• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5402 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ دي

اختلاف قيمت 4 برابري حقيقت دارد؟

آيا قيمت خودروهاي مونتاژي گران‌تر از كشور چين به فروش مي‌رسد؟

سال ۹۷ بود كه به دنبال تشديد تحريم‌ها، دولت به‌ منظور صرفه‌جويي در منابع ارزي واردات برخي محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام كرد؛ پس از ممنوعيت، كم‌كم زمينه براي حضور بيشتر و پررنگ‌تر خودروهاي مونتاژ ‌شده توسط شركت‌هاي خصوصي در بازار نيز فراهم شد. اين شركت‌ها، با واردات قطعات منفصله از كشور چين، خودروها را در داخل ايران مونتاژ كرده و روانه بازار مي‌كنند؛ اين شيوه توليد خودرو در اغلب كشورها انجام مي‌شود، اما نكته‌اي كه امروزه در مورد مونتاژكاران ايراني گفته مي‌شود، اين است كه قيمت ﺧﻮدروﻫﺎي چيني مونتاژ ﺷﺪه در داﺧﻞﮐﺸﻮر ﺑﺎ قيمت ﻫﻤﺎن ﺧﻮدروﻫﺎ در چين متفاوت است و بعضا برخي از آنها ۲تا ۴ برابر قيمت واقعي اين خودروها در كشور مبدا به فروش مي‌رسند اما آيا واقعا اينچنين است؟ بياييد مطلب را با كالايي غير از خودرو شروع كنيم؛ قيمت تلويزيون 70 اينچ سامسونگ در امارات متحده عربي معادل هزار دلار است يعني با احتساب دلار 40 هزار توماني بايد 40 ميليون تومان به فروش رود اما اكنون اين كالا با قيمت 80 ميليون تومان در بازار به فروش مي‌رسد. در حالي كه قطعات و حتي بردهاي آن به صورت آماده وارد ايران و فقط مونتاژ آن در شركت‌هاي توليدكننده تلويزيون در ايران انجام مي‌شود، اين يعني اين كالا حق هزينه پلاك، بسته‌بندي، بيمه و... مانند خودرو ندارد. لازم به ذكر است قيمت تعرفه و حق گمرك براي تلويزيون 26%، ماليات بر ارزش افزوده 9% و قيمت تمام شده آن 1231 دلار است، در حالي كه فروش آن 2000 دلار است. يعني در يك تلويزيون بالاي يكصد درصد سود خالص براي يك شركت لوازم خانگي به دست مي‌آيد! حال مي‌گويند خودروسازان خودروهاي مونتاژي را 2 تا 4 برابر قيمت مي‌فروشند؛ يكي از خودروهاي مونتاژي داخل را محاسبه مي‌كنيم تا ببينيم واقعا اين 4 برابر قيمت حقيقت دارد؟  قيمت خودرويي مانند فيدليتي در بازار چين بين 18 تا 20 هزار دلار است و برخي محاسبه‌گران در زماني كه دلار 30 هزار تومان بود قيمت آن را 600 ميليون تومان محاسبه كردند، دريغ از اينكه تعرفه گمركي، ماليات بر ارزش افزوده، قيمت بسته‌بندي و ... را محاسبه كنند.  حال جالب اينجاست گروه بهمن برخلاف ساير خودروسازان، طي يك‌سال اخير افزايش قيمتي نداشته است و مديران خودرو و كرمان موتور 2 خودروساز مونتاژي، دو بار تاكنون قيمت داشته‌اند و حتي مديران خودرو هر كدام از خودروهاي تازه رونمايي شده را با قيمت نجومي به بازار عرضه مي‌كند به‌طوري كه سال گذشته كه از تيگو 8 رونمايي كرد قيمت اين خودرو را يك ميليارد و 800 ميليون تومان معرفي كرد و به منظور اينچنين قيمت‌گذاري سازمان حمايت از فروش آن ممانعت كرد و پس از آن اين خودروساز با كمي كاهش قيمت تيگو 8 را عرضه كرد.  از طرفي اكنون كه دلار 40 هزار توماني شده است، گروه بهمن فيدليتي خود را با همان قيمت يك‌سال گذشته بدون افزايش قيمت يعني 845 ميليون تومان به فروش مي‌رساند؛ نكته حائز اهميت اينجاست كه اين خودرو اكنون در بورس كالا با نهايت قيمت يك ميليارد و صد ميليون تومان به فروش مي‌رسد در حالي كه خودرو تيگو 8 مديران خودرو كه از لحاظ آپشن با خودرو فيدليتي تفاوتي ندارد با قيمت 2 ميليارد تومان به فروش مي‌رسد.  در جدول زير قيمت خودرو در چين با احتساب دلار 40 هزار توماني محاسبه شده است؛ طبق اين محاسبات يك خودرو 18 هزار دلاري بايد اكنون 943 ميليون تومان به فروش رود اين در حالي است كه فيدليتي گروه بهمن با قيمت 845 ميليون تومان به فروش مي‌رسد. طبق مقايسه بالا با توجه به هزينه‌هاي حمل، مالي و گمركي خودرو‌هاي مونتاژي مي‌توان به اين جمع‌بندي رسيد كه خودروي فيدليتي بهمن موتور در كلاس خودروهاي SUV فقط با اختلاف قيمت 125 ميليون توماني تقريبا هم‌قيمت با نمونه آن در چين به فروش مي‌رسد. 
چري تيگو 7 و فردا SX5، 500 ميليون بيشتر از كارخانه توليدكننده اصلي قيمت بالاتري دارند. در رتبه بعدي اف‌ام سيT5، فاصله 550 ميليوني با نمونه چيني دارد. همچنين جك K7 و تيگو8 در صدر گران‌ترين چيني‌هاي بازار هستند كه قيمت پيشنهادي براي آنها جاي تامل دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون