• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5359 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر

آغاز قضاوت عليرضا فغاني در آخرين جام جهاني خود

نوبتي هم با شد نوبت فينال است

عليرضا فغاني داور ۴۵ ساله ايراني فردا در روز پنجم جام جهاني ۲۰۲۲ قطر به همراه دو كمك داور ايراني‌ ديدار صربستان و برزيل را قضاوت خواهد كرد. به گزارش «اعتماد»، هر قدر در سال‌هاي اخير فوتبال ايران در ميادين بزرگ بين‌المللي ناموفق بوده، تيم داوري ايراني در مسابقات آسيايي و جهاني خوش درخشيده، عليرضا فغاني به عنوان شناخته شده‌ترين چهره داوري ايران فردا در ۴۵ سالگي اولين سوت قضاوت خود را در آخرين جام جهاني‌اش خواهد زد، فغاني كه پيش از اين مسابقات مهمي از جمله مسابقه رده‌بندي جام جهاني ۲۰۱۸ را قضاوت كرده، در انتظار سوت فينال جام جهاني ۲۰۲۲ قطر است تا با قضاوت در ديدار نهايي جام جهاني، آلبوم افتخارات خود را تكميل شده ببيند. به همين بهانه نگاهي به كارنامه چهار داور مطرح فوتبال و فوتسال ايران در ميادين بين‌المللي انداخته‌ايم.
عليرضا فغاني (از قضاوت در دربي تهران تا فينال المپيك ۲۰۱۶) 
عليرضا فغاني در 9 شهرآورد پايتخت قضاوت داشته و در 6 مسابقه به عنوان داور وسط سوت آغاز و پايان حساس‌ترين مسابقه ليگ برتر ايران را زده است. فغاني از سال ۲۰۱۲ با قضاوت يكي از ديدار‌هاي چلسي در مسابقات جام باشگاه‌هاي جهان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و پس از آن با قضاوت بي‌نقص در مسابقات مهم آسيايي مانند فينال ليگ قهرمانان آسيا بين دو تيم الهلال - وسترن سيدني در سال ۲۰۱۴ و فينال جام ملت‌هاي آسيا در سال ۲۰۱۵ بين دو تيم استراليا و كره جنوبي نشان داد كه سطح قضاوتش فراتر از سطح قاره كهن است. فغاني همزمان در بازي‌هاي جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل نيز حاضر بود و در آن مسابقات نيز موفق شد ديدار فرانسه برابر نيجريه در مرحله يك‌هشتم را قضاوت كند، درخشش فغاني اما ادامه داشت و در سال ۲۰۱۶ فينال مسابقات المپيك يورو را عهده‌دار بود، او در ادامه كه اوج درخشش كارنامه بين‌المللي او نيز محسوب مي‌شود در جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه چهار قضاوت انجام داد كه مهم‌ترين آن قضاوت در مسابقه رده‌بندي بين دو تيم بلژيك و انگلستان بود، اگرچه بر اساس باور عموم مخاطبين فوتبال اين حق فغاني بود كه ديدار نهايي بين دو تيم فرانسه و كرواسي را قضاوت كند، اما كولينا قضاوت اين ديدار را به او نسپرد تا عليرضا فغاني براي قضاوت در فينال مسابقات جام جهاني همچنان انتظار بكشد. انتظاري كه اميدواريم بالاخره در جام جهاني ۲۰۲۲ قطر به پايان برسد و فغاني در آخرين حضورش در جام‌جهاني، قاضي مهم‌ترين مسابقه فوتبال جهان باشد.
گلاره ناظمي (اولين داور زن كه قاضي جام جهاني فوتسال مردان شد) 
گلاره ناظمي و كوپال ناظمي، خواهرو برادري موفق در عرصه داوري هستند كه كوپال در ليگ برتر فوتبال مردان ايران قضاوت مي‌كند، اما گلاره براي افتخارآفريني در سطح جهاني موفق‌تر از برادرش عمل كرده، ناظمي كه از بهترين داوران ليگ برتر فوتسال زنان ايران است، سابقه قضاوت در جام باشگاه‌هاي مردان جهان را در كارنامه دارد و در آن مسابقات قضاوت ديدارهاي مهمي از جمله ديدار بارسلونا برابر شنزن چين را بر عهده داشت.ناظمي توسط فيفا براي قضاوت در مسابقات جام جهاني فوتسال مردان در كشور ليتواني نيز دعوت شد تا به عنوان اولين زن قاضي اين مسابقات باشد، او در اين مسابقات ديدار فينال را نيز به عنوان داور چهارم قضاوت كرد تا حضور موفق او در اين مسابقات جهاني بازتاب گسترده‌اي داشته باشد.
كمتر از سه ماه پيش نيز براي اولين‌بار كنفدراسيون فوتسال آسيا از داوران زن براي قضاوت در مرحله نهايي جام ملت‌هاي آسيا دعوت كرد كه يكي از اين داوران گلاره ناظمي بود كه در آن مسابقات نيز به‌رغم مصدوميت، عملكرد درخشاني داشت.
ابراهيم محرابي‌افشار (قضاوت در فينال جام‌ جهاني مردان و رده‌بندي قهرماني آسيا) 
برخلاف فوتبال كه به واسطه اينكه تيم ملي فوتبال ايران شانس حضور در فينال مسابقات جهاني و حتي در سال‌هاي اخير مسابقات آسيايي را نداشته است، داوران فوتبال همواره شانس قضاوت در مسابقات نهايي فوتبال را در سطح بين‌المللي خواهند داشت، اما در فوتسال به دليل اينكه تيم ملي ايران پاي ثابت مسابقات فينال در آسياست، قضاوت داوران ايراني در مسابقات فينال آسيا عملا غيرممكن شده و براي مثال چند ماه گذشته به‌رغم درخشش كوبل داوري ايراني، به دليل حضور تيم ملي ايران در فينال مسابقات جام ملت‌هاي آسيا، ابراهيم محرابي‌افشار و زري فتحي قاضي ديدار رده‌بندي در اين جام شدند.اما برخلاف آسيا، ابراهيم محرابي‌افشار در سال‌هاي اخير پاي ثابت مسابقات فينال جهاني بوده است، محرابي‌افشار سال گذشته موفق شد تا در جام جهاني ۲۰۲۱ ليتواني ديدار فينال را قضاوت كند و به همين دليل نيز مورد تجليل‌هاي بسياري قرار بگيرد.
زري فتحي (ركورددار تست آمادگي جسماني داوران در آسيا؛ قاضي فينال جام ملت‌هاي اروپا) 
زري فتحي با ۳۵ سال سن خيلي زود جايگاه بين‌المللي خود را در جهان پيدا كرد و به عنوان اولين داور زن راهي قضاوت در مسابقات دانشجويان مردان جهان شد.
فتحي در سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ركورد آمادگي جسماني داوران (مرد و زن) را در آسيا شكست و از اين حيث مورد اقبال و توجه رسانه‌ها قرار گرفت، او سابقه قضاوت در ديدار رده‌بندي جام ملت‌هاي فوتسال اروپا را نيز در سال ۲۰۱۹ عهده‌دار بوده و در فينال اين مسابقات نيز نبرد حساس اسپانيا و پرتغال را به عنوان كمك داور قضاوت كرده است.
اما برخلاف فوتسال كه داوران زن مشكل چنداني براي قضاوت در مسابقات مهم آسيايي و جهاني ندارند، طي سال‌هاي اخير داوران زن در فوتبال با مشكلات متعددي روبه‌رو شدند، مهسا قرباني سال گذشته به عنوان كانديد قضاوت در جام جهاني فوتبال زنان كه به ميزباني استراليا و نيوزيلند در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد، انتخاب شد اما به دليل پافشاري فيفا مبني بر قضاوت داوران زن براي مسابقات مردان و همچنين استفاده مداوم از كمك داور ويديويي و عدم وجود اين شرايط در ايران، شانس قضاوت در جام جهاني را از دست داد.
سلطنت نوروزي و انسيه خباز مافي‌نژاد نيز با مشكلي مشابه مهسا قرباني دست و پنجه نرم مي‌كنند و به نظر مي‌رسد با توجه به شرايطي كه فيفا براي قضاوت داوران زن در سطح بين‌المللي ملزم دانسته و ميسر نبودن اين شرايط در ايران، داوران زن فوتبال بايد آرزوي قضاوت در مسابقات مهمي چون جام جهاني را در رويا ببينند، آن هم در سالي كه سه داور زن از سوي فيفا براي قضاوت در جام جهاني مردان برگزيده شدند در حال ركوردشكني هستند و اتفاقا يكي از همين داوران نيز از قاره آسيا و كشور ژاپن است.
بايد منتظر ماند و ديد در سالي كه احتمالا عليرضا فغاني فينال مهم‌ترين رويداد ورزشي در جهان را قضاوت خواهد كرد، بالاخره كمك داور ويديويي به ايران وارد خواهد شد يا خير، بايد ديد كه آيا امكان قضاوت داوران زن در مسابقات مردان ميسر خواهد شد يا مسوولان همچنان قصد دارند كه مانع تحقق روياهاي بين‌المللي اين داوران زن شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون