيوانات اهلي، حيوانات وحشي، حشرات، منظومه شمسي، رنگ‌ها - از زاويه ديگري بنگرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون