• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5378 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۶ آذر

شبكه اجتماعي توييتر حساب كاربري خبرنگاراني از سي‌ان‌ان‌، نيويورك تايمز و واشنگتن‌پست را تعليق كرد

آزادي بيان براي همه جز منتقدان «ماسك»

محمدحسين لطف‌الهي

توييتر روز پنجشنبه به‌طور ناگهاني حساب كاربري تعدادي از خبرنگاران از جمله خبرنگاران سي‌ان‌ان‌، نيويورك تايمز و واشنگتن پست را كه به پوشش اخبار مربوط به اين شبكه اجتماعي و ايلان ماسك، مديرعامل ثروتمند آن مي‌پرداختند، مسدود كرد.

كمپاني توييتر تاكنون به‌طور رسمي به درخواست اين خبرنگاران براي تشريح دلايل مسدود شدن حساب آنها پاسخ نداده و اعلام نكرده است كه اين خبرنگاران دقيقا كدام قانون حضور در اين شبكه اجتماعي را نقض كرده‌اند، با اين حال ايلان ماسك مديرعامل توييتر شامگاه پنجشنبه در اسپيس (پلتفرم گفت‌وگوي صوتي جمعي توييتر) حضور يافت و اعلام كرد حساب كاربري خبرنگاران مذكور به دليل به اشتراك‌گذاري اطلاعات شخصي او شامل «مختصات مكاني زنده محل حضور او» مسدود شده است. ماسك گفت: اين اطلاعات اساسا «مختصات [لازم براي] ترور» است اما مستنداتي در خصوص ادعاي خود ارايه نداد. مديرعامل توييتر اندكي بعد در صفحه شخصي خود نوشت: «اينكه تمام روز از من انتقاد كنيد اشكالي ندارد، اما نشر دادن عمومي اطلاعات شخصي يا اطلاعات شناسايي‌كننده موقعيت مكاني لحظه‌اي من كه خانواده‌ام را به خطر مي‌اندازد، حاوي اشكال است.»
اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه پيش از اين ايلان ماسك بارها از ضرورت وجود آزادي بيان در توييتر صحبت كرده و از اقدامات مديران پيشين اين كمپاني در راستاي محدود كردن برخي اشخاص انتقاد كرده بود. ماسك در يكي از جنجالي‌ترين اقدامات خود، به دونالد ترامپ رييس‌جمهور پيشين امريكا كه در ششم ژانويه هوادارانش را به اشغال ساختمان كنگره و جلوگيري از رسميت يافتن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري تحريك كرد و در پي اين اقدامات در هشتم ژانويه حساب كاربري‌اش مسدود شد، اجازه داد بار ديگر به توييتر بازگردد. 
حساب كاربري كدام روزنامه‌نگاران مسدود شد؟
  رايان مك، خبرنگار تكنولوژي روزنامه نيويورك تايمز
  درو هارول، خبرنگار تكنولوژي روزنامه واشنگتن پست
  آرون رپار، خبرنگار
  دوني او ساليوان، خبرنگار تكنولوژي و سياست سي‌ان‌ان
  كيث اولبرمن، ستون نويس ورزشي و سياسي
  ميكاه لي، خبرنگار تكنولوژي وب‌سايت اينترسپت
  استيو هرمان، خبرنگار ارشد صداي امريكا
  مت بيندر، خبرنگار تكنولوژي پايگاه خبري ماشابل
  توني وبستر، خبرنگار مستقل
آخرين پست صفحه اين روزنامه‌نگاران درباره ايلان ماسك و تحولات توييتر بود و آنها اين اقدام ماسك را برخلاف قوانين توييتر و برخلاف آزادي بيان مي‌دانند. بر اساس گزارش تك كرانچ، توييتر همچنين حساب كاربري شبكه اجتماعي جديد ماستادون را نيز كه از آن به عنوان يكي از شبكه‌هاي اجتماعي داراي ظرفيت جايگزين شدن با توييتر ياد مي‌كنند، مسدود كرد. از زمان خريد توييتر توسط ايلان ماسك، استقبال بخشي از كاربران اين شبكه اجتماعي از ماستادون به صورت چشمگيري افزايش پيدا كرده است.
هنوز مشخص نيست اين حساب‌هاي كاربري تا چه زماني مسدود باقي خواهد ماند اما ايلان ماسك گفته است كه فكر نمي‌كند اين مسدوديت‌ها دايمي باشد و احتمالا 7 روزه اين حساب‌ها به كاربران‌شان بازگردانده شود.
ايلان ماسك روز چهارشنبه يك نظرسنجي در حساب كاربري خود در توييتر گذاشت و از كاربران پرسيد حساب خبرنگاران چه زماني بايد اجازه فعاليت مجدد پيدا كند. بسياري از كاربران به گزينه «همين اكنون» راي دادند اما ماسك نظرسنجي را پايان داد و يك نظرسنجي جديد گذاشت. در نظرسنجي جديد فقط دو گزينه «همين اكنون» و «7 روز ديگر» وجود داشت كه باز هم كاربران بيشتري از گزينه «همين اكنون» استقبال كردند.
چرا اين حساب‌ها؟
ماجرا از روز چهارشنبه آغاز شد، زماني كه توييتر 25 حساب كاربري را به دليل دنبال كردن و اطلاع‌رساني درباره هواپيماهاي دولتي، هواپيماهاي متعلق به ثروتمندان و هواپيماهاي متعلق به شخصيت‌هاي عاليرتبه تعليق كرد. بسياري از اين حساب‌هاي كاربري -كه يكي از آنها (ElonJet) مشخصا براي ثبت رفت و آمد داده‌هاي مربوط به رفت و آمد جت شخصي ايلان ماسك طراحي شده بود - از سوي دانشجويي 20 ساله به نام جك سوئيني اداره مي‌شد.
هفتم نوامبر، ايلان ماسك در توييتي نوشته بود كه «تعهد به آزادي بيان» مانع از آن است كه اين حساب كاربري را مسدود كند حتي با اين وجود كه اين حساب كاربري يك تهديد مستقيم عليه شخص او تلقي مي‌شود. با اين حال او اين هفته نظر خود را با طرح اين ادعا كه «يك ديوانه آزارگر» به ماشين حامل پسر او حمله كرده تغيير داد.
ايلان ماسك روز چهارشنبه اعلام كرد: توييتر قوانين مربوط به «Doxxing» خود را تغيير داده و از اين زمان، هر حساب كاربري كه موقعيت مكاني لحظه‌اي فرد ديگري را منتشر كند، مسدود خواهد شد. حساب كاربري Twitter Safety نيز روز چهارشنبه همين مساله را به صورت عمومي اعلام كرد و نوشت كه اين اقدام در پي «خطر رو به رشد آسيب رساني فيزيكي» انجام مي‌گيرد.
داكسينگ (Doxxing) به معناي جست‌وجو، تحقيق و جمع‌آوري اطلاعات خصوصي يا شناساگر يك فرد يا سازمان با كمك اينترنت و انتشار آن به صورت عمومي است.
بر اساس گفته‌هاي ايلان ماسك، اقدامات، نوشته‌ها و مطالبي كه اين روزنامه‌نگاران در توييتر مي‌نوشتند يا بازنشر مي‌كردند با قوانين جديد مربوط به « Doxxing» در اين شبكه اجتماعي در تضاد است و قانون براي روزنامه‌نگاران تفاوتي با قانوني كه براي ديگران اعمال مي‌شود، ندارد.
واكنش رسانه‌ها
در اولين واكنش رسمي، شبكه خبري سي‌ان‌ان با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين اتفاق «نگران‌كننده است اما شوكه‌كننده نيست.» در بيانيه سي‌ان‌ان آمده است «بي‌ثباتي و نوسان‌هاي فزاينده در تصميم‌گيري‌هاي توييتر بايد براي تمام كاربران اين شبكه اجتماعي محل نگراني باشد.» سالي بازبي، دبير اجرايي روزنامه واشنگتن پست با صدور بيانيه‌اي خواستار بازگرداندن سريع اكانت درو هارول خبرنگار اين روزنامه شد و گفت: چنين اقداماتي با ادعاي توييتر در خصوص تعهد به آزادي بيان در تناقض است. روزنامه نيويورك تايمز در بيانيه‌اي اقدام توييتر را «سوال برانگيز و تاسف برانگيز» خواند. اين روزنامه نوشت كه «نه نيويورك تايمز و نه رايان مك هيچ توضيحي درباره علل اين اقدام از سوي توييتر دريافت نكرده‌اند.»
رايان مك خبرنگار اين روزنامه، عصر روز پنجشنبه اكانتي به نام «رايان مك ساكت» در توييتر ساخت كه اين اكانت نيز با فاصله كوتاهي از ايجاد، توسط توييتر مسدود شد.
«نقض جدي حقوق خبرنگاران»
كميته غيردولتي دفاع از خبرنگاران عصر روز پنجشنبه با صدور بيانيه‌اي به اتفاقات اخير در توييتر و تعليق و مسدودسازي حساب خبرنگاران واكنش نشان داد. در بيانيه اين كميته هشدار داده شده اين اتفاقات «به‌شدت نگران‌كننده» است و اگر ثابت شود اين اتفاقات نوعي انتقام‌گيري از كار اين خبرنگاران بوده نقض جدي حق خبرنگاران در آزادي نگارش و انتشار گزارش‌ها محسوب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون