• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5368 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۴ آذر

خداحافظ اروگوئه و شايد خداحافظ آقاي فغاني

تصميم پر‌حرف و‌حديث، فينال را از داور ايراني‌گرفت؟

اعلام پنالتي به نفع تيم ملي پرتغال در ديدار تيم‌هاي اروگوئه و پرتغال در دور دوم مرحله گروهي مسابقات جام جهاني، در حذف اروگوئه تاثيرگذار شد و باعث شد كره جنوبي در همين گروه با تفاضل گل بهتر به مرحله حذفي صعود كند.
به گزارش «روزنامه اعتماد»، عليرضا فغاني، محمدرضا ابوالفضلي و محمدرضا منصوري، تيم داوري ايراني در مسابقات جام جهاني ۲۰۲۲ قطر هستند كه بر اساس نظر كارشناسان احتمال قضاوت در ديدار فينال جام توسط كوبل داوري ايراني نيز بسيار بالا بود، اما يك تصميم فغاني در دور دوم مرحله گروهي و اعلام پنالتي به سود پرتغال در مصاف با اروگوئه كه به‌زعم كارشناسان پنالتي نبود، دردسرهاي بزرگي براي اين داور مطرح ايراني ساخته است.
فغاني كه در جام جهاني ۲۰۱۸ تنها يك قدم تا قضاوت در فينال مسابقات فاصله داشت و در نهايت ديدار بلژيك و انگلستان در رده‌بندي جام را قضاوت كرد، از شانس‌هاي اصلي براي قضاوت در فينال جام جهاني ۲۰۲۲ بود و به نظر مي‌رسيد با توجه به سن عليرضا فغاني (۴۵ سال) كه اين جام جهاني آخرين حضور او در اين تورنمنت خواهد بود، احتمالا قضاوت در فينال مسابقات به او و كمك‌داوران ايراني‌اش سپرده خواهد شد، اما با تصميم عجيبي كه او در دوشنبه هفته گذشته در مصاف پرتغال و اروگوئه داشت، اين اتفاق در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت.
نكته جالب توجه اين است كه فغاني در ابتدا و در جريان مسابقه صحنه برخورد توپ با دست ماريا خيمنز را هند تشخيص نداد، اما بعد از چند لحظه و اعلام اتاق VAR او براي بازبيني مجدد صحنه وارد عمل شد و در دقيقه ۳+۹۰ به سود پرتغال پنالتي گرفت و اين پنالتي توسط برونو فرناندز وارد دروازه اروگوئه شد تا در نهايت پرتغال با نتيجه دو بر صفر در دومين ديدارش در گروه G مسابقات از سد اروگوئه بگذرد.
اين درحالي است كه بر اساس قوانين جديد داوري، برخورد توپ با دستي كه تكيه‌گاه بازيكن روي زمين است، پنالتي نيست و همين موضوع سبب ايجاد دردسر براي داور پرافتخار ايراني شده است.
جالب است بدانيد در پايان مرحله گروهي، تفاضل گل اروگوئه و كره جنوبي در گروه هفتم مسابقات برابر شد و بر اساس قوانين با در نظر گرفتن گل زده بيشتر، كره جنوبي به دور حذفي صعود كرد و اروگوئه از جام كنار رفت، در واقع مي‌توان گفت تصميم جنجالي فغاني در ديدار پرتغال و اروگوئه تاثير مستقيم روي تفاضل گل اين تيم و در نهايت حذف اروگوئه از جام داشته است كه همين موضوع دردسر بزرگي براي انتخاب او به عنوان قاضي داور فينال ايجاد خواهد كرد.
در روزهاي گذشته تعدادي از اعضاي كادر فني اروگوئه، بازيكنان اين تيم و طرفداران فوتبال با حمله به عليرضا فغاني او را دليل حذف تيم ملي كشورشان از جام جهاني عنوان كردند. نشريات اروگوئه‌اي همگام با معترضان به شماتت فغاني پرداخته و حتي يك رسانه اين كشور خواهان محروميت مادام‌العمر اين داور مشهور و بين‌المللي از قضاوت شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون