خبر
تلاش براي «تاسيس مدارس غيردولتي بر پايه حوزه علميه»
گروه اجتماعي| عصر ايران خبر داد كه رييس سازمان مدارس غيردولتي و مشاركتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس سند تحول بنيادين هدف، تربيت دانشآموز در تراز انقلاب اسلامي است كه اين تربيت مستلزم همكاري و مشاركت ساير دستگاهها و نهادهاست. احمد محمودزاده در چهاردهمين نشست همانديشي سالانه ستاد همكاريهاي حوزه علميه و آموزش و پرورش گفت: همكاري بين حوزه علميه و آموزش و پرورش در تاسيس مدارس غيردولتي گام موثري است؛ بايد در آموزش و پرورش به سمت تاسيس مدارس غيردولتي بر پايه حوزه علميه حركت كنيم و حوزه علميه خود بنيانگذار مدارس غيردولتي باشد. همچنين به گزارش خبرگزاري ايرنا، يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: از ظرفيتهاي آموزش و پرورش بهطور كامل استفاده نميشود، نهادي كه ارتباط قانوني با خانواده دارد، ما هستيم و از اين ظرفيت هيچ استفادهاي نميكنيم؛ ميگوييم نهادهاي ديگر بايد به آموزش و پرورش ياري دهند، اما نهاد آموزش و پرورش با امكانات خودش نيز ارتباط ندارد؛ بايد تعامل و ارتباطمان را با مسجد و نهادهاي بيروني مانند حوزه علميه بيشتر كنيم. بايد بچهها را طوري تربيت كنيم كه هر جا يك روحاني ميبينند، سوال بپرسند و مشكلات ديني و مسائل خود را بيان كنند. وزير آموزش و پرورش گفت: براي بعضي از دانشآموزان كه بهطور طبيعي نظم و انضباط محيط را به هم ريختند، دوستان ما در مراكز مشاوره كار ميكنند. نوري در گفتوگو با خبرنگار ايلنا، درباره آمار احتمالي جديد از دانشآموزان بازداشت شده گفت: آمار دانشآموزي كه بازداشت شده باشد، نداريم.
انتقاد رانندههاي استيجاري شركت توزيع برق گيلان از حقوق ناكافي
نارضايتي ۱۸۰راننده استيجاري شركت توزيع برق گيلان به پايين بودن دستمزد و مزاياي دريافتي ادامه دارد. به گزارش خبرنگار ايلنا، يكي از رانندههاي استيجاري شركت توزيع برق گيلان در خصوص مشكلات خود و همكارانش گفت: چندين سال است ما رانندگان استيجاري پيمانكاري كه شمارمان تا ۱۸۰ نفر ميرسد، از مسوولان شركت توزيع برق درخواست رفع تبعيض و بهبود وضعيت شغلي و مزاياي دريافتي كردهايم، اما با وجود مصوبه افزايش ۵۷.۴ درصدي حداقل دستمزد شوراي عالي كار براي كارگران، كارفرما اخيرا ۲۰ درصد به حقوق كارگران راننده اضافه كرده است. اين كارگر گفت: كار اصلي رانندگان، جابهجايي و انتقال سيمبانان به نقاط مختلف استان براي ترميم و رفع خرابيهاست، بنابراين ساعات كاري ما حداقل ۸ تا ۱۲ ساعت و در برخي موارد بسيار طولاني ميشود. او گفت: ما كارگران راننده خواهان رسيدگي به خواسته قانوني خود هستيم. دستمزد و مزاياي ما در مقايسه با ديگر كارگران كه حقوقشان ۵۷ درصد افزايش يافته، متفاوت است، اما مديران شركت توزيع برق توجهي به مطالبات و بهبود وضعيت معيشتي ما ندارند. يكي ديگر از رانندههاي استيجاري در ادامه تصريح كرد: هر راننده با يك خودروي شخصي و با پذيرش همه هزينههاي جاري خود و خودرو؛ ماهانه ۶ ميليون و۲۰۰ هزار تومان دريافتي دارد كه اخيرا با ترميم 20 درصدي به ۷ميليون و ۲۰۰ هزار تومان افزايش يافته است. در واقع نميدانيم اين مبلغ دريافتي بابت دستمزد ما رانندههاست يا اجارهبهاي خودروها. اين راننده پيمانكاري شركت توزيع برق گيلان با بيان اينكه پيمانكار هزينههاي اضافه بابت مخارج خودروها را به رانندهها پرداخت نميكند، افزود: ما كارگر پيمانكاري هستيم و به هيچ عنوان كارگر دولتي محسوب نميشويم پس چرا شركت توزيع برق مطابقِ با مصوبه شوراي عالي كار حقوق ما را افزايش نميدهد؟ چرا وقتي رانندههاي پيمانكاري براي شكايت از پيمانكارِ به شركت توزيع برق مراجعه ميكنند پاسخِ «به ما ربطي ندارد، با پيمانكار مشكلاتتان را حل كنيد» ميشنود، اما حالا كه بحثِ افزايشِ ۵۷ درصدي حقوق مطرح است، ما كارگران طرف قرارداد به حساب نميآييم؟ او با بيان اينكه مديريت شركت بايد هر ماهه دستمزد راننده را به همراه اجارهبهاي خودروها پرداخت كند، افزود: اميدواريم مسوولان شركت توزيع برق تمهيداتي بينديشند تا مطالبات ۱۸۰ كارگر راننده با حذف پيمانكار به صورت كامل و قانوني پرداخت شود.
كارگران شهرداري ايرانشهر براي تامين معاش بنزين ميفروشند
كارگران شهرداري ايرانشهر به دليل دريافت نكردن حدود ۵ ماه حقوق، به فروش بنزين يارانهاي وسايل نقليه خود روي آوردهاند.
تعدادي از كارگران شهرداري ايرانشهر در سيستان و بلوچستان در تماس با خبرنگار ايلنا گفتند: با احتساب آبان، ۵ ماه است پرداخت دستمزد ما كارگران دچار تاخير شده و ناچاريم براي تامين هزينه زندگي خانوادههايمان اقدام به فروش بنزين يارانهاي وسيله نقليه موتوري خود كنيم.
به نقل از اين كارگران گفته ميشود كه آنها از اينكه بخواهند هر روز در محل كار خود منتظر پرداخت شدن بخشي از معوقات مزدي خود بمانند، خسته شدهاند و چون در محل سكونت آنها شغل و كار ديگري براي انجام دادن نيست ناچارا راه ديگري براي تامين معاش خود ندارند.
يكي از كارگران شهرداري ايرانشهر گفت: چون در محدوده محل سكونت ما كاري براي انجام دادن نيست تنها راه باقيمانده فروش بنزين سهميه است كه به وسيله نقليه موتوري ما اختصاص يافته است. اين وسيله نقليه ممكن است خودرو سواري يا موتور باشد. با درآمد ناچيزي كه از اين راه به دست ميآوريم فقط ميتوانيم نان خالي بخوريم.
يكي ديگر از كارگران با انتقاد از اينكه در سالهاي گذشته مديران شهري نتوانستهاند مشكل معوقات مزدي او و ساير همكارانشان را مرتفع كنند، افزود: بيتوجهي شهردار و اعضاي شوراي شهر به مشكلاتي كه در نتيجه بيپولي براي كارگران خدماتي و فضاي سبز شهرداري ايرانشهر به وجود آمده، هر روز لطمات زيادي وارد ميكند.