برنامههاي گروه بهمن براي داخليسازي
افزايش توليد و اشتغالزايي
قائممقام مهندسي گروه بهمن علي پورابراهيم در نشست خبري در حاشيه شانزدهمين نمايشگاه خودرو اصفهان گفت: توسعه اين گروه در دو شركت بهمنديزل و بهمنموتور با جديت پيگيري ميشود.
بهمن موتور اولين خودروساز
سازنده بدنه SUV
قائممقام مهندسي گروه بهمن با بر شمردن اهميت ساخت بدنه سواريهاي SUV در كشور گفت: اولين خودروساز ايراني هستيم كه بدنه شاسيبلند را به صورت كامل مونتاژ ميكنيم. وي در خصوص افزايش داخليسازي محصولات بهمنموتور يادآور شد: خط ساخت بدنه فيدليتي با ظرفيت توليد 200 دستگاه در روز راهاندازي شده است و خط ساخت بدنه ديگنيتي نيز نصب شده و در مرحله توليد آزمايشي و تنظيمات نهايي است. پورابراهيم در خصوص ظرفيت توليدي اين خطوط گفت: اين خطوط توانايي توليد 100 دستگاه در شيفت را دارند بنابراين از اين پس ما نيازي به واردات بدنه ساختهشده نخواهيم داشت. پورابراهيم با نويد راهاندازي خط ساخت بدنه سواري سدان ريسپكت گفت: سومين خط ساخت بدنه در بهمنموتور به سواري سدان ريسپكت اختصاص يافته است كه تا انتهاي آذرماه به مرحله پيشتوليد ميرسد و به نحوي برنامهريزي شده كه تا پايان بهمنماه بدنه اين خودرو تماما در بهمنموتور ساخته شود.وي در رابطه با توسعه خطوط ساخت بدنه يادآور شد: سالن توسعه خط بدنه شماره دوم كلنگزني شده و تا پايان امسال با هشت هزار متر زيربنا به اتمام ميرسد. وي افزود: بهمنموتور برنامه توليد چند خودروي ديگر را دارد كه جزييات آن اطلاعرساني خواهد شد اما در بين اين محصولات خودروهاي اقتصادي نيز در نظر گرفته شده است. وي در خصوص توسعه زيرساختهاي بهمنموتور گفت: سال آينده زيرساختهاي بهمنموتور با هدف افزايش ظرفيت توليد به 60هزار دستگاه تكميل خواهد شد كه اين زيرساختها براي ساليان متمادي قابل بهرهبرداري خواهند بود.
بيش از 750 خودروي تجاري بهمن ديزل
معطل گواهي اسقاط
قائممقام مهندسي گروه بهمن به گواهي اسقاط به عنوان مشكل بزرگ در راه تحويل محصول به مشتري اشاره كرد و گفت: امروز بيش از 750 دستگاه خودرو تجاري در انبار بهمنديزل آماده تحويل و معطل گواهي اسقاط است.
وي در همين رابطه افزود: قانون گواهي اسقاط متناسب توليد به روز نبوده و همين امر باعث دپوي محصولات شده است. پورابراهيم با اشاره به اجراي برنامههاي توسعهاي در بهمن ديزل يادآور شد: خط رنگ وانت كارا در بهمن ديزل راهاندازي شده است. امروز بهطور كامل خط مونتاژ اين وانت در بهمن ديزل است هرچند همچنان مالكيت اين خودرو در اختيار بهمنموتور است. ظرفيت توليد اين وانت در بهمنديزل به روزانه يكصد دستگاه رسيده است.
راهاندازي خط توليد OEM كاربريسازي
قائممقام مهندسي گروه بهمن در خصوص روند داخليسازي و افزايش توليد كشنده امپاور گفت: امپاور از محصولات استراتژيك بهمنديزل است. ظرفيت خط توليد اين كشنده ده دستگاه در شيفت بود كه خط دوم آن با ظرفيت 20 دستگاه در شيفت در حال ساخت است كه تا پايان سال آماده بهرهبرداري است. وي در خصوص راهاندازي خط توليد تجهيزات اصلي Original equipment manufacturer) (OEM گفت: در برنامههاي توسعهاي، كاربري محصولات در روند اصوليتر انجام خواهد گرفت. به همين خاطر خط توليد OEM را راهاندازي كرديم. پورابراهيم در تشريح اهميت راهاندازي خط OEM گفت: در حال حاضر كاربريسازي كاميونها توسط واحدهاي مستقل ديگري انجام ميشود كه اين مساله سبب دستكاري سيستمهاي خودرو را از حالت تنظيمات اصلي كارخانه خارج ميكند. اما راهاندازي اين خط ايمني و كيفيت كاربري را افزايش ميدهد. وي با تشريح داخليسازي بدنه كاميونت فورس و كشنده امپاور گفت: در خصوص كاميونتهاي توليدي بهمن ديزل، برنامه ساخت بدنه اجرايي شده است. ساخت بدنه كاميونت فورس با ظرفيت 50 دستگاه در هر شيفت شروع شده است. از اسفندماه سال جاري خط بدنه امپاور BD500 نيز نصب خواهد شد و سال آينده بدنه خودروي امپاور در داخل ساخته ميشود. خط ساخت بدنه كاميون BD300 جديدترين محصول بهمنديزل نيز خرداد سال 1402 نصب خواهد شد.
داخليسازي بدنه اشتغال ايجاد ميكند
پورابراهيم در پاسخ به سوالي در خصوص چرايي تمركز گروه بهمن بر ساخت بدنه محصولات خود گفت: بدنه خودرو علاوه بر آنكه درصد قابل توجهي از خودرو را تشكيل ميدهد، ارزش افزوده قابل توجهي در بعد نيروي انساني و دلاري دارد كه در حال حاضر شركاي خارجي از اين منافع سود ميبرند. وي در همين رابطه يادآور شد: توليد بدنه اشتغالزايي بالايي دارد. براي ساخت بدنه ديگنيتي حداقل 40 نفر مشغول به كار ميشوند و در مجموع راهاندازي اين خطوط بالاي 200 نفر را به كار ميگيرد. وي افزود: ابتداي سال 1401 شركت بهمنديزل حدود هزار نفر شاغل داشت و امروز 1800 نفر نيروي انساني دارد و در ساير شركتهاي تابعه نيز همين اتفاق افتاده است. در يكسالونيم گذشته تعدادي نيروي انساني گروه بهمن صد درصد افزايش داشت.