• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5353 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۶ آبان

هر جام جهاني كدام ستاره‌ها را از دست داد؟

روماريو، باجو و بنزما و بزرگاني كه سرنوشت به آنها خيانت كرد

هر دوره جام جهاني يك ستاره بزرگ داشته كه از حضور در تيم ملي كشورش بازمانده است. از اين بابت مدير يك تيم ملي بودن هميشه يك شغل پردردسر است چراكه از جانب افكار عمومي و رسانه‌ها در مورد انتخاب‌هاي سرمربي سروصداي كر‌كننده‌اي وجود دارد. برخي اوقات اعلام ليست‌هاي نهايي داستان‌هايي پديد مي‌آورند كه دنياي فوتبال را تكان مي‌دهند. در ادامه تعدادي از بزرگ‌ترين بازيكناني كه در يك جام جهاني ناديده گرفته شدند آورده شده: 

كارلوس آلبرتو- 1966
يكي از گلزنان فينال جام جهاني در زماني كه كاپيتان سلسائو بود، به عنوان يك مدافع راست افسانه‌اي به‌طور شگفت‌انگيزي از تركيب اوليه تمريني 44 نفره برزيل براي جام جهاني 1966 انگليس حذف شد. به جاي او سانتوش 37 ساله كه به اندازه خود آلبرتو نمادين بود انتخاب شد و براي چهارمين جام جهاني بازي كرد. با اين حال ناراحتي آلبرتو آنقدر طولاني نشد چون برزيل در يكي از بدترين عملكردهاي خود در بزرگ‌ترين صحنه فوتبال جهاني در مرحله گروهي كنار رفت. 

ديه گو مارادونا-1978
مارادونا به رغم اينكه فقط 17 سال سن داشت با گلزني‌هاي خود براي آرژانتين جونيورز تاثيرات زيادي بر جا گذاشته بود و با نزديك شدن به جام جهاني كه در كشور خودش برگزار مي‌شد به تيم زير 20 ساله آرژانتين دعوت شد. با اين حال سزار لوئيس منوتي مربي عملگراي آلبي سلسته استعداد نوظهور آرژانتين را نخواست. در نتيجه مارادونا يك لحظه باشكوه يعني قهرماني در جام جهاني را از دست داد. 

ليام برادي-1990
برادي يكي از بهترين بازيكناني است كه جمهوري ايرلند تا به حال به خودش ديده است. اسطوره آرسنال ليام برادي اما هرگز نماينده كشورش در يك تورنمنت بزرگ نبود. سبك بازي او با شكل مربي‌گري جك چارلتون همخواني نداشت و به همين دليل ستاره آن زمان وستهم براي جام جهاني 1990 به تيم ملي فراخوانده نشد. اين تصميم به دوران بازيگري او پايان داد. بردي در صحبت با رسانه‌ها در سال 2020 تاكيد كرد كه كينه‌اي در دل ندارد اما همچنان مي‌گفت: «زماني كه در سال 1990 موفق شديم تيم پيشرفت كرده بود. من بازيكن مازاد بودم. جك بچه‌هايي داشت كه در خط مياني مي‌توانست از آنها استفاده كند. شايد سبك من با آن زمان جور در نمي‌آمد. اگر مربي ديگري داشتم كه به نوع ديگري از فوتبال اعتقاد داشت مي‌توانستم در جام جهاني 1990 حضور داشته باشم اما مربي چنين تمايلي نداشت. او مي‌خواست توپ در سريع‌ترين زمان ممكن از عقب به جلو برود و دفاع را تحت فشار قرار دهد تا اشتباه كنند نه اينكه فوتبال خلاقانه‌اي را امتحان كند.

روبرتو مانچيني-1994
بر اساس اعترافي كه خود مانچيني سرمربي قهرمان يورو 2020 كرد مشخص شده اين بيشتر خرابكاري خودش بوده تا سرمربي آن زمان ايتاليا. روبرتو مانچيني كه در زمان بازي خود ارتباطي توفاني با آتزوري داشت از حضور در تيم آريگو ساچي براي حضور در جام جهاني 1994 ايالات متحده خودداري كرد. زيرا معتقد بود سيستم مورد نظر سرمربي بهترين كارايي ممكن را ارايه نمي‌دهد. ايتاليا به فينال رسيد اما از برزيل در ضربات پنالتي شكست خورد. مانچيني در سال 2009 در مصاحبه‌اي گفت من از دنبال كردن آريگو ساچي در ايالات متحده خودداري كردم. اشتباهي كه هزينه گزافي را بابت آن پرداخت كردم. امروز مي‌توانم بگويم كه از آن پشيمان هستم. البته خيلي دير شده است. 

رود گوليت-1994
رود گوليت 31 ساله پس از 13 ماه غيبت همراه با ديك ادووكات بازگشت اما بدون ذكر دليل خاصي و به شكل عجيبي در آستانه مسابقات از اردوي تيم كنار رفت. خروج او در يك كنفرانس مطبوعاتي جنجالي رقم خورد. او كنار ادووكات نشست و اين مساله را مطرح كرد. بعدها معلوم شد كه برنده توپ طلا، مانند مانچيني روش‌هاي سرمربي خود را زير سوال مي‌برده و باور نداشته كه ادووكات بتواند از نقاط قوت او استفاده كند. 

پل گاسكوئين-1998
به گفته يان رايت اين كنار گذاشتن باعث شد افسانه فوتبال انگليس اتاق هتلش را به زباله‌داني تبديل كند. گلن هادل سرمربي سه شيرها تصميم بزرگي گرفته بود و ستاره انگليس در يورو 96 را به دليل نگراني از تناسب اندام از تيم كنار گذاشت. او بعد از اينكه عكس‌هاي گازا را در حال كباب خوردن درست يك هفته قبل از شروع مسابقات ديد اين تصميم را گرفت. به اين ترتيب گاسكوئين جام جهاني 98 را از دست داد. اگرچه او در آن فصل در سطح باشگاهي عملكرد فوق‌العاده‌اي به ثبت نرسانده بود اما سهم قابل توجهي در راهيابي انگليس به جام جهاني ايفا كرده بود. محروميت او از حضور در فرانسه نشانه غم‌انگيز پايان دوران حرفه‌اي او بود. هادل در سال 2015 گفت مي‌توانستيد ببينيد كه او تناسب اندام نداشت. اخراج او غم‌انگيزترين كاري بود كه در زندگي‌ام انجام دادم. او از تيم كنار رفت صرفا به اين دليل كه آمادگي لازم را نداشت و براي مسابقات آماده نبود.

جان فرانكو زولا-1998
جان‌فرانكو زولا اسطوره چلسي با وجود كمك به ايتاليا در انتخابي جام جهاني آن هم با يك گل خيره‌كننده در ومبلي از رفتن با تيم به جام جهاني باز ماند چراكه چزاره مالديني سرمربي ايتاليا تصميم گرفت باجو كه در جام جهاني 1994 در فينال پنالتي خراب كرده بود را با خود به فرانسه ببرد. 

نيكلا آنلكا-1994
نيكلاس آنلكا بعد از اولين فصل كه تاثيرگذارترين حضور او در آرسنال هم بود در سن 19 سالگي در تركيب موقت تيم فرانسه براي حضور در جام جهاني به ميزباني كشورش قرار گرفت. اما سرمربي تيم امه ژاكه در آخرين لحظات او را به خاطر تيري هانري و ديويد ترزگه حذف كرد. او همچنين كريستف درگاري و استفان گيوارك را به آنلكا ترجيح داد. ژاكه در آن زمان گفت تنها نگراني من انتخاب بهترين تيم ممكن براي فرانسه بود. او همچنين اعتراف كرد كه از سه ماه قبل تصميم گرفته بود چه بازيكناني در جام جهاني حضور داشته باشند. فرانسه البته در پاريس جام قهرماني را بالاي سر برد. رابرت پيرس بعدها گفت آنلكا از اين فرصت استفاده كرد تا گواهينامه خود را در رانندگي بگيرد!

فرناندو ردوندو-1998
اينكه يك مربي يك بازيكن را به خاطر كباب خوردن يا خودبزرگ‌بيني كنار بگذارد منطقي و منصفانه است اما به دليل بيزاري از مدل مو چطور؟ اين يك جنون واقعي است و متاسفانه سرنوشتي است كه نصيب فرناندو ردوندو ستاره رئال مادريد شد و او جام جهاني 98 را از دست داد. سرمربي آرژانتين دانيل پاسارلا به طرز عجيبي تلاش مي‌كرد ممنوعيت‌هايي براي بلند كردن مو يا استفاده از گوشواره را در طول مسابقات مقدماتي اجرايي كند. اما ردوندو هيچ‌كدام از اين موارد را رعايت نمي‌كرد. پاسارلا حتي سعي كرد در ديدار مقابل كلمبيا براي او استثنا قائل شود اما ردوندو كوتاه نمي‌آمد. ردوندو در صحبت‌هاي خود قبل از جام جهاني 1998 گفت شايد پنج يا ده سال بعد از اين كار پشيمان شوم اما برخي چيزها را به خطر نمي‌اندازم. به نظر مي‌رسد جام جهاني را به راحتي از روي صندلي تماشا خواهم كرد. اين به معناي پايان زودهنگام فعاليت حرفه‌اي او بود. 

روماريو-1998
حذف روماريو به‌طور گسترده‌اي به عنوان يك رسوايي بزرگ در فوتبال برزيل مورد استناد قرار مي‌گيرد اما در واقع اين مصدوميت ساق پاي او بود كه بهبود نيافت تا او يك ماه فقط كنار زمين باشد. او با انتشار اين خبر در يك كنفرانس مطبوعاتي اشك ريخت. تاريخ ثابت كرده به ندرت مواردي پيش آمده كه قمار روي يك بازيكن ناآماده جواب دهد اما كنار گذاشتن قهرمان جهان در سال 1994 باعث خشم برزيلي‌ها شد. دكتر ليديو تولدو پزشك تيم برزيل در آن زمان گفت اين نوع آسيب ممكن است 10 تا 15 روز تا حتي يك ماه طول بكشد تا بهبود پيدا كند. مدير تيم ماريو زاگالو مجبور شد اين طور توجيه كند كه اين يك مورد خاص است و ما به خاطر اهميت به روماريو او را كنار گذاشتيم. ما تا آخرين لحظه ممكن منتظر مانديم. ما از او حمايت كامل كرديم. اين ما نبوديم كه او را رها كرديم. اين نتيجه سيتي‌اسكن بود. زاگالو كه بعد از جام اخراج شد به جاي روماريو يك هافبك دفاعي به نام امرسون را با خود به فرانسه بود كه سروصداي بيشتري هم درست كرد. سرمربي تيم در يك كنفرانس مطبوعاتي نسبتا تحريك‌آميز كه كمك چنداني هم به راضي كردن مخالفانش نكرد، گفت ما تصميم درستي گرفتيم. من قرار نبود بازيكني بزرگ را فقط براي خوشحال كردن مردم انتخاب كنم. من دوست دارم خودم را خوشحال كنم. روماريو رفت، اما يادتان باشد در سال 1962 ما پله را از دست داديم ولي قهرمان شديم. 

روبرتو باجو-2002
چيزي كه عوض دارد گله ندارد! در سال 2002 اين نوبت روبرتو باجو بود كه از انتخاب سرمربي رنج ببرد. اما واكنش او با توجه به شرايط تعجب‌آور بود. باجو تنها چند روز قبل از اعلام ليست نهايي از يك مصدوميت چهارماهه بعد از عمل جراحي زانو به مسابقات بازگشته بود و در آن زمان سه سال مي‌شد كه براي ايتاليا بازي نكرده بود. در نتيجه جوواني تراپاتوني تصميم گرفت دم اسبي را در خانه بگذارد و اين تصميم به نظر قابل درك بود. با اين حال باجو در آن زمان اذعان كرد كه بايد حتي اگر روي ويلچر هم بودم انتخاب مي‌شدم. او در سال 2010 گفت اين چهارمين جام جهاني من بود و من بايد آنجا مي‌بودم. اين مقدس بود. با توجه به سابقه‌ام اين حق را داشتم. آنها بايد من را همراهي مي‌كردند و اين فرصت را به من مي‌دادند. حتي اگر روي ويلچر بودم. 

خوان رومن ريكلمه-2002
با وجود اينكه ريكلمه بازي‌سازي با استعداد بود در مارسلو بيلسا در زمان هدايت تيم آرژانتين علاقه‌اي به بازي او نداشت. پس جاي تعجب نبود كه او تصميم گرفت اين بازيكن را براي جام جهاني كره و ژاپن كنار بگذارد. اين معما بعدها با اعتراف خود ريكلمه حل شد. او گفت در آن زمان از نظر ذهني دچار مشكل بود و وضعيت مناسبي براي بازي نداشته است. 

رابرت پيرس-2006
اين احتمالا يكي از جنجالي‌ترين و بحث‌برانگيزترين گزينه‌هاي اين فهرست باشد. باوجود نمايش‌هاي معمولي او در آرسنال پيرس در سه بازي متوالي در انتخابي جام جهاني توسط ريموند دومنك سرمربي وقت تيم كنار گذاشته شد. اين دو در پاييز قبل از مسابقات با هم درگير شده بودند و پيرس اعتراف كرد كه نگرش‌ها و حرف‌ها و اظهارات دومنك او را آزار مي‌داده. اين وينگر متعاقبا از برنامه‌هاي خروس‌ها قبل از مسابقات كنار گذاشته شد و در زمان برگزاري مسابقات در خانه ماند. پيرس در آن زمان به اكيپ گفت صادقانه بگويم كه اين جاي تعجب نداشت. واضح بود كه مربي به عملكرد من بي‌اهميت است. او انتخاب خود را انجام داد و به وضوح من بخشي از آن نبودم. هرچند اين پايان داستان نبود. شايعاتي وجود داشت كه دومنك بازيكنان را بر اساس طالع‌بيني انتخاب كرده و به دليل عقرب بودن پيرس او را كنار گذاشته. مربي سرانجام در كتاب خود كه سال 2016 منتشر شد اين ادعا را رد كرد و گفت پيرس به دليل افت ظاهري و اينكه نگرش او ممكن است باعث تفرقه شود كنار گذاشته شده بود .
نيمار-2010
اگرچه نيمار از طريق ويديوهايي كه در يوتيوب از دريبل‌هاي شگفت‌انگيزش منتشر شده بود ذهن هواداران برزيل را در سراسر دنيا به خود جذب كرده بود وقتي جام جهاني 2010 آغاز شد تنها 18 ساله بود و 5 ماه از حضورش در سانتوس مي‌گذشت. او قبل از جام جهاني درخشان ظاهر شده بود اما دونگا ترجيح داد او را به آفريقاي جنوبي نبرد چون فكر مي‌كرد او خيلي خام است. دونگا در سال 2014 گفت داستاني كه اغلب در برزيل ديده‌ايم اين است كه بازيكناني كه فقط در چند بازي درخشان ظاهر شده‌اند هرگز انتظارات را در جام جهاني برآورده نكردند. 

رونالدينهو-2010
حذف نيمار تنها تصميم بحث‌برانگيز دونگا نبود. رونالدينهو برنده توپ طلا در سال 2005 هم با وجود اينكه فصل خوبي در ميلان پشت سر گذاشته بود به تيم دعوت نشد. البته آشكار بود كه قدرت رونالدينهو در نيمه دوم سال 10-2009 رو به زوال بود و بيش از يكسال مي‌شد كه براي سلسائو بازي نكرده بود. دونگا هم كه به عملگرايي معروف بود رويكرد دفاعي و جنگنده فيليپه ملو را ترجيح داد. البته ملو با يك گل به خودي و دريافت كارت قرمز برابر هلند در يك‌چهارم نهايي جام جهاني نشان داد اين انتخاب چقدر براي دونگا گران تمام شد. 

آنتونيو كاسانو-2010
معمولا بازيكنان فكر مي‌كنند با نزديك شدن به جام جهاني و با دانستن اين نكته كه مورد علاقه سرمربي تيم ملي نيستند بايد تلاش خود را چند برابر كنند تا دعوت شوند. همه به جز كاسانو. مارچلو ليپي از بي‌ثباتي كاسانو شاكي بود و دو سال او را به تيم ملي دعوت نكرد هرچند درخشش او در سمپدوريا باعث شد دوباره مورد توجه قرار بگيرد. با اين حال كاسانو با امتناع از به تعويق انداختن عروسي خود در ماه ژوئن شانس خود را براي سفر به آفريقاي جنوبي از دست داد. 

استبان كامبياسو و خاوير زانتي-2010
بعد از قهرماني اينتر در ليگ قهرمانان اروپا در سال 2010 استبان كامبياسو و خاوير زانتي دو مدافع اين تيم به‌طور غير منتظره‌اي از ليست ديه‌گو مارادونا كنار گذاشته شدند. كامبياسو تا آن زمان زير نظر مارادونا بازي نكرده بود و زانتي هم 36 ساله بود اما اين تصميم سروصداي زيادي به پا كرد. مارادونا در عوض چند بازيكن شاغل در ليگ آرژانتين را ترجيح داد. تصميمي كه نتيجه معكوس داشت و آلبي سلسلته در يك‌چهارم به دست آلمان تحقير شد. 

لروي سانه-2018
زماني كه مسابقات جام جهاني نزديك بود خط خوردن لروي سانه از ليست مانشافت با وجود عملكرد عالي او در منچسترسيتي يك غافلگيري بزرگ بود. او 14 گل زده بود و روي 19 گل تاثير مستقيم گذاشته بود. با اين حال آمار او از نظر يواخيم لو متقاعدكننده نبود و او ترجيح داد جوليان برانت از لوركوزن را با خود به روسيه ببرد. لو گفت سانه هنوز به سطح بين‌المللي نرسيده. او در عوض برانت را با خود برد جايي كه او تنها 19 دقيقه بازي كرد و آلمان هم در مرحله گروهي حذف شد. 

كريم بنزما-2018
كريم بنزما در آن زمان به خاطر يك رسوايي مربوط به باج‌گيري از هم تيمي‌اش والبوئنا تحت بازجويي پليس قرار داشت. او در سال 2015 از تيم ملي كنار گذاشته شد و در سال 2018 هم همچنان تحريم ماند. او زماني كه دشان نتوانست جام قهرماني يورو را در خانه به دست آورد به‌شدت از او انتقاد كرد. البته در جام جهاني روسيه، فرانسه بدون بنزما خيلي خوب كار كرد اما اكنون كريم به عنوان برنده توپ طلاي 2022 با دشان به ميدان بازگشته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها