• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5408 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲ بهمن

خبر

سخنگوي اتحاديه اروپا: مباحث مربوط به تحريم‌ها محرمانه است

پيتر استانو، سخنگوي اتحاديه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا بحث درباره احتمال اعمال تحريم عليه ايران به معناي تغيير رويه اروپا در خصوص مذاكرات برجامي است يا نه، گفت: «موضوع برجام، فرآيندي مجزاست كه نماينده عالي اتحاديه اروپا در آن به عنوان هماهنگ‌كننده عمل مي‌كند و بين مشاركت‌كنندگان هماهنگي‌ها را انجام مي‌دهد.» وي افزود: «رويه مربوط به برجام توسط طرف‌ها و مشاركت‌كنندگان تعيين مي‌شود، نه توسط هماهنگ‌كننده كه نقش هماهنگي و تسهيل را برعهده دارد. از اين نظر، نماينده عالي به تعامل خود با هر يك از مشاركت‌كنندگان از جمله ايران و امريكا ادامه مي‌دهد.» سخنگوي اتحاديه اروپا در خصوص برخي گزارش‌هاي رسانه‌اي كه گفته‌اند اتحاديه اروپا در جلسه روز دوشنبه - سوم بهمن - خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در ليست تروريستي قرار نخواهد داد، گفت: «ما هيچ‌گاه درباره گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي در خصوص مباحث محرمانه بين كشورهاي عضو اظهارنظر نمي‌كنيم. تصميمات در زمينه تحريم‌ها به صورت محرمانه مورد بحث قرار مي‌گيرند و صرفا پس از تصويب اطلاع‌رساني مي‌شوند.»


بغداد: چالش‌هاي امنيتي با تهران و آنكارا روي ميز مذاكره است
وزير خارجه عراق با اشاره به اينكه مشكلاتي با ايران و تركيه در خصوص حمله به مواضع تروريست‌ها در اقليم كردستان داريم، تاكيد كرد كه دولت عراق چالش امنيتي مشترك ميان بغداد-تهران- آنكارا در خصوص گروهك‌ها و مجموعه‌هاي مسلح را روي ميز گفت‌وگوهاي خود قرار داده است. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت رسمي وزارت خارجه عراق، فواد حسين، وزير خارجه اين كشور در حاشيه نشست داووس در ميزگردي تحت عنوان «خاورميانه، محل ملاقات يا سرزمين نبرد» مشاركت كرد. وزير خارجه عراق با تاكيد بر لزوم ايجاد امنيت منطقه‌اي از طريق گفت‌وگو و كاهش تنش خاطرنشان كرد كه امنيت داخلي عراق بر امنيت منطقه تاثير مي‌گذارد و عكس اين امر نيز صدق مي‌كند. فواد حسين با تاكيد بر اينكه عراق مخالف هر نوع جنگي است، گفت كه مشكلاتي با ايران و تركيه در خصوص موضوع تجاوز به خاك عراق (هدف قرار دادن مواضع تروريست‌ها در اقليم كردستان) به بهانه حضور برخي گروه‌هاي مسلح كه امنيت كشورهاي همجوار را تهديد مي‌كنند، داريم. وي گفت كه دولت عراق چالش امنيتي مشترك ميان بغداد-تهران- آنكارا در خصوص گروهك‌ها و مجموعه‌هاي مسلح و چگونگي پايان دادن به فعاليت آنها در سايه قانون اساسي عراق را روي ميز گفت‌وگوها قرار داده است. فواد حسين در ادامه با تاكيد بر لزوم برگزاري گفت‌وگوهاي فشرده و مشترك خاطرنشان كرد كه زبان گفت‌وگو تنها راه‌حل مشكلات است كه از داخل خود كشورهاي همجوار بايد حل شود.


سفير ايران در ايروان: امنيت ارمنستان، امنيت ايران است
سفير جمهوري ايران در ارمنستان در سفر خود به استان «سيونيك» در ارمنستان بار ديگر تاكيد كرد كه امنيت ارمنستان، امنيت ايران است. به گزارش فارس و به نقل از وبگاه ماسيس پست، عباس بدخشان ظهوري، سفير ايران در ارمنستان در نشست خبري گفت: «ايران سياست توسعه همكاري‌ها در همه زمينه‌ها را با كشورهاي همسايه دنبال مي‌كند و ارمنستان همسايه ما، كشور دوست است و ما اين سياست را با ارمنستان نيز داريم.» بدخشان ظهوري ادامه داد: «وزير خارجه ايران پيش‌تر گفته بود كه امنيت ارمنستان، امنيت ايران است و موضع ايران همواره اين بوده كه بايد استقلال و تماميت ارضي كشورها از جمله ارمنستان و سايرين در راستاي قوانين بين‌المللي حفظ شود.» اين ديپلمات ايراني اظهار داشت: «همكاري‌ها و روابط بين ارمنستان و ايران در همه جهات در حال توسعه است. اميدوارم كه همكاري دو كشور باستاني بيشتر توسعه يابد.» سفير ايران گفت: «در جهات مختلف از جمله جاده‌اي، همكاري‌هاي اقتصادي كارهايي در حال انجام است. در مورد خط سوم فشار قوي برق، متاسفانه بايد بگويم كه مشكلاتي وجود داشته است، كار در گذشته با تاخير زيادي همراه بود، اما امروز كار بهتر و با سرعت بيشتري پيش مي‌رود.»


يك مقام كاخ سفيد ادعا كرد: ايران مذاكرات برجامي را جدي نگرفت
هماهنگ‌كننده امور راهبردي كاخ سفيد با تاكيد بر اينكه واشنگتن در حال حاضر روي احياي برجام متمركز نيست، مدعي شد: «ايران مذاكرات برجامي را جدي نگرفت.» به گزارش ايسنا، جان كربي، هماهنگ‌كننده امور راهبردي كاخ سفيد در يك كنفرانس خبري در پاسخ به سوالي درباره توسعه ظرفيت هسته‌اي ايران از زمان روي كار آمدن جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا و مذاكرات احياي برجام، اظهارات اخير ديگر مقامات كشورش را تكرار و اذعان كرد كه واشنگتن روي توافق هسته‌اي با ايران متمركز نيست. بنا بر گزارش وب‌سايت كاخ سفيد، كربي گفت: «چيزي كه مي‌توانم به شما بگويم، اين است كه ما همچنان معتقديم زمان گريز هسته‌اي ايران در حال كوتاه شدن است، زيرا هيچ توافقي وجود ندارد و رييس‌جمهور به صراحت گفته است كه اجازه نخواهيم داد ايران به توانايي ساخت سلاح هسته‌اي دست يابد.» او در اين مورد جدي است. وي در ادامه با تكرار ادعاها درباره ناآرامي‌هاي اخير در كشورمان و ادعاي واهي كمك نظامي تهران از مسكو در جنگ اوكراين، با بيان اينكه ما در حال حاضر روي توافق با ايران متمركز نيستيم، ادعا كرد: «ايران تصميم گرفت كه مذاكره را جدي نگيرد و در ازا تصميم گرفت مردم خود را سركوب و از جنگ روسيه در اوكراين حمايت كند. بنابراين تمركز ما روي اين موضوعات است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون