• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5382 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ آذر

شركت‌كنندگان در كنفرانس بغداد 2 در امان مطرح كردند

شراكت منطقه‌اي براي ثبات و امنيت عراق

شهاب شهسواري

كنفرانس بغداد دو براي شركت و همكاري به ميزباني اردن، روز گذشته در مركز ملك حسين، در منطقه بحرالميت در غرب امان آغاز به كار كرد. اين اجلاس كه با هدف تشريك مساعي كشورهاي همسايه عراق و دولت‌هاي منطقه براي بهبود شرايط اين كشور تشكيل شده است به ميزباني پادشاه اردن و با حضور روساي جمهوري مصر و فرانسه، نخست‌وزيران عراق و كويت و وزراي خارجه ايران، عربستان، قطر، بحرين و عمان و دبيركل اتحاديه عرب و نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا برگزار شد. نخستين دوره اين كنفرانس، شهريورماه سال گذشته در بغداد برگزار شده‌بود. نمايندگان حاضر در اين كنفرانس علاوه بر سخنراني در جلسه اصلي، در حاشيه اجلاس نيز نشست‌هاي دوجانبه و چندجانبه برگزار كردند. از جمله مهم‌ترين نشست‌هاي ديروز، نشست حسين اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه كشورمان با جوزپ بورل، نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا بود. در اين نشست دو طرف در خصوص آخرين وضعيت مذاكرات احياي برجام با حضور معاونان‌شان علي باقري كني و انريكه مورا، رايزني كردند. از نشست‌هاي ديگر حاشيه اجلاس نشست سه‌جانبه رهبران مصر، اردن و عراق بود كه با حضور محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق، عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهور مصر و عبدالله دوم، پادشاه اردن برگزار شد. 

وزير خارجه ايران: ثبات منطقه را ثبات خودمان مي‌دانيم
حسين اميرعبداللهيان در سخنراني خود در دومين دور كنفرانس بغداد در اردن از ميزباني دولت و ملت اردن تشكر و قدرداني كرد و گفت: «اين كنفرانس با مشاركت كشورهاي منطقه براي نشان دادن حمايت ما از عراق و تاكيد بر تلاش‌هاي عراق براي همكاري بين كشورهاي منطقه است.» به گزارش ايرنا، وي افزود: «اميدوارم كه در سايه اين نشست‌ها به منطقه‌اي باثبات، شكوفا و قوي برسيم.» اميرعبداللهيان تاكيد كرد: «گفت‌وگو بين كشورهاي منطقه براي رسيدن به يك درك مشترك به منظور برقراري ثبات و صلح يك گزينه نيست بلكه ضروري است.» وزير امور خارجه ايران گفت: «دولت سيزدهم از زمان روي كار آمدن روابط خود با كشورهاي همسايه عراق را توسعه داده است و بر حمايت از كشور عراق و دولت محمد شياع السوداني نخست‌وزير عراق در راستاي تحقق شكوفايي اين كشور تاكيد مي‌كند.» وي تصريح كرد: «افزايش تبادل تجاري و نشست‌هاي دوجانبه با مسوولان بلندپايه در منطقه و برگزاري كميسيون‌هاي اقتصادي و سياسي مشترك و تقويت جنبه‌هاي همكاري همه و همه نشان‌دهنده اهتمام جمهوري اسلامي ايران به همسايگان و منطقه است.» اميرعبداللهيان گفت: «ما آرامش و ثبات و امن كشور خودمان را در پيوند با ثبات و امنيت همه منطقه مي‌دانيم و بر همين اساس سياست ثابت ما كه تغيير نكرده، پرهيز از جنگ و كمك به بازيابي امنيت و ثبات بوده است. ما پاك‌ترين خون‌ها و شجاع‌ترين فرزندان خود را براي دفاع از امنيت و ثبات منطقه كه آن را امنيت و ثبات خودمان مي‌دانيم، در مصاف با داعش و در كنار دولت و ملت عراق و سوريه به ميدان برديم.» وي گفت: «امروز در آستانه سالگرد ترور ابومهدي المهندس و حاج قاسم سليماني و ياران‌شان، به روح آنها اداي احترام مي‌كنيم.»

پادشاه اردن: اين نشست نشانه اهميت ويژه عراق براي اردن است
پادشاه اردن هدف برگزاري نشست بغداد 2 را تضمين امنيت و شكوفايي عراق دانست و ثبات عراق را ركن ثبات منطقه خواند. به گزارش ميدل‌ايست‌نيوز به نقل از خبرگزاري رسمي اردن (پترا)، عبدالله دوم، پادشاه اردن، در افتتاحيه نشست ضمن خوشامدگويي به حاضران تاكيد كرد كه اين نشست نشان‌دهنده جايگاه ويژه عراق براي اردن است. پادشاه اردن تاكيد كرد كه اين كشور ايمان دارد كه منطقه نيازمند ثبات و صلح عادلانه و فراگير و همكاري منطقه‌اي به‌خصوص در بخش‌هاي اقتصادي و توسعه‌اي و مبارزه با فقر و بيكاري است كه همگي نياز به همكاري جمعي دارد. وي همچنين به اهميت پروژه‌هاي همكاري اردن با عراق و ديگر كشورهاي منطقه از جمله در بخش‌هاي انرژي و صنايع و حمل‌و‌نقل به خصوص در چارچوب همكاري سه‌جانبه عراق و اردن و مصر اشاره و تاكيد كرد كه منطقه با چالش‌هاي بسياري مواجه است كه اين چالش‌ها هرروز پيچيده‌تر مي‌شود.
رييس‌جمهور فرانسه: بايد مشكلات عراق را با همسايگانش حل كنيم
امانوئل مكرون، رييس‌جمهوري فرانسه گفت كه به عراق وفادار خواهيم ماند و مجددا به پايبندي خود به حمايت از امنيت و حاكميت عراق تاكيد مي‌كنيم. وي افزود كه كشورهاي حاضر در كنفرانس همه سعي در برقراري امنيت و ثبات در عراق و منطقه دارند. مكرون با بيان اينكه فرانسه به روابط متوازن با عراق پايبند است، اظهار داشت عراق اولين كشوري است كه از بي‌ثباتي منطقه تاثير مي‌پذيرد. وي تصريح كرد كه اگر بخواهيم ثبات عراق را تضمين كنيم بايد مشكلات او با همسايگانش را حل كنيم. مكرون گفت كه از پروژه‌هاي اتصال انرژي با كشورهاي منطقه حمايت مي‌كنيم.رييس‌جمهور مصر ضمن تاكيد بر اهميت ثبات در عراق ابراز اطمينان كرد كه ملت عراق با تاريخ و توانمندي‌هاي خود امكان پشت سر گذاشتن چالش‌ها و تحقق پيشرفت را دارد. او گفت كه برگزاري اين نشست داراي معناي سياسي مهمي درباره كمك به حمايت از عراق و انتقال به مرحله تازه‌اي از شراكت از جمله در چارچوب  سه‌جانبه عراق و اردن و مصر است. مصر از تلاش‌ها و فداكاري‌هاي ملت عراق در برابر اين چالش‌هاي سخت و دستاوردهاي دولت عراق در تقويت‌ نهادهاي حكومت و مبارزه با تروريسم و راه‌اندازي پروژه‌هاي بازسازي كشور و بهره‌برداري از امكانات و ثروت‌هاي ملي كشور براي توسعه را شايسته تحسين دانست. السيسي در ادامه بر ضرورت احترام به حاكميت ارضي كشورها و رعايت اصول حسن هم‌جواري و خودداري از دخالت در امور داخلي عراق تاكيد كرد و آن را بهترين راه براي حفاظت از امنيت و ثبات عراق كه ركن ثبات منطقه است دانست. احمد نواف الاحمد الصباح، نخست‌وزير كويت در كنفرانس بغداد 2 براي همكاري و شراكت در اردن گفت كه جامعه بين‌المللي به ثبات عراق اهتمام دارد. وي افزود كه كشورهاي عربي از جايگاه و اهميت عراق اطلاع دارند. نخست‌وزير كويت تصريح كرد كه كشورهاي عربي به دنبال احياي نقش موثر عراق در منطقه هستند. احمد نواف الاحمد الصباح، اظهار داشت كه تواقفنامه اتصال شبكه برق با عراق نمونه‌اي براي تلاش در جهت احياي نقش و اهميت عراق است. وي بيان كرد كه ما براي حمايت از عراق در همه زمينه‌ها تلاش مي‌كنيم و گفت كه امنيت دو كشور جدايي‌ناپذير است. وزير خارجه عربستان تاكيد كرد كه كشورش مصمم به تلاش براي گشودن چشم‌اندازهاي تازه همكاري با عرق است و از اتصال شبكه برق دو كشور حمايت مي‌كند. فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان در نشست بغداد 2 تاكيد كرد كه عربستان از تلاش‌هاي السوداني نخست‌وزير عراق در مواجهه با چالش‌ها حمايت مي‌كند. او گفت كه عربستان در كنار عراق براي بازگشت به جايگاه تاريخي‌اش و خواستار ادامه همكاري با عراق به خصوص در بخش‌هاي تجاري و اتصال شبكه‌هاي برق دو كشور است. وي افزود كه كشورش مصمم به گشودن افق‌هاي جديد همكاري با عراق است و در حمايت اقتصادي از عراق و پيشرفتش از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌كند. فيصل بن فرحان تاكيد كرد كه عربستان هرگونه تجاوز به هر وجب از خاك عراق را محكوم مي‌كند و به بازگشت عراق به نقش منطقه‌اي و جهاني‌اش خوشامد مي‌گويد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون