• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5394 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۵ دي

شكست نامزدي كه چندان ترامپي نبود

اتفاقي نادر در راي‌گيري نخست رياست مجلس نمايندگان امريكا

اعتمادآنلاين

 

 

سه‌شنبه شب با برگزاري چند دور راي‌گيري براي تعيين رييس مجلس نمايندگان امريكا مشخص شد كه كوين مك‌كارتي، نماينده جمهوري‌خواه از ايالت كاليفرنيا نتوانسته است نمايندگان راست‌گراي افراطي در حزب خود را براي تعيين خود به عنوان رييس مجلس نمايندگان قانع كند.
آخرين باري كه نمايندگان مجلس امريكا نتوانسته ‌بودند در راي‌گيري نخست رييس مجلس را انتخاب كنند به سال ۱۹۲۳ باز مي‌گشت و در طول يكصد سال گذشته، هر بار در راي‌گيري نخست رييس مجلس انتخاب مي‌شد. اقدام به انتخاب رييس، نخستين دستور كار مجلس نمايندگان امريكاست و تا پيش از انتخاب رييس مجلس، عملا كار مجلس نمايندگان آغاز نمي‌شود.
در حالي كه جمهوري‌خواهان ۲۲۲ كرسي مجلس نمايندگان را در اختيار دارند، مك‌كارتي به ۲۱۸ راي براي رياست مجلس نياز دارد، اما ۲۰ نماينده تندروي جمهوري‌خواه از فراكسيون موسوم به آزادي، حاضر به راي دادن به او نشدند، تا در راي‌گيري‌هاي انجام شده او تنها ۲۰۲ راي به دست بياورد.
راي ۲۰ نماينده تندروي حزب جمهوري‌خواه از عمق اختلاف‌نظر و شكاف درون جمهوري‌خواهان، دو سال مانده به انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ خبر مي‌دهد.
در برابر تمامي نمايندگان حزب دموكرات، به حكيم جفريس، رهبر اقليت راي دادند تا او با ۲۱۲ راي از رقيب خود كوين مك‌كارتي پيش بيفتد، با اين حال براي رسيدن به كرسي رياست مجلس يك نماينده به اكثريت مطلق آراي حاضر در جلسه نياز دارد.
20 نماينده تندروي جمهوري‌خواه به شكل هماهنگ به جيم جردن، نماينده اوهايو راي دادند. جردن پيش از اين از رياست مك‌كارتي بر مجلس نمايندگان حمايت كرده ‌بود.
مك‌كارتي گفته است تا پايان به عنوان نامزد در اين انتخابات باقي مي‌ماند. نام‌هاي ديگري به جاي كوين مك‌كارتي به عنوان رييس مجلس از ميان جمهوري‌خواهان مطرح شده است. از جمله اين افراد جيم جردن از ايالات اوهايو و استيو اسكاليس از ايالت لوييزيانا هستند. اما مشخص نيست كه اين افراد هم بتوانند آراي كافي براي رسيدن به مقام رياست مجلس كسب كنند. هر چند كوين مك‌كارتي، متحد نزديك دونالد ترامپ است و از حمايت او براي رياست مجلس برخوردار است، اما عده‌اي از نمايندگان تندروتر جمهوري‌خواه او را به اندازه كافي ترامپي نمي‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون