• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5348 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۱ آبان

خبرخوان

فروش كالاهاي  ايراني  با  نام  برند‌هاي خارجي!
بررسي‌ها نشان مي‌دهد برخي شركت‌هاي ايراني با مجوز رسمي، كالاي توليدي خود را بدون اخذ نمايندگي از برندهاي تجاري خارجي، با لوگوي اين شركت‌هاي مطرح به فروش مي‌رسانند.رصد بازار لوازم‌خانگي، پوشاك و تلفن همراه كشور بيانگر آن است كه برخي شركت‌هاي داخلي، با وجود داشتن مجوز از وزارت صمت و نهادهاي مربوطه، توليدات خود را با درج لوگوي شركت‌هاي خارجي به فروش مي‌رسانند. به عنوان نمونه در برخي فروشگاه‌هاي اينترنتي، شاهد حضور تلويزيون سوني هستيم در صورتي‌ كه امكان واردات قانوني اين برند تجاري وجود ندارد، با مراجعه به توضيحات اين كالا، پرده عجيبي از ماجرا نمايان مي‌شود. استعلام شناسه اختصاصي اين كالا در سامانه جامع تجارت بيانگر آن است كه تلويزيون سوني موجود در اين فروشگاه توليد يك شركت ايراني است.


تورم نقطه‌اي مرغداري‌هاي صنعتي به ۹۰ درصد رسيد
مركز آمار ايران تازه‌ترين گزارش خود از تورم قيمت توليدكننده مرغداري‌ها و گاوداري‌هاي صنعتي در تابستان امسال را منتشر كرده است. نتايج اين گزارش نشان مي‌دهد تورم سالانه قيمت توليدكننده محصولات گاوداري‌هاي صنعتي به 67.2 درصد و تورم توليدكننده مرغداري‌هاي صنعتي با 9 درصد افزايش به 52.4 درصد رسيده است. جزييات گزارش مركز آمار ايران از تورم توليدكننده مرغداري‌هاي صنعتي نيز نشان مي‌دهد تورم سالانه در اين بخش نسبت به تورم ۴۳.۴ درصدي در بهار امسال، ۹ درصد افزايش داشته است. در اين فصل، در ميان قلم‌هاي مرغداري‌هاي صنعتي كشور، كمترين تورم سالانه مربوط به قلم «كود» با ۲۸.۵ درصد و بيشترين آن مربوط به «پولت» با ۵۷ درصد بوده است. تورم نقطه‌اي اين بخش در تابستان امسال نيز به ۸۹.۶ درصد كه نسبت به تورم نقطه‌اي ۴۶.۱ درصدي در بهار امسال، ۴۳.۵ درصد افزايش داشته است. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدكنندگان محصولات مرغداري‌هاي صنعتي به ازاي توليد قلم‌هاي خود در داخل كشور، در فصل تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل تابستان سال قبل، ۸۹.۶ درصد افزايش دارد. در بين قلم‌هاي مرغداري‌هاي صنعتي، كمترين تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به «كود» با ۳۳.۱ درصد و بيشترين آن مربوط به «مرغ گوشتي» با ۱۱۱.۳ درصد است.


تورم ۵۰  درصدي در  بودجه دولت  قابل  پيش‌بيني  بود
غلامرضا نوري، نماينده بستان‌آباد گفت: شرايط اقتصادي حال حاضر در جامعه، زاييده بودجه تورم‌زايي است كه لايحه آن را دولت آورده است. بخش تورم‌زايي بودجه غير از يك‌سري اصلاحات جزيي، مابقي آن در مجلس اصلاح نشد و چنين شرايطي قابل پيش‌بيني بود. وي افزود: در واقع حدود ۵۰ درصد تورم در لايحه بودجه‌اي كه به مجلس پيشنهاد داده شده بود و مجلس آن را به دولت برگشت داد، قابل ارزيابي بود؛ با مالياتي كه قرار بود افزايش پيدا كند و خلق غيرمستقيم پول در قالب اوراق قرار بود اتفاق بيفتد و افزايشي كه در نرخ برخي خدمات بود. همچنين افزايشي كه در تعرفه‌ها انجام گرفت و حذف ارز ترجيحي همگي دست به دست هم دادند و اين شرايط را به وجود آوردند. از اين‌رو، تورم ۵۰ درصدي تقريبا، همان زمان نيز قابل پيش‌بيني بود. عضو كميسيون كشاورزي مجلس تصريح كرد: منتها معتقد هستم دولت همين موارد درج شده در بودجه را به درستي اجرا نكرد. به عنوان نمونه در بحث حذف ارز ترجيحي، دولت قرار بود در صورت اجراي اين كار، كارت الكترونيكي به مردم بدهد و اينكه قيمت‌ها ثابت بماند و از نرخ شهريور ۱۴۰۰ بالاتر نرود و هزينه تمام شده‌اي كه افزايش پيدا مي‌كرد را از طريق كارت الكترونيك در پايانه‌هاي مشخص به نفع توليدكننده‌ها پرداخت كند كه  اين اتفاق  هم  نيفتاد.


شبكه‌هاي  بومي  ۲۳  ميليون كاربر  دارند
ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي در حاشيه جلسه درباره بسته حمايت دولت از كسب‌وكارهاي اينترنتي گفت: استفاده بيشتر از پيام‌رسان‌ها و شبكه‌هاي داخلي در كشور و ثبات آن بررسي شد و آمارها نشان مي‌دهد بيش از ۶۰ درصد كسب‌وكارهاي خرد در ۱۰ زيرساخت داخلي فعال شده‌اند.دبير شوراي عالي فضاي مجازي در گزارشي با تاكيد بر اينكه بيش از ۶۰ درصد كسب‌وكارهاي خرد، يعني بيش از يك ميليون، در سكوهاي داخلي مشغول به فعاليت هستند و ۲۳ ميليون كاربر يكتا در شبكه‌هاي اجتماعي داخلي عضو شده‌اند، اعلام كرد كه تلاش اين سكوها براي ارتقاي كمي و كيفي خدمات و  تامين حداكثري نيازهاي كاربران به مرور موجب افزايش كاربران فعال خواهد  بود.


رشد ۲  برابري  مصرف گاز  بخش  خانگي
محمدرضا جولايي، مدير ديسپچينگ شركت ملي گاز ايران با اشاره به پيش‌بيني ورود يك جبهه هواي سرد از شمال و شمال شرق به كشور و احتمال كاهش دماي هوا تا زير صفر درجه اظهار كرد: پيش‌بيني ما اين است كه تا اواسط هفته آينده، مقدار مصرف در بخش خانگي-  تجاري به بيش از 500 ميليون مترمكعب برسد.جولايي درباره اهميت توجه به مديريت مصرف گاز در هفته‌هاي آينده گفت: هم‌اكنون مصرف در استان‌ها عادي است، اما با توجه به شرايط جوي و اينكه در اوج مصرف، از هم‌اكنون، افزايش 100 درصدي را در مصرف گاز ثبت كرده است و تا هفته آينده، 100 درصد ديگر هم به مصرف اضافه مي‌شود؛ از اين‌رو نياز است كه براي تداوم گازرساني در كل شبكه، مديريت مصرف را به‌ صورت جدي در دستور كار قرار دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون