• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5361 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ آذر

كودكان فرانسوي قرباني خشونت‌هاي خانوادگي

محمود فاضلي

جديدترين گزارش سازمان يونيسف در فرانسه نشان مي‌دهد فقر، مشكل رفتن به مدرسه، سلامت ذهني و خشونت، مسائلي هستند كه كودكان اين كشور را در معرض تهديد قرار داده است. از هر پنج كودك فرانسوي، يك نفر زير خط فقر قرار دارد و 42000 كودك بي‌خانمان هستند. به نظر يونيسف، فرانسه بايد در زمينه دفاع از حقوق كودكان و به ‌خصوص آنهايي كه داراي وضعيت شكننده‌اي هستند، پيشرفت‌هاي بيشتري انجام دهد تا ضامن حقوق كودكان باشد. همچنين موضوع بي‌عدالتي اجتماعي باعث شده است كه تعداد بسياري از كودكان در فرانسه از دسترسي به مدرسه، خدمات بهداشتي و حمايت‌هاي لازم، محروم باشند.
رييس يونيسف فرانسه اعلام كرد: كودكاني كه در وضعيت معلوليت قرار دارند و 5700 نفر از كودكان بي‌سرپرست، با مشكلات متعددي براي دسترسي به آموزش روبه‌رو هستند. آسيب‌پذيرترين كودكان، چه آنهايي كه فقير، معلول يا قرباني خشونت هستند از دسترسي به ابتدايي‌ترين حقوق تضمين شده خود محرومند. سلامت ذهني كودكان نيز موضوعي است كه در مركز بحث‌هاي گزارش كميته فرانسوي يونيسف قرار دارد. در حالي كه يك‌سوم كودكان بي‌سرپرست از «اختلال‌هاي روان‌شناختي» رنج مي‌برند، زمان بسياري بايد براي دريافت يك «ويزيت» و مشاوره در مراكز «پزشكي روان‌شناختي» صرف شود كه بين شش ماه تا يك‌سال است.
موضوع بحران كوويد 19 نيز زندگي كودكان بي‌سرپرست را تحت تاثير قرار داده است. در دوره اول قرنطينه همگاني، خشونت عليه كودكان روندي افزايشي داشت. در آن دوره 119 مورد تماس تلفني درخواست كمك از سوي افراد بي‌سرپرست دريافت شد كه عددي انفجاري است. يونيسف اين واقعيت تلخ را تاييد مي‌كند كه «هر پنج روز يك‌بار، يك كودك توسط يكي از والدينش كشته مي‌شود.»
از سال 2012 تاكنون، حدقل 33 هزار و 786 كودك فرانسوي در معرض اين «حبس»ها قرار داشته‌اند بيشترين تعداد آنها در جزيره «مايوت» (جزيره‌اي در شبه جزاير كومور كه چند سال پيش بعد از همه‌پرسي به فرانسه ملحق شد) بوده و سهم فرانسه از اين آمار 1460 مورد بوده است. با وجود پيشرفت‌هاي صورت گرفته در مورد كودكان فرانسه هنوز نگران‌هاي جدي وجود دارد. كودكان بي‌سرپرست در فرانسه به اندازه كافي مورد حمايت نيستند و به اندازه كافي زندگي كودكانه نداشته‌اند. 
اوضاع حقوق كودكان در فرانسه از سال 2016 مقداري بهتر شده و توسعه‌هاي هدفمندي به وجود آمده است. دولت فرانسه در سال 2019 طرحي را براي مقابله با خشونت عليه كودكان به اجرا گذاشت و تدابيري هم براي همراهي با كودكان بعد از سپري كردن هزار روز از عمرشان به اجرا گذاشته شده است. با اين حال، يونيسف ابراز تاسف مي‌كند كه سياست‌ها بسيار پراكنده هستند و اين باعث مي‌شود ثبات در سياست‌ها و كارآمدي آنها كم شود. يونيسف پيشنهاد مي‌كند وزارتي به اسم «وزارت كودكان» تاسيس و بودجه‌اي به ارزش 5 ميليارد يورو براي يك دوره 5 ساله به آن اختصاص يابد. 
چندي پيش كميسيون مستقل تحقيق فرانسه نيز در زمينه سوءاستفاده جنسي كودكان از سوي اعضاي خانواده و نزديكان آنها و ضرورت حفاظت بيشتر از كودكان ارايه كرد. اين كميسيون در زمينه سوءاستفاده جنسي از اعضاي خانواده و نزديكان در فرانسه اعلام كرد كه سالانه ۱۶۰ هزار كودك قرباني خشونت جنسي مي‌شوند. اين كميسيون در مارس ۲۰۲۱ توسط رييس‌جمهور فرانسه با هدف تدوين سياست‌هايي براي مقابله با خشونت جنسي به اعضاي خانواده و نزديكان تشكيل شد. طبق بررسي‌هاي صورت گرفته بر اساس ۵ هزار و ۷۵۰ پاسخي كه به پرسشنامه‌هاي ارسال شده از سوي كميسيون مستقل تحقيق داده شده است، دختران ۹۰ درصد از قربانيان خشونت جنسي در دوران كودكي را تشكيل مي‌دهند. همچنين ۸۰ درصد كودكاني كه مورد آزار جنسي قرار گرفته‌اند، از طرف اعضاي خانواده و نزديكان‌شان بوده است. ميانگين سني خشونت جنسي به اعضاي خانواده، براي دختران 7 سال و براي پسران 8 سال است كه بيشتر آنها دست‌كم تا ۱۰ سال بعد آن را آشكار نمي‌كنند.
اين كميسيون همچنين در گزارش خود خواستار تجديدنظر در نحوه رسيدگي به پرونده‌هاي خشونت جنسي عليه كودكان و اعضاي خانواده در دادگاه‌ها شده است، چراكه بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، حدود 70 درصد از شكاياتي كه در اين زمينه بوده است، رد شده‌اند. تنها نيمي از قربانيان آزار جنسي در فرانسه تحت درمان قرار گرفته‌اند و تنها ۸.۵ درصد گزارش داده‌اند كه مراقبت‌هاي ويژه را دريافت كرده‌اند. كميسيون مستقل تحقيق از جامعه فرانسه مي‌خواهد تا مراقبت‌هاي جسمي و رواني ويژه‌اي را براي قربانيان آزار جنسي تضمين كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون