• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5400 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ دي

ويژه

تاكيد بهارستان‌نشينان بر تداوم عرضه خودرو در بورس كالا

اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس اعتقاد دارند به شكل كلي اصل عرضه خودرو در بورس مشكلي ندارد اما مجلس به دنبال آن است كه خودرو در فضاي شفاف عرضه و تقاضا به دست مصرف‌كننده واقعي برسد و مسير رقابتي شدن را به درستي طي كند. 
نمايندگان خانه ملت تاكيد دارند عرضه موفق خودرو در بورس كالا موجب خواهد شد كه خودروسازان خودروهاي با كيفيت را به بازار ارايه كنند. 

درآمد حاصل از فروش خودرو در بورس كالا، صرف كيفيت شود
مهدي طغياني سخنگوي كميسيون اقتصادي در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با سياست روز با اشاره به نقد مجلس از ارايه خودرو در بورس كالا و نامه‌اي كه از سوي يازده نفر از نمايندگان در اين باره منتشر شده است، گفت: من نيز يكي از كساني بودم كه اين نامه را امضا كرده است، البته در اين نامه انتقاد به عرضه خودرو در بورس كالا مطرح نشده است بلكه بحث مابه‌التفاوت قيمت خودرو مطرح است. در اين شرايط يك مابه‌التفاوتي در بحث قيمت‌گذاري به دليل شرايط ملتهب بازار ايجاد مي‌شود و عملا مانند رانتي است كه به جيب خودروساز مي‌رود.
وي با بيان اينكه قبلا توزيع خودروها با سيستم قرعه‌كشي انجام مي‌شد، افزود: عرضه خودرو در بورس قطعا از قرعه‌كشي و بخت‌آزمايي بهتر است و موافقيم درآمد حاصل از فروش خودرو در بورس كالا هزينه ناكارايي‌هاي خودرو‌سازان نشود. نماينده مردم اصفهان درخصوص اينكه چرا مجلس اين تفاوت قيمت را سود نمي‌شناسد بلكه آن را رانت مي‌داند، اظهار داشت: اين سود نيست، سود در بازاري عادلانه ايجاد مي‌شود، در اين شرايط قيمت بازار عادلانه است و نيز سودي كه نصيب خودروساز مي‌شود يعني تفاوتي بين فروش و هزينه‌اي كه خودروساز صرف كرده و مي‌توان آن را سود خودروساز دانست اما اكنون به دليل شرايط ملتهب بازار اين مابه‌التفاوت عدد غيرمعقولي است كه نبايد به اين شكل ايجاد شود. وي تصريح كرد: به عنوان مثال وقتي هزينه توليد يك خودرو 250 ميليون تومان مي‌شود و در بازار5۰۰ ميليون تومان به فروش مي‌رسد اين ديگر سود نيست بلكه التهاب بازار است. طغياني گفت: نگاه مجلس اين است كه اين مابه‌التفاوت نبايد خرج ناكارآمدي‌هاي خودروسازي شود بلكه بايد صرف بهبود كيفيت خودرو‌سازي شده يا در صندوق توسعه صنعت خودرو واريز شود و اين پيشنهادي است كه كميسيون صنايع آن را مطرح كرده. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مخالفت با عرضه خودرو در بورس كالا به معناي بازگشت شوراي رقابت به قيمت‌گذاري خودرو است؟ يادآور شد: خير، بحث اصلا بحث قيمت‌گذاري نيست، شوراي رقابت در بازار انحصاري خودرو وظايف مشخصي دارد كه اين موضوع در قانون آمده و در سياست‌هاي اصل ۴۴ كاملا مشخص است. اين نماينده مجلس افزود: زماني كه بازار خودرو بازاري كاملا انحصاري است، تعيين قيمت پايه بورس در شوراي رقابت مشخص مي‌شود و ربطي به قيمت‌گذاري خودرو ندارد. سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد: قيمت پايه براساس هزينه‌هاي تمام شده و سود معقول مشخص مي‌شود و قيمت بازار نيز بعد از اينكه فروش خودرو در بورس كالا انجام شد تعيين مي‌گردد. در حال حاضر اين مابه‌التفاوت موضوعي است كه مجلس روي آن بحث دارد. وي اضافه كرد: اگر تفاوت قيمت پايه و نرخ قيمت‌گذاري در بورس به يكديگر نزديك باشد جاي بحثي نيست اما مشكل اين است كه گاهي به اعداد عجيب و غريب مي‌رسيم كه معقول هم نيست. طغياني درباره حمايت دولت از عرضه خودرو در بورس كالا گفت: مجلس معتقد است در شرايط كنوني عرضه خودرو در بورس كالا بهترين روش است و رقم حاصل از فروش آن بايد صرف بهبود كيفيت خودرو‌سازي كشور شود.  نماينده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان كرد: اگر خودروساز با نظارت وزارت صمت برنامه روشن و مشخصي بر كسب درآمد حاصل از فروش خودرو در بورس كالا داشته و آن درآمد را صرف بهبود كيفيت كند، مجلس به روشني از اين اقدامات حمايت و آن را مي‌پذيرد اما اگر قرار باشد هزار هزينه عجيب و غريب و ريز و درشت ،تحميل خريدار خودرو شود و خودروساز همچنان خودروي ناكارآمد توليد و از اين راه براي پر كردن چاله و چوله‌هايش بهره ببرد، مجلس آن را روشي درست نمي‌داند.

عرضه خودرو در بورس كالا منتج به كنترل قيمت در بازار مي‌شود
انور حبيب‌زاده دبير كميسيون اقتصادي در مجلس شوراي اسلامي در اين باره تاكيد كرد: اگر عرضه خودرو در بورس كالا بر روال خوبي قرار گيرد، مي‌تواند كنترل دقيق قيمت‌ها را به دست گيرد. نماينده مردم بوكان در مجلس با اشاره به اينكه در حال حاضر فاصله قيمت‌ها از قيمت كارخانه بسيار زياد است، گفت: اين فاصله قيمت‌ها نارضايتي مردم را به دنبال دارد. حبيب‌زاده با تاكيد بر اينكه در بورس كالا سود حاصل از معاملات نصيب خودروساز شده و دلال‌ها و واسطه‌گرها حذف مي‌شوند، اظهار داشت: البته بايد مواردي را نيز درنظر داشت برخي كه از سرمايه برخودار هستند پول خود را وارد بورس مي‌كنند، بعد از چند ماه خودرو را به قيمت بالاتر مي‌فروشند و اين امر به گونه‌اي دلالي محسوب مي‌شود. وي يادآور شد؛ اگر كنترل و نظارت دقيق وجود داشته باشد، ضمن عرضه و معامله خودروي داخلي و خارجي مي‌توان به تعادل قيمت‌ها در بازار خودرو نيز اميدوار بود.  حبيب‌زاده ضمن حمايت مجلس از عرضه خودرو در بورس كالا خاطرنشان كرد: البته اين حمايت بايد با شرط نظارت دقيق همراه باشد و اميدواريم به زودي شاهد تعادل قيمت‌ها و كم شدن فاصله بين قيمت كارخانه و بازار در خودرو باشيم.

عرضه خودرو در بورس كالا بهترين روش است
همچنين سيد كاظم موسوي عضو ديگر كميسيون اقتصادي نيز عرضه خودرو در بورس كالا را اقدام مثبتي دانست و گفت: وقتي خودرو از اين طريق دراختيار مردم قرار بگيرد، تبعيض، مافيا و رويكردهاي ناعادلانه از بين رفته و موجب سلامت در فضاي خريد و فروش خودرو خواهد شد. نماينده مردم اردبيل در مجلس در مورد سياست وزارت صمت بر تداوم قرعه‌كشي بيان داشت: قرعه‌كشي زماني مناسب است كه به بن‌بست برسيم اما اكنون در مورد عرضه خودرو در بورس كالا مشكل و بن‌بستي وجود ندارد و از اين رو عرضه خودرو در بورس بهترين روش است.


ارايه بسته‌هاي ويژه همراه اول به‌ مناسبت روز مادر

همراه اول به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) از ارايه بسته‌هاي ويژه مكالمه، اينترنت و تركيبي خبر داد. به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، همراه اول به مناسبت ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن و «روز مادر»، بسته‌هاي ويژه‌اي را تدارك ديده كه تمامي مشتركان همراه اولي قادر به سفارش و استفاده از آنها هستند. براساس تقويم رسمي كشور 23 دي 1401 مصادف است با بيستم جمادي الثاني و سالروز ولادت حضرت زهرا (س) كه همراه اول به همين مناسبت با طراحي 3 بسته ويژه 3 روزه «مكالمه»، «اينترنت» و «تركيبي» اين روز را به تمامي مشتركانش تبريك گفته است. «بسته مكالمه» 300 دقيقه‌اي به قيمت 3 هزار تومان، «بسته اينترنت» 1.5 گيگابايتي به قيمت 6 هزار تومان و «بسته تركيبي» با 200 دقيقه مكالمه و 2 گيگابايت اينترنت به قيمت 9 هزار تومان عرضه شده است. تمامي مشتركان همراه اولي كه علاقه‌مند به فعال‌سازي يكي از اين بسته‌هاي ويژه 3 روزه براي خود يا هديه به ديگران هستند، مي‌توانند از چهارشنبه 21 دي تا پايان روز جمعه 23 دي با شماره‌گيري كددستوري «ستاره 100 ستاره 67 مربع» نسبت به خريد آن اقدام كنند.


 2667 خودرو در منطقه چهارمحال و بختياري دوگانه‌سوز شد
ساسان تيموري مدير منطقه چهارمحال و بختياري از دوگانه‌سوز شدن 2667 خودرو از طريق ثبت‌نام خودروهاي واجد شرايط در سامانه gcr.niopdc.ir خبر داد. به گزارش روابط عمومي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه چهارمحال و بختياري، مدير منطقه با بيان اين خبر اظهار كرد: اين تعداد وانت بار سبك، تاكسي و مسافربرهاي اينترنتي با ثبت‌نام در سامانه متقاضيان تبديل خودروي بنزيني به دوگانه‌سوز در كارگاه‌هاي مجاز استان، تبديل شده‌اند و 85 خودرو واجد شرايط در انتظار تبديل به دوگانه‌سوز قرار گرفته‌اند. اين مقام مسوول گفت: مسافربر‌هاي اينترنتي براي دوگانه‌سوز كردن خودروها از يارانه دولتي اين طرح استفاده مي‌كنند. وي افزود: پس از ثبت‌نام در سامانه gcr.niopdc.ir براي خودروهاي شامل طرح، پيامك واجد شرايط بودن استفاده از اين طرح ارسال خواهد شد و مالكان مي‌توانند با مراجعه به سايت مذكور براي مراجعه به كارگاه‌هاي مجاز اقدام به نوبت‌گيري كنند. ساسان تيموري افزود: در حال حاضر 6 كارگاه مجاز در استان فعاليت مي‌كنند اين كارگاه‌ها در شهرهاي شهركرد، بروجن، لردگان و بن به مالكان خودروها خدمات مي‌دهند. مدير منطقه اظهار كرد: در چهارمحال و بختياري 40 باب جايگاه، سوخت پاك سي‌ان‌جي را به شهروندان عرضه مي‌كنند و اين جايگاه‌ها به ‌طور مستمر پايش مي‌شوند تا نسبت به خدمات مطلوب و ايمن به شهروندان در اين مجاري عرضه سوخت از سوي مسوولان و كارشناسان شركت اطمينان حاصل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون