• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5399 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ دي

آينده مستطيل سبز به دست چه كساني خواهد افتاد؟

تينيجرهاي جذاب فوتبال جهان

گروه ورزش

 

توجه فوتبال روز دنيا و باشگاه‌هاي بزرگ به بازيكنان جوان و حتي نوجوان روز به روز در حال بيشتر شدن است. بسياري از ستاره‌هاي اين روزهاي فوتبال دنيا سني در حوالي 20 سال دارند. به همين مناسبت نشريه فورفورتو به معرفي 50 بازيكن اصطلاحا تينيجر دنياي فوتبال پرداخته است. در گزارش امروز ما 10 بازيكن اول اين ليست را معرفي مي‌كنيم.


۱۰- كارني چوك‌وومكا/ سن ۱۹ سال/ مليت انگليس
ستاره مسلم انگليس در قهرماني زير ۱۹ سال اروپا كارني بود. او يك خريد معمولي براي چلسي نيست. اين دقيقا دورنمايي از خط مياني انگليس در آينده است. چوك‌وومكا در مالكيت توپ بسيار امن است. او مي‌تواند با حالتي انفجاري فاز تيم را تغيير دهد و با گام‌هايي بلند نظير پوگبا حركت كند. او آنقدر خوب است كه سرمربي چلسي نتوانسته او را براي مدتي طولاني روي نيمكت نگه دارد. كارني يك هافبك همه‌جانبه است كه مي‌تواند به يكي از بهترين‌ شماره‌هاي دنياي فوتبال تبديل شود. هنگامي كه كارني به چلسي پيوست، سوال اين بود: آيا او مي‌تواند در درازمدت همين عملكرد را ادامه دهد؟


۹- هاروي اليوت/ سن ۱۹/ مليت انگليس
سه سال از روزي كه هاروي اليوت تبديل به جوان‌ترين بازيكن تاريخ ليگ برتر شد، مي‌گذرد. سه سالي كه مثل برق و باد گذشت. او به ليورپول رفت و سپس در قراردادي قرضي و عالي پيراهن بلكبرن را پوشيد و خود را تبديل به هافبك مورد علاقه كلوپ كرد. او با اينكه با مصدوميت‌هاي جدي مواجه شد خيلي زود برگشت و اكنون جزو جدايي‌ناپذير قرمزهاست. تعادل، خلاقيت و آگاهي او از موقعيت براي چنين سني عالي است. او خشونت و آتش دارد و در حمل توپ همان اندازه كه در نگه داشتنش تبحر دارد، مهارت به خرج مي‌دهد. او در برابر پرس مقاوم است و مي‌تواند در هر زاويه‌اي توپ را دريافت كند. با در نظر گرفتن اينكه چگونه كلوپ يكي از بهترين نسخه‌هاي تاريخ ليورپول را ساخته خريد يك نوجوان و ساختن او براي خط هافبك بعدي خود يك نمايش جذاب بوده. 


۸- الخاندرو گارناچو/ سن ۱۹/ مليت آرژانتين
منچستريونايتد گربه فوتبال انگليس است. همه اينها به خاطر آمار ديوانه‌كننده‌اي است كه آنها در استفاده از محصولات آكادمي دارند. آنها هميشه روي پاي خودشان ايستاده‌اند و مهم نيست بازيكنان بزرگ چه نمايشي ارايه مي‌دهند. الخاندرو گارناچو گواه زنده آن است. او مجموعه‌اي از استعدادهاي جالب دارد. او مي‌تواند بفهمد دقيقا چه زماني بايد به توپ ضربه بزند. شدت حركتش براي يافتن فضا، ديد باز او و پاس‌هاي كاري‌اش مي‌تواند درها را به روي او باز كند. او در زمين راحت است و به خوبي دريبل مي‌زند. امروز مي‌توان گفت CR7 گذشته و AG49 تقريبا آماده است تا وارد كار شود. او پايگاهي باورنكردني براي ساختن دارد و اگر همان‌طور كه شروع كرده ادامه دهد غير قابل توقف خواهد بود. 


۷- رومئو لاويا/ سن ۱۸/ مليت بلژيك
اگر منچسترسيتي اين بچه را بدون بند امضاي قرارداد مجدد رها كند، مزخرف‌ترين كار ممكن را انجام داده است، زيرا اغراق نيست اگر بگوييم رومئو لاويا با بازيكناني نظير رودري و كالوين فيليپس اصلا فاصله‌اي ندارد. توانايي‌هاي اين بازيكن براي سن ۱۸ سالگي باورنكردني است. محدوده پاس‌هاي او به راحتي فشار را از بين مي‌برد. دريبل او نيز عالي است. با يك كنترل كه در همه هافبك‌هاي همسن او به ندرت ديده مي‌شود، مي‌تواند توپ را از مهلكه در ببرد. او در حال حاضر يك سوپراستار است و قديس‌ها يك پيشنهاد براي به خدمت گرفتن دايم او ارايه داده‌اند. 


۶- يوسوفا موكوكو/ سن ۱۸ سال/ مليت آلمان
او يكي از جوان‌ترين بازيكنان تاريخ است كه توانسته در سطح بالا به ميدان برود. او شبيه به يك شكوفه است كه البته در جام جهاني فرصت نمايش و شكفتن پيدا نكرد. ثبات اين بازيكن آلماني شگفت‌انگيزترين چيز براي چنين بازيكن جواني است. مهاجمي كه از قبل براي دورتموند انتخاب شده است. او كسي است كه مي‌تواند بپيچد، بچرخد و غيرقابل پيش‌بيني باشد. هم‌تيمي‌هايش مي‌دانند او قرار است چه چيزي به آنها بدهد. او چيزي به اسم زاويه غيرممكن براي شوت نمي‌شناسد. توپ را در هر جا كه دريافت كند كارش را انجام مي‌دهد حتي در ۱۶ سالگي. در شمايل مرد دورتموندي جنبه‌هايي از يك بازي فوتبال قوي و در قامت كوتاهش شكل فوتبال امريكاي جنوبي ديده مي‌شود. اين خبر خوبي براي كشوري است كه نتوانسته يك مهاجم مناسب توليد كند. 


۵- اندريك/ سن ۱۶ سال/ مليت برزيل
۱۶۵ گل در ۱۶۹ بازي براي تيم‌هاي نوجوانان پالميراس. حالا بزرگ‌ترين باشگاه‌هاي دنيا صف كشيده‌اند تا با پيشنهاداتي وسوسه‌كننده او را به خدمت بگيرند. آندريك با چيزي متولد شده كه او را از هرگونه آموزشي بي‌نياز مي‌كند. آندريك قدرت ترسناكي دارد. او در فوتبال رده‌هاي پايه غوغا كرده و حال به نظر مي‌رسد برزيل پس از سال‌ها شماره‌هاي در حد سرخيو آگوئرو و سوارز دارد. اين فقط مربوط به سرعت پاهاي او نيست. او در حال حاضر انواع گل‌ها را به ثمر مي‌رساند. پس از وينيسيوس، رودريگو و ادر ميليتائو رئال مادريد با قراردادي ۵۰ ميليون پوندي با پالميراس به توافق رسيده تا او را تبديل به برزيلي بعدي تيمش كند. 


۴- گاوي/ سن ۱۸ سال/ مليت اسپانيا
جوان‌ترين فوتباليست اسپانيايي است كه تا به حال توانسته پيراهن تيم ملي كشورش را بر تن كند. او اين كار را در خط مياني با شماره ۹ انجام مي‌دهد. براي پدري كه به نظر مي‌رسد نماينده يك نسل موفق دوباره در خط مياني ماتادورهاست تنها چند ماه زمان نياز بود كه از لاماسيا بيرون بيايد و در چنين سني در نيوكمپ براي بارسلونا بدرخشد. اين مي‌تواند نمونه‌اي ديگر براي موفقيت اين آكادمي مشهور فوتبال باشد، اما نبايد باعث شود استعدادهاي گاوي فراموش شود. گاوي از لحاظ فني متشخص است. مي‌تواند روند بازي را به دلخواه عوض كند و توانايي او در تغيير جهت بازي براي تماشاگران بسيار سرگرم‌كننده است. 


۳- بنجامين سسكو/ سن ۱۹/ مليت اسلووني
اينكه او با ارلينگ هالند مقايسه مي‌شود، اجتناب‌ناپذير است. او قادر است با سرعتي سرسام‌آور از خط دفاع حركت كند و با دو پاي قدرتمند خودش را به خط حمله برساند. نكته جالب توجه اينكه از آنجايي كه ليورپول و منچسترسيتي هر دو به سمت شماره ۹ سنتي حركت كرده‌اند، سسكو به عنوان يك گزينه جالب مطرح شده است. بازيكني كه تمايلي به حركات جانبي، نمايشي و آكروباتيك ندارد. منچستريوناتيد در تابستان براي خريد او علاقه‌مند بود در حالي كه پلي‌گيمرهاي بازي فوتبال منيجر همگي در دو سال گذشته او را به خدمت گرفته‌اند. در ماه جولاي او به آربي لايپزيگ پيوست تا در غياب لواندوفسكي بتواند بر فوتبال آلمان مسلط شود. 


۲- جمال موسيالا/ سن ۱۹ سال/ مليت آلمان
هانسي فليك بعد از خروج زودهنگام آلمان از جام جهاني در مورد جمال موسيالا گفت: «مهارت او در تكل زدن فوق‌العاده است. ما استعدادهاي خوبي در تيم خود داريم و در چند سال آينده در مسير درستي قرار داريم. جمال از هر جهت بهترين است؟ موسيالا هوشياري موقعيت و حركتي فوق‌العاده دارد. جلوه‌اي از بازي در خيابان‌هاي شهر اشتوتگارت كه محل تولد اوست. او كه امروز در بايرن بازي مي‌كند، مي‌تواند خودش را به بازي تحميل كند. حتي در سن نوجواني اين كار را براي هم‌تيمي‌هايش انجام مي‌داد. چه از طريق ضربه به توپ و چه از طريق حركت و فضاسازي. چيزي كه او را بسيار هيجان‌انگيز مي‌كند، اين است كه او هنوز به بلوغ كامل نرسيده. او در خط مياني بازي مي‌كند و به عنوان پست شماره ۱۰. او در هر دو جناح عالي كار مي‌كند. او مي‌تواند تولد يك شماره ۹ كاذب جديد باشد. 


۱- جود بلينگهام/ سن ۱۹ سال/ مليت انگليس
همه تا به امروز او را ديده‌ايم. همه مي‌دانيم كه او چه مي‌كند. به نظر مي‌رسد آنچه بازيكن دورتموند را متمايز مي‌كند، ذهنيت اوست. او ثباتي دارد كه مي‌تواند در بازي‌هايي با بالاترين سطح بدرخشد. وقتي شرايط به هم مي‌ريزد او مي‌تواند چيز بهتري ارايه و بازي را هدايت كند. او اخيرا در مصاحبه‌اي گفت: «تنها چيزي كه هنگام تصميم‌گيري براي ترك بيرمنگام سيتي و پيوستن به دورتموند مرا اذيت مي‌كرد خود بازي فوتبال بود. دورتموند بهترين مكان براي انجام اين كار است. مثل روز روشن است كه اگر به اينجا بيايي و كارهاي درست را انجام دهي فرصت به دست مي‌آوري. صحبت كردن با بلينگهام جوري است كه آدم فكر مي‌كند دارد با يك فرد سي ساله حرف مي‌زند. او يكي از بهترين هافبك‌هاي دنياست كه طي 10 سال آينده به اوج خواهد رسيد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون