• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5384 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳ دي

عقب ماندگي بازده بورس از بازارهاي سكه، دلار و خودرو

شاخص كل بورس در آذر ماه با رشد ۶.۲ درصدي به كار خود پايان داد. عددي كه تقريبا نصف رشد قيمت سكه در آذرماه بود. در ميان ديگر گزينه‌هاي سرمايه‌گذاري، سكه رشد ۱۴.۷ درصدي و دلار رشد ۱۱.۷ درصدي در اين ماه داشتند. خودرو نيز به عنوان يكي ديگر از كالاهاي سرمايه‌اي اين روزها (!) فقط در آذر ماه 22.5 درصد رشد قيمت ميانگين داشته است. البته اين دومين ماه متوالي است كه نرخ‌ها در بازا دارايي‌ها اوج مي‌گيرند و بورس به عنوان بازاري كه از ديگر دارايي‌ها «جا» مانده بود؛ در پاييز خود را به اين «رالي» رساند. 
 بازده شاخص كل بورس از ابتداي سال كه به واسطه كاهش پيوسته قيمت سهام از خرداد تا مهر ۱۴۰۱، تا ميانه آبان ماه منفي بود، با ثبت بازدهي مثبت در آذرماه، مثبت شد و اين نماگر ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ را با رشد ۹.۴ درصدي به پايان رساند. نماگر هم‌وزن اما به دلايلي كه پيش‌تر به آن پرداخته شد، در همين بازه زماني ۲۸ درصد صعود كرد. آماري كه از خوش‌يمني آذرماه براي سهامداران خبر مي‌دهد. ديگر گزينه‌هاي سرمايه‌گذاري نيز ۹ ماه پرسود را براي سرمايه‌گذاران خود به ارمغان آوردند كه البته فاصله‌اي عجيب نسبت به بازار سهام دارند.
با آغاز فصل زمستان، فعالان بازار سرمايه روند كلي بازار را صعودي مي‌دانند و معتقد هستند كه بازار سرمايه مي‌تواند اعداد و ارقام بالاتري را به خود ببيند . اما فردا، روزي است كه قرار است دولت لايحه بودجه سال 1402 را به مجلس ارايه كند. بنابراين، نگاه بيشتر سرمايه گذران به اعداد و ارقامي است كه در بودجه سال آينده قرار است نوشته شود. شايعاتي به گوش مي‌رسيد كه دولتي‌ها قيمت فروش نفت را حوالي 80 دلار در نظر گرفته‌اند و روزانه فروش 1.4 ميليون بشكه‌اي را در برنامه دارند. اين در حالي است كه چند روز پيش وزير نفت ادعاي توليد روزانه 3 ميليون بشكه‌اي را در بين اهالي رسانه مطرح كرد. اوجي، وزير نفت در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه «در حوزه توليد نفت در كانال توليد روزانه ۳ ميليون بشكه نفت قرار گرفتيم. همچنين درباره توليد نفت سبك با ابتكاراتي كه صورت گرفت، ظرفيت روزانه ۲۰۰ هزار بشكه افزايش يافت.»  اما نكته ديگري كه وزير نفت به آن اشاره كرد عدم استفاده از نفت كوره و مازوت در نيروگاه‌ها بود. اوجي گفت: «در سال جاري و سال گذشته از نفت كوره و مازوت در نيروگاه‌ها استفاده نمي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون