• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5399 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ دي

بزرگ‌ترين حاشيه چند وقت اخير كشتي چطور شكل گرفت؟

آيا منصور برزگر پاسخ افشاگري جديدي را مي‌دهد؟

حاشيه‌هاي سنگين يك هفته اخير ورزش اول كشور از مصاحبه عباس جديدي پيرامون به‌كارگيري كامران قاسمپور در وزن 97 كيلوگرم مسابقات جام جهاني امريكا آغاز شد. عباس جديدي با نقب زدن به دوران خودش مدعي شد همان بلايي كه دارد سر قاسمپور مي‌آيد سر او آمده بود. 
15 آذر پس از كش‌وقوس‌هاي فراوان تيم ملي كشتي آزاد ايران، راهي امريكا شد تا در جام‌جهاني ۲۰۲۲ امريكا به ميدان برود. در شرايطي كه به خاطر مشكلات صدور ويزا احتمال لغو سفر كاروان ايران وجود داشت، امريكايي‌ها ويزاي ۱۱ نفر از كشتي‌گيران ايران را صادر كردند اما ويزاي علي‌اكبر فضلي، عليرضا كريمي و اميرعلي آذرپيرا را صادر نكردند. اين اقدام امريكايي‌ها با اعتراض و پيگيري فدراسيون كشتي همراه شد و در شرايطي كه تيم ملي با ۱۱ كشتي‌گير راهي امريكا شد، امريكايي‌ها به فاصله ۲۴ ساعت بعد ويزاي سه كشتي‌گير ديگر را صادر كردند تا اين سه نفر هم جدا از سايرين خودشان را به امريكا برسانند. با اين حال براي دو مربي تيم ملي ويزا صادر نشد تا درنهايت پژمان درستكار به همراه يك مربي ديگر هدايت تيم ملي كشتي ايران را در جام‌جهاني امريكا برعهده بگيرند.
در اين رقابت‌ها با شكست ژاپن و تيم منتخب جهان راهي فينال شد و در گروه ديگر نيز امريكا ديگر فيناليست اين مسابقات شد. امريكا با نفرات مطرح خود همچون جردن باروز و كايل اسنايدر در اين رقابت‌ها حاضر شده بود. ديدار حساس دو تيم ايران و امريكا در فينال تماشاگران زيادي را داشت و امريكايي‌ها نمي‌خواستند جام قهرماني را در خانه از دست بدند. در اين رقابت‌ها اتفاق جالبي براي ايران رخ داد. جردن باروز در اين مسابقات برابر علي سوادكوهي شكست خورد و طلسم شكست‌ناپذيري باروز برابر كشتي‌گيران ايراني به پايان برسد.
كادر فني ايران در اين رقابت‌ها از كامران قاسم‌پور دارنده دو مدل طلاي جهان در وزن ۹۷ كيلوگرم استفاده كرد كه باعث شد قاسم‌پور در اين وزن برابر كايل اسنايدر كه قهرمان جهان و المپيك است، شكست بخورد. با اين اتفاق شانس قهرماني ايران ازدست رفت و ايران ۶ بر ۴ به امريكا باخت و نايب‌قهرمان شد. همين موضوع باعث شد ايران قهرماني را از دست بدهد، چون اگر كامران قاسم‌پور در وزن خودش يعني ۹۲ كيلوگر‌م كشتي مي‌گرفت، يك پيروزي حتمي داشتيم اما در ورزن ۹۷ كشتي گرفت و به حريف امريكايي باخت. در وزن ۹۷ كيلو ايران اميرعلي آذرپيرا را دراختيار داشت كه آن‌هم احتمال داشت برابر كايل اسنايدر ببازد اما اگر قاسم‌پور يك پيروزي در وزن ۹۲ كيلو به دست مي‌آورد، ايران و امريكا به تساوي ۵ برابر ۵ مي‌رسيدند و درنهايت در محاسبه امتياز فني، ايران شانس قهرماني داشت. 
بعد از اين مسابقات انتقاداتي ازسوي برخي كارشناسان كشتي به كادر فني تيم ملي ايران مطرح شد و گفته شد كه چرا ايران بايد كامران قاسم‌پور را در وزن جديد به ميدان بفرستد تا برابر قهرمان المپيك كشتي بگيرد؟ كادر فني تيم ملي هم پاسخ داد و در يك مصاحبه گفت: «درخصوص تيم اعزامي به رقابت‌هاي جام جهاني تصميم كادر فني اين بود كه به نيروهاي اميد و جوانان همراه با چند باتجربه ميدان داده شود تا به يك ارزيابي كه از قبل برنامه‌ريزي شده دست پيدا كند. به‌ طور كلي ماهيت حضور در تورنمنت‌ها اين است كه اولا ميزان آمادگي كشتي‌گيران موردنظر كادر فني سنجيده شود و همچنين نيروهاي تازه نفس و آينده‌دار مقابل حريفان درجه يك دنيا به ميدان بروند و محك بخورند.»
مربي تيم ملي كشتي آزاد درباره دلايل حضور كامران قاسم‌پور در وزن ۹۷ كيلوگرم كه با شكست او مقابل كايل اسنايدر قهرمان جهان و المپيك از امريكا همراه شد، گفت: «قاسم‌پور طي دو يا سه سال اخير پيشرفت چشمگيري داشته و همه اهالي كشتي ازجمله پيشكسوتان، كارشناسان و اهالي رسانه نگران حضور او و حسن يزداني در يك وزن المپيكي بودند. همين موضوع مهم كادر فني را ملزم كرد تا درباره خواسته‌هاي بحق جامعه كشتي و همچنين درخواست شخص كامران قاسم‌پور، يك محك جدي برابر نفر اول اين وزن در جهان داشته باشيم.»
وي تصريح كرد: «مطمئنا كامران و كادر فني به شرايط جام جهاني ازجمله ۲ كيلوگرم ارفاق وزن و همچنين مبارزه در خانه حريف واقف بودند اما هدف اين بود كه مي‌خواستيم ارزيابي درستي از كشتي كامران قاسم‌پور در شرايط سخت داشته باشيم. با ارزيابي صورت گرفته مطمئن هستيم قاسم‌پور در صورت انتخاب در وزن المپيكي ۹۷ كيلوگرم، در مسابقه بعدي چه به لحاظ وزني يا تجربه، بهتر مبارزه خواهد كرد.» ميرعماديان، ادامه داد: «البته ما نمونه‌هاي تاريخي زيادي از اين دست در مسابقات رسمي جهاني داريم.»
«آرسن فادزايف دارنده ۸ مدال جهان و المپيك و كني ماندي قهرمان ۴ مداله جهان و المپيك زماني كه هر دو در مسابقات المپيك سئول در اوزان ۶۸ و ۷۴ كيلوگرم به مدال‌هاي طلا رسيدند. سال بعد در مسابقات جهاني ۱۹۸۹ مارتيني سوييس، فادزايف ترجيح داد خودش را در وزن بالاتر محك بزند كه آن كشتي تاريخي درنهايت به سود كني ماندي امريكايي به پايان رسيد. يا سرگئي بلوگلازوف روسي، نابغه كشتي دنيا در وزن ۵۷ كيلوگرم مقابل جان اسميت اعجوبه امريكايي كشتي جهان در وزن ۶۲ كيلوگرم در يك تورنمنت مبارزه كرد و مورد ارزيابي كادر فني روسيه قرار گرفت، در صورتي كه فادزايف و بلوگلازوف در ميانه راه قهرماني بودند و بعد از آن مبارزه صاحب چندين مدال طلاي المپيك و جهان شدند.»
اما چند روز پيش عباس جديدي پاسخ مربي تيم ملي را داد و گفت: «همه را كه با يك چوب نمي‌رانند. يك وقت چيزي بود، آمد و رفت. آن سابقه تاريخي باعث شد دنياي قهرماني من زود به پايان برسد و بيشتر مدال‌هايم نقره و برنز شود.»
دارنده مدال‌هاي طلاي جهان و نقره المپيك افزود: «آن زمان هدف‌شان اين بود به هر شكلي مي‌خواستند چاله و چوله‌هاي تيم ملي را پر كنند و ماله‌كشي كنند. مگر كار درستي كردند؟ من فنا شدم. خيلي‌ها در اين كشتي مديون من هستند. آن زمان زورم نمي‌رسيد و چيزي نمي‌توانستم بگويم. هر چه من، برادران خادم را مي‌بردم باز من را به وزن بالاتر مي‌فرستادند. براي انتخابي جهاني كراسنويارسك هم عليرضا حيدري با من به وزن‌كشي آمد اما ول كرد و رفت. بعد رفت با منصور برزگر كار را بست و من را به ۱۳۰ كيلو فرستادند. سر همين كارها بود كه مدال‌هاي من نقره و برنز شد.»
وي با اشاره به استفاده از كامران قاسم‌پور در وزن ۹۷ كيلوگرم جام جهاني امريكا كه منجر به شكست او شد، خاطرنشان كرد: «كسي براي مدال تيمي با مدال المپيك قمار نمي‌كند. مگر كارهايي را كه با من كردند خداپسندانه بود؟ در المپيك سيدني بايد با ۱۰۵ كيلو وزن زير دو خم رودريگرز ۱۴۰ كيلويي را مي‌گرفتم فقط به خاطر اينكه اميررضا خادم را به هر شكلي وارد تيم كنند تا در ۸۵ كيلو كشتي بگيرد. اين حرف‌ها توهمات پوسيده يك مشت آدمي است كه فقط مي‌خواهند بگويند ‌اين تيم‌مان قهرمان شد. ما نبايد خودمان را گول بزنيم. كل كشتي دنيا فقط ۳ كشور ايران، امريكا و روسيه است. بقيه كشورها اصلا كجاي كار قرار دارند؟ بقيه فقط تك‌ستاره‌هايي را رو مي‌كنند. مگر اين سابقه تاريخي كه آقاي ميرعماديان مي‌گويد كار مثبتي بود؟»
همين مصاحبه واكنش‌هايي به دنبال داشت و منصور برزگر سرمربي سابق تيم ملي و عليرضا حيدري به نوبه خود پاسخ جديدي را دادند و باز اين عباس جديدي بود كه جواب داد و درنهايت روز گذشته برزگر تشر نهايي را به شاگرد سابق خود زد. در اين بين برخي كارشناسان و پيشكسوتان ديگر هم جسته و گريخته به اين موضوع پرداختند. 
اهميت اين موضوع با توجه به درگير شدن اسامي بزرگي مثل حسن يزداني و كامران قاسم‌پور از نسل جديد كشتي تا نفرات شاخصي همچون برادران خادم و عليرضا حيدري و منصور خان برزگر از نسل قديم غيرقابل كتمان است. مخصوصا كه ادعاي دخيل بودن تصميمات سياسي نيز چاشني ماجرا شد. 
معلوم نيست اين حاشيه بزرگ كه با يك تصميم عجيب از سوي كادرفني چند ماه پيش آغاز شد و به يك‌باره با مصاحبه‌اي از عباس جديدي تبديل به سيل شد تا چه زماني ادامه پيدا خواهد كرد. شايد هم بالاخره منصور برزگر به حرف بيايد و چيزهايي را مطرح كند كه تا به حال كسي نشنيده!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون