• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5400 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ دي

مديران استقلال، استاد وعده‌هاي پوچ

از پفك آبي و شبكه اختصاصي تا ساخت استاديوم در متاورس

سامان سعادت

 

سال‌هاي سال است كه وقتي مديري به يكي از باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس قدم مي‌گذارد، صحبت از برنامه‌هاي اقتصادي مي‌كند كه به دور از واقعيت و حقيقت است، اما آنقدر اين حرف‌ جدي بر زبان جاري مي‌شود كه كسي دلش نمي‌آيد آن روياها را محقق‌شدني نبيند. روزي رويانيان در پرسپوليس صحبت از رستوران و نوشابه و پفك پرسپوليس زد و حالا هم فتح‌الله‌زاده از روياهاي بزرگ‌تري صحبت مي‌كند.
مديرعامل باشگاه استقلال در آخرين مصاحبه خود گفته است: «من وظيفه دارم به عنوان يك مدير در كارهاي علمي و پيشرو قدم بردارم. من امروز مي‌خواهم بگويم كه به زودي استقلال داراي يك بانك مي‌شود و هواداران از آن مي‌توانند استفاده كنند. طرح‌هايي مثل توكن هواداري، استاديوم مجازي و ... در دستور كار ماست. من با چهار بانك صحبت كرده‌ام. اگر عمرم كفاف دهد، با يكي از اين بانك‌ها قرارداد خود را مي‌بنديم.» از طرف ديگر فتح‌الله‌زاده صحبت از دنياي متاورس براي هواداران استقلال مي‌كند. او درباره اين موضوع گفته است: «با يك شركت اماراتي براي حضور در دنياي متاورس صحبت كرده‌ام كه مي‌توانيم استاديومِ مجازي داشته باشيم.» او گفته است در دنياي متاورس مي‌خواهد كاري كند كه يك هوادار استقلال درحالي كه تصور مي‌كند در ورزشگاه نشسته است و بازي استقلال را تماشا مي‌كند، كنارش فرهاد مجيدي را ببيند و در ميانه بازي با او هم گپي بزند. 
اظهارات مديرعامل باشگاه استقلال درحالي مطرح مي‌شود كه اين باشگاه اين روزها درگير مشكلات مالي فراواني است و در تامين هزينه‌‌هاي جاري خود مشكل دارد اما با اين حال فتح‌الله‌زاده با تاكتيك وعده‌هاي رويايي قصد دارد هواداران را از خودش راضي نگه دارد، كاري كه سال‌هاي سال است مديران فوتبال در پيش مي‌گيرند و وقتي مي‌روند كسي از آنها نمي‌پرسد وعده شما چه شد؟ شايد در فوتبال اگر هزينه وعده‌دادن‌ها سنگين شود، ديگر مديري به خود اجازه نمي‌دهد با وعده‌هاي پوچ هواداران را فريب دهد.
نمونه اين كارها را مي‌توان با رجوع به حافظه كوتاه‌مدت در تاريخ باشگاه‌داري ايران و مخصوصا باشگاه استقلال يافت. چند سال پيش احمد سعادتمند كه فروردين 1399 به عنوان مديرعامل استقلال معرفي شد در فاصله كمتر از يك‌سال حضور در اين باشگاه از طرح‌هايي رونمايي كرد كه در نوع خودش هم جالب بود و هم خنده‌دار. ايده «پفك آبي» همان زمان مطرح شد. سعادتمند در يك برنامه تلويزيوني گفت: «اگر روزي پفك آبي ديديد تعجب نكنيد، چرا كه اين مختص باشگاه استقلال است.» در خرداد سعادتمند خبر از توليد محصولات باشگاه استقلال داد و يك نمونه از آن را رونمايي كرد. در باكس هواداري كه احمد سعادتمند براي معرفي به پيشكسوتان باشگاه رونمايي كرد، اقلامي چون پيراهن باشگاه، توپ استقلال، شال، پرچم، مچ‌بند و ماسك هواداري، ماگ و حتي اسپري و خوراكي به چشم مي‌خوردند. احمد سعادتمند گفت كه محصولات ديگري نيز در راه هستند و باكس هواداري استقلال محدود به اقلام روي ميز نمي‌شود. 
با اين حال نه آن باكس اقلام هواداري به سرانجام خاصي رسيد نه پفك آبي وارد بازار شد تا مايه تعجب ديگران شود. سعادتمند مي‌گفت با اين محصولات و اپليكيشن هواداري مي‌تواند 64 ميليارد تومان درآمدزايي ايجاد كند. 
نفر بعدي كه با وعده‌هاي بزرگ به استقلال آمد اما در عمل به نتيجه خاصي نرسيد، مصطفي آجرلو بود. اين مدير فوتبالي كه پاييز سال 1400 به استقلال آمد بعد از يك ماه كار در باشگاه از شبكه خصوصي پخش و توليد ثروت هزار ميلياردي گفت. آجرلو گفت: «اجازه دهيد با توجه به ثروتي كه آقاي صدري در پرسپوليس دارد، من به عنوان خدمتگزار كوچك استقلالي‌ها از ثروت موجود استقلال استفاده و باشگاه را ثروتمند كنم. ما قراردادي سال گذشته داشتيم و به ما گفته بودند شما ۸۰ ميليارد مي‌ارزيد. ما گفتيم مي‌توانيم با پرسپوليس از فرصت‌هاي موجود و نه اسپانسر مشترك، هزار ميليارد در بياوريم. مي‌توانيم اين‌گونه استاديوم بسازيم. مي‌توانيم نگراني‌ها را حل كنيم. ما مي‌خواهيم امسال يك كار را انجام دهيم و آن‌هم توليد پول و ثروت است.» آجرلو افزود: «من در مورد اسپانسر صحبت نمي‌كنم. ما نمي‌خواهيم چيزي را بفروشيم. ما قرار است توليد ثروت كنيم. توليد ثروت يعني اينكه من بايد كار كنم. شبانه‌روز بايد از ظرفيت‌هاي باشگاه استقلال استفاده و توليد پول كنم. همين الان با بحث تبليغات دور زمين، هر بازي ما مي‌توانيم ۱۰ ميليارد درآمد كسب كنيم. يعني مي‌توانيم دو برابر پارسال پول در بياوريم. من از آقاي جبلي رييس صداوسيما مي‌خواهم كه اجازه دهند ما از فرصت‌هاي محتوايي‌مان پول توليد كنيم. چرا بايد از فرصت‌هاي محتوايي فوتبالي ايران در صداوسيما استفاده كنم.»
آجرلو بر همين اساس جنگي را با سازمان ليگ براي به دست گرفتن تبليغات محيطي آغاز كرد و با صداوسيما براي گرفتن حق پخش آفلاين و شبكه خصوصي درگير شد. او در بخش سازمان ليگ و تبليغات محيطي تا حدي كار را پيش برد ولي زورش به صداوسيما نرسيد. در نهايت او هم بدون توليد هزار ميليارد ثروت و گرفتن حق پخش و راه‌اندازي شبكه خصوصي كارش را به پايان رساند و سكان هدايت استقلال را به فتح‌الله‌زاده سپرد. آن‌هم در شرايطي كه رييس سازمان خصوصي‌سازي از ابهامات مالي دوران مديريت آجرلو مي‌گويد و فتح‌الله‌زاده مي‌گويد اين مدير در يك برنامه تلويزيوني گفت آجرلو 1300 ميليارد هزينه كرده است و باشگاه را تركانده!
حالا فتح‌الله‌زاده مديرعامل استقلال است. مديري كه تعداد دفعات نشستنش روي صندلي مديرعاملي اين باشگاه از حساب خارج شده است. فتح‌الله‌زاده اين‌بار با مجموعه‌اي از رويافروشي‌ها به هواداران استقلال آغاز كرده است و بايد ديد اين مدير سنتي فوتبال ايران كه معمولا كارها را با روابطي كه دارد جلو مي‌برد آيا مي‌تواند وعده‌هاي خود را عملي كند يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون