افزايش قيمت بليت هواپيما چگونه انجام شد؟
دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي گفت: قيمت بليت هواپيما بهطور ميانگين در تمام مسيرها تا ۳۰ درصد افزايش يافت. «مقصود اسعدي ساماني» در نشست خبري درباره دليل افزايش قيمت بليت هواپيما طي چند روز گذشته، گفت: شوراي عالي هواپيمايي در بهار امسال نرخ ۳۰ درصدي افزايش بليت هواپيما را تصويب كرد، حتي در ستاد تنظيم بازار هم مطرح و به تصويب رسيد، فقط اجراي نرخ جديد از سوي سازمان هواپيمايي كشوري ابلاغ نشد.
وي ادامه داد: بعد از ۸ ماه انتظار براي افزايش قيمتها و عدم ابلاغ نرخهاي جديد، شركتهاي هواپيمايي ناگزير براي ادامه حيات و تامين هزينهها مجبور به اعمال ميانگين قيمتي ۳۰ درصدي شدند.
اسعدي ساماني توضيح داد: از ابتداي سال ۳۰ درصد دستمزدها افزايش يافته است، هزينه تعرفه گمركي واردات قطعات و موتور هواپيما از ارز ۴۲۰۰ توماني به ۲۸ هزار تومان افزايش يافته است، همزمان هزينههاي حملونقل جهاني تا ۳۰ درصد افزايش يافته است، در اين شرايط از ديماه سال گذشته تاكنون افزايش قيمت نداشتيم. دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي گفت؛ هزينه خريد لاستيك هواپيما از ۱۲۰۰ دلار به بالاي ۲ هزار و ۷۰۰ دلار رسيده است، بر اين اساس هزينههاي شركتهاي هواپيمايي افزايش يافته است و ما در بهار امسال از شوراي عالي هواپيمايي افزايش ۳۰ درصدي نرخ را گرفتيم و تا دو هفته پيش نجابت به خرج داديم و منتظر ابلاغ بوديم.
به گفته اسعدي ساماني، هر ساعت صندلي پرواز ۴۰ دلار براي ايرلاين هزينه دارد اما ميانگين افزايش ۳۰ درصدي قيمتها، باز هم هزينه دلاري هر صندلي پرواز را نميدهد.
اسعدي ساماني گفت: مخالفت با افزايش قيمت بليت هواپيما، مخالفت با اجراي قانون آزادسازي است كه به صراحت در ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم آمده است و شركتهاي هواپيمايي در افزايش قيمتها هيچ كار غيرقانوني انجام ندادهاند.
اسعدي ساماني متذكر شد كه هماكنون بيش از ۵۰ درصد ناوگان كشور به دليل عدم سرمايه در گردش و كمبود نقدينگي ايرلاينها، ناشي از عدم افزايش قيمت بليت، زمينگير است و اگر وضع مالي ايرلاينها به اين شكل ادامه پيدا كند امكان ادامه خدمات وجود ندارد.
دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي گفت: وعده ريالي شدن عوارض فرودگاهي نيز روي زمين ماند و شركتها همچنان به صورت دلاري پرداخت عوارض را تقديم دولت ميكنند.
مقصود اسعدي ساماني درباره عملكرد شركتهاي هواپيمايي در سال گذشته نيز افزود: در سال ۱۴۰۰ شركتهاي هواپيمايي ۱۷۰ هزار و ۱۲۵ پرواز داخلي انجام دادند كه ۲۷۷ هزار و ۷۱۰ ساعت پرواز بود.
وي گفت: صندلي عرضهشده ۲۱ ميليون و ۷۶ هزار و ۶۸۴ صندلي و تعداد مسافر جابهجا شده ۱۵ ميليون و ۶۵۰ هزار است. بر اين اساس ۲۵ درصد ظرفيت پروازهاي داخلي در سال گذشته خالي بود.
وي افزود: سال گذشته شركتهاي هواپيمايي ۲۵ هزار و ۳۵ پرواز خارجي انجام دادند و ۳ ميليون و ۲۵۷ هزار و ۹۸۳ مسافر جابهجا شد. صندلي عرضهشده در اين پروازها ۴ ميليون و ۵۵۶ هزار و ۲۳۷ صندلي با ضريب اشغال ۶۹ درصد بود. بر اين اساس پروازهاي خارجي نيز با ۳۰ درصد ظرفيت خالي خدمت ارايه دادند. اسعدي ساماني درباره تعداد هواپيماهاي موجود و خريد هواپيماي جديد نيز افزود: در حال حاضر از ۳۳۰ فروند هواپيماي موجود در ناوگان هوايي كشور، ۱۷۵ فروند فعال است، چون شركتهاي هواپيمايي مشكل نقدينگي براي تامين موتور دارند تعداد هواپيماهاي زمينگير در حال افزايش است.
پاسخ ايرلاينها به درخواست دادستاني
دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه دادستاني تقاضاي توقف افزايش ۳۰ درصدي نرخ بليت هواپيماها را داده است، گفت: مشكلي با دادستاني نداريم، تابع قانون هستيم و طبق قانون برنامه و مصوبه شوراي عالي هواپيمايي اين رشد ۳۰ درصدي به تصويب رسيده است، اما اينكه چرا شوراي عالي هواپيمايي ابلاغ نكرده است را نميدانيم. وي افزود: ادامه كار براي شركتهاي هوايي سخت شده بود و از قوه قضاييه، مجلس و دادستاني تقاضا داريم كه مطابق قانون از شركتهاي هواپيمايي حمايت كنند.