• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5411 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ بهمن

تصوير آشفتگي سياستگذاري در بورس

 روز گذشته شاخص کل  بورس با کاهش 7 هزار و 892 واحدي نسبت به دوشنبه تا سطح يک ميليون و 646 هزار و 55 واحد پايين آمد تا براي چهارمين روز متوالي، بازار شاهد خروج سرمايه حقيقي باشد. هرچند در پايان معاملات ديروز با وجود افت تقريبا 8 هزار واحدي شاخص کل، نماگر هم‌وزن مثبت بود. به نظر مي‌رسد اثرات شرايط عجيبي که بورس در روز دوشنبه سپري کرد در روز گذشته تداوم داشته و عرضه‌ها از قدرت بيشتري نسبت به تقاضا برخوردار بودند. اگرچه بازار در بازه‌هايي با افزايش نسبي تقاضا همراه مي‌شد، اما در نهايت نتوانست نماگر اصلي خود را در مدار مثبت حرکت دهد.

 

اين روزها، آشفتگي و نبود يک تصميم‌گيري واحد بين سياستگذاران در ارگان‌هاي مختلف به وضوح مشخص است. سرمايه‌گذاران و سهامداران هر روزه با خبرها و صحبت‌هاي متنوعي مواجه مي‌شوند که خود تاثير نامناسبي بر بازار سهام مي‌گذارد. به همين موضوع دخالت شوراي رقابت در عرضه خودرو در بورس کالا نگاه کنيد: چندين ارگان و سازمان تصميم‌گيرنده در يک بازار به نام خودرو مشکلاتي به وجود آورده که طيف وسيعي از فعالان اقتصادي را درگير خود کرده است. بورس فقط يکي از اين اضلاع است. البته بايد به اين موضوع هم اشاره کرد که برخي صنايع و سهام فارغ از چالش‌هاي ايجاد شده، مسير صعودي خود را در بازار ديروز با قدرت نسبتا بالايي ادامه دادند. اين سهام که اغلب در گروه‌هاي کوچک بازار قرار داشتند، عامل اصلي ناهمسويي شاخص کل و شاخص هم‌وزن بودند. پيام چنين روندي مشخص است: صنايع بزرگ با چالش‌هايي روبه‌رو هستند که در ماه‌هاي پيش‌رو نگراني سهامداران آنها را بيشتر مي‌کند. 

در هر صورت، همان‌گونه که پيش‌بيني مي‌شد شاخص کل پس از ورود به هسته سخت 1.6 ميليون واحدي، هنوز موفق به عبور از آن نشده است. اتفاقي که مهم‌ترين چالش امروز بازار است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون